fbpx
Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Rover wil compensatie voor gestrande Thalys-passagiers

12 aug 2022 8:28

Treinreizigers die deze zomer met de Thalys strandden, moeten daarvoor compensatie krijgen, als het aan reizigersvereniging Rover ligt. De organisatie roept samen met het Belgische TreinTramBus in een brief aan Thalys en NS International op om de extra gemaakte kosten van reizigers te vergoeden en maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen.

Excuses

Dinsdag heeft topman Jacques Damas van Thalys in een mail zijn verontschuldigingen aan de gestrande reizigers aangeboden. Door een aantal incidenten zijn er deze zomer veel treinen uitgevallen en zaten mensen lang vast in de trein. Half juli strandde een trein door een technisch probleem als gevolg van de hitte. De airco deed het in de trein ook niet meer en de passagiers konden de trein niet verlaten, waarop sommige mensen de ruiten insloegen.

Rover schrijft dat “pech met de trein altijd kan voorkomen”, maar vindt dat het vervolgens aan het vervoersbedrijf is om de gestrande reizigers te helpen. Meerdere mensen zouden zich bij de reizigersvereniging gemeld hebben met de klacht dat ze zelf ander vervoer of een hotelovernachting hebben moeten regelen. Daarnaast was de reisinformatie onduidelijk.

Lot overgelaten

Ook Treinreiziger.nl heeft soortgelijke verhalen gehoord. Thalys heeft geen poging gedaan om de duizenden gestrande reizigers hotels aan te bieden. Wel werd er een trein klaargezet, waar men kon overnachten. “Er zijn reizigers die met zes uur vertraging na middernacht in Brussel aankwamen. Die zouden overstappen op de intercity naar Nederland, maar die was natuurlijk al lang en breed weg. Reizigers werden vervolgens aan hun lot overgelaten” constateert redacteur Hildebrand van Kuijeren. Sommige reizigers besloten vervolgens voor honderden euro’s een taxi te nemen, omdat alle hotels vol waren.

Ook Rover meldt dat de reizigers niet de hulp gekregen waarop ze volgens de wetgeving recht hadden, maar is het ook Thalys’ “morele plicht” om alle kosten te vergoeden. Volgens Thalys krijgen de zwaarst getroffen passagiers “een genereuze compensatie” aangeboden. Ook is de dienstregeling vanwege de problemen versoberd en worden de treinen vaker onderhouden.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

5 gedachten aan “Rover wil compensatie voor gestrande Thalys-passagiers”

  1. Hanzeboog2012 schreef:

    NS is strategisch partner in Thalys. Maar heeft geen aandelen in Thalys consortium. Dat hebben SNCF en NMBS.

    Waarom moet NS International de reizigers vergoeden voor de extra gemaakte kosten? En in hoeverre moet NS meebetalen? Want de incidenten vonden niet in Nederland plaats. Maar in Doornik/Tournai.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Volgens mij wordt ook niet gesteld dat NS het moet vergoeden. Het is een beetje ingewikkeld, je dient een claim in bij de partij waar je het ticket koopt voor geld terug bij vertraging. Dus dat kan prima NS zijn. Voor gevolgschade, zoals hotel en taxi, dien je een klacht in bij de vervoerder in het land waarbij je strand. Vaak is dat NS/DB/ÖBB/SNCF, etc. Thalys is echter zelf vervoerder, en moet je die kosten bij Thalys claimen.

    2. Karel Geerts schreef:

      NS hoeft natuurlijk niet mee te betalen, dat is inderdaad onzin. Wel loopt een compensatie in principe via de ticketverkoper en dat is dus soms NS Int.

  2. Kees Boer schreef:

    Rover heeft volkomen gelijk,schiphol komt toch ook de gestrande reizigers tegemoet om lang verhaal kort te maken ?

  3. Baardstaart schreef:

    Het zou zeker netjes zijn als Thalys de schade vergoedt en anders weet je als klant dat je de volgende keer toch beter het vliegtuig kunt nemen. Stemmen met je voeten heet dat. Nee ik ben beslist geen voorstander van al dat gevlieg, maar aan de andere kant moet je als reiziger ook niet laten piepelen door slecht functionerende vervoerders.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *