Spaanse Spoorbeheerder Adif ook verdachte bij treinramp

De machinist van de vorige maand bij Santiago de Compostela verongelukte trein is niet langer de enige verdachte in het onderzoek naar de treinramp. Onderzoeksrechter Luis Alaez wil ook degene die ter plaatse verantwoordelijk was voor de veiligheid van het spoor als verdachte horen.

Alle beschuldigende ogen waren tot dusver gericht op treinmachinist Francisco José Garzon Amo. Hij gaf bijna onmiddellijk na het ongeluk, dat 79 mensen het leven kostte, toe dat hij veel te hard een bocht was ingegaan. Garzon Amo wordt verdacht van dood door schuld.

Onderzoeksrechter Alaez heeft spoorbeheerder Adif dinsdag gevraagd wie de verantwoordelijkheid droeg voor de veiligheid van het tracé waar de treinramp plaatsgreep. Hij wil die Adif-werknemer of -werknemers als verdachte aanmerken en verhoren. Alaez sluit niet uit dat zij medeschuldig zijn aan het ongeluk, maar meent nog steeds dat Garzon Amo het meeste te verwijten valt.

Het bord dat machinisten voor de fatale bocht waarschuwde vaart te minderen ´was klaarblijkelijk niet voldoende om het ongeval te voorkomen´, zei de onderzoeksrechter. De hogesnelheidstrein liep in de gevaarlijk scherpe bocht vlak voor Santiago de Compostela van de rails en sloeg te pletter tegen de muur die het spoor omzoomde.

De trein reed vlak voor het ongeluk 180 kilometer per uur waar hoogstens tachtig kilometer per uur was toegestaan. Een paar tellen voor de trein uit de bocht vloog had Garzon Amo met een collega gebeld. 

(c) Novum

Share
Tags: Treinrampen

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug