Spaanse machinist ramptrein op vrije voeten

De machinist van de hogesnelheidstrein die vorige week woensdag ontspoorde bij het Spaanse Santiago de Compostela is zondagavond op vrije voeten gesteld. Dat hebben de Spaanse autoriteiten bekendgemaakt. Eerder op de dag werd Francisco José Garzon Amo formeel in staat van beschuldiging gesteld wegens dood door schuld.

Garzon Amo werd vrijgelaten, maar moet zich elke week melden bij de rechtbank. Bovendien mag hij Spanje niet verlaten zonder daar eerst toestemming voor te vragen. De machinist is niet achter de tralies gezet, omdat de rechter van mening is dat hij niet vluchtgevaarlijk is en er ook geen risico is dat hij bewijsmateriaal zal proberen te vernietigen. Het rijbewijs van Garzon Amo is wel ingenomen.

De hogesnelheidstrein ontspoorde in een krappe bocht. De trein reed veel te hard en volgens de Spaanse spoorwegen had vier kilometer voor de bocht geremd moeten worden. Een omwonende die na het ongeluk te hulp schoot heeft zondag gezegd dat Garzon Amo wel wilde remmen, maar dat niet kon. "Hij vertelde ons dat hij dood wilde", zei Iglesias tegen tv-zender Antena 3. "Hij zei dat hij had moeten remmen, maar dat dat niet ging." Eerder al spraken zijn collega´s dat hij geen snelheidsduivel was, zoals eerder werd gesuggereerd. 

De politie is zondag begonnen met het horen van overlevenden en ooggetuigen. Onderzoek, onder andere van de zwarte doos van de trein, moet uitwijzen of Garzon Amo gewoon niet heeft afgeremd of dat er sprake was van een technisch probleem.

Volgens de Spaanse krant El Mundio zou de machinist inmiddels hebben toegegeven dat hij een menselijke fout zou hebben gemaakt. Hij zou verklaart hebben dat hij "onoplettend´´ is geweest en niet precies wist waar hij reed. Hij wordt beschuldigd van doodslag door roekeloos gedrag. 

In totaal heeft het ongeluk aan 79 mensen het leven gekost. Zo´n zeventig mensen die gewond raakten liggen nog altijd in het ziekenhuis, van wie 22 in kritieke toestand.

(c) Novum

Share
Tags: Treinrampen

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug