De machinist van de hogesnelheidstrein die vorige week woensdag ontspoorde bij het Spaanse Santiago de Compostela is zondagavond op vrije voeten gesteld. Dat hebben de Spaanse autoriteiten bekendgemaakt. Eerder op de dag werd Francisco José Garzon Amo formeel in staat van beschuldiging gesteld wegens dood door schuld.
Garzon Amo werd vrijgelaten, maar moet zich elke week melden bij de rechtbank. Bovendien mag hij Spanje niet verlaten zonder daar eerst toestemming voor te vragen. De machinist is niet achter de tralies gezet, omdat de rechter van mening is dat hij niet vluchtgevaarlijk is en er ook geen risico is dat hij bewijsmateriaal zal proberen te vernietigen. Het rijbewijs van Garzon Amo is wel ingenomen.
De hogesnelheidstrein ontspoorde in een krappe bocht. De trein reed veel te hard en volgens de Spaanse spoorwegen had vier kilometer voor de bocht geremd moeten worden. Een omwonende die na het ongeluk te hulp schoot heeft zondag gezegd dat Garzon Amo wel wilde remmen, maar dat niet kon. "Hij vertelde ons dat hij dood wilde", zei Iglesias tegen tv-zender Antena 3. "Hij zei dat hij had moeten remmen, maar dat dat niet ging." Eerder al spraken zijn collega´s dat hij geen snelheidsduivel was, zoals eerder werd gesuggereerd.
De politie is zondag begonnen met het horen van overlevenden en ooggetuigen. Onderzoek, onder andere van de zwarte doos van de trein, moet uitwijzen of Garzon Amo gewoon niet heeft afgeremd of dat er sprake was van een technisch probleem.
Volgens de Spaanse krant El Mundio zou de machinist inmiddels hebben toegegeven dat hij een menselijke fout zou hebben gemaakt. Hij zou verklaart hebben dat hij "onoplettend´´ is geweest en niet precies wist waar hij reed. Hij wordt beschuldigd van doodslag door roekeloos gedrag.
In totaal heeft het ongeluk aan 79 mensen het leven gekost. Zo´n zeventig mensen die gewond raakten liggen nog altijd in het ziekenhuis, van wie 22 in kritieke toestand.
(c) Novum
De Kennemerspoorlijn Haarlem – Uitgeest is deels gestremd door een stroomstoring in de Velsertunnel. Er…
Het Tsjechische spoorbedrijf Leo Express plant samen met het Italiaanse Arenaways een directe trein tussen…
Het spoor tussen Utrecht en Den Bosch is komend weekend weer gestremd, ditmaal omdat ProRail…
Tijdens de voorlopig laatste werkzaamheden op station Schiphol Airport zullen er drie weken lang fors…
Het Oostenrijkse spoorbedrijf WestBahn heeft deze week de eerste vier nieuwe dubbeldekkers van de Chinese…
Na ruim een week kunnen vrijdagochtend weer de eerste treinen rijden tussen Geldermalsen en Den…