Ambitieuze investeringen in het lightrailnetwerk zijn onmisbaar om in de Randstad in 2030 ongeveer een half miljoen extra woningen te kunnen bouwen. Dit stellen de directeuren van vervoersbedrijven GVB, RET en HTM in een gezamenlijke oproep aan een nieuw kabinet.
“Van de miljoen bij te bouwen woningen in Nederland komt de helft in de Randstad terecht. En we verdienen hier bijna de helft van het bbp”, benadrukken ze. “Na jarenlange bevriezing van de budgetten terwijl de reizigersaantallen met tientallen procenten groeiden, is een investeringsimpuls van minimaal tien miljard nodig.” In de Randstad is de stedelijke “verdichting” volgens hen een groot vraagstuk. Om de bereikbaarheid van de grote steden te verbeteren zou “snel, efficiënt en klimaatvriendelijk” vervoer op zijn plaats zijn.
De stadsvervoerders stellen dat de plannen voor de verbeteringen en uitbreidingen van de Randstedelijke ov-verbindingen er al liggen, onder meer bij het Rijk, provincies, gemeenten en vervoerregio’s, maar ook in de verkiezingsprogramma’s van politieke partijen. “We zien dat de plannen op breed draagvlak kunnen rekenen”, zeggen ze. “Nu is het tijd voor boter bij de vis: een kabinet dat het lef en de ambitie heeft om hiervoor ook daadwerkelijk geld vrij te maken.” Volgens de vervoerders is haast geboden omdat het al snel tien jaar duurt voordat een nieuwe lijn daadwerkelijk rijdt.
GVB, HTM en RET vervoeren normaal gesproken 2 miljoen van de dagelijkse 4,75 miljoen ov-reizigers in Nederland. Dat aantal klinkt hoger dan het is: het gaat eigenlijk om het aantal reizen dat per dag gemaakt wordt bij de vervoerders. De meeste reizigers maken twee reizen per dag, soms met meerdere vervoerders. De vervoerders willen dat een nieuw kabinet ongeveer een half miljard per jaar uittrekt voor lightrail.
Volgens de bedrijven blijft investeren in het openbaar vervoer nodig, ondanks de coronacrisis. Momenteel is ongeveer de helft van het aantal reizigers weggevallen. Aan het einde van het jaar denken de ov-bedrijven weer dagelijks 80 procent van het aantal reizigers uit 2019 te vervoeren.
© ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 17 juni 2021 18:14
Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…
In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…
De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…