Staking NS, GVB, HTM en RET op dinsdag 28 mei

Werknemers van NS leggen dinsdag 28 mei de hele dag het werk neer. Ook het stadsvervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag gaat dan de hele dag staken voor een goed pensioen. Dat hebben de bonden woensdag gemeld.

Mogelijk ook streekvervoer

Behalve in het openbaar vervoer zijn oproepen uitgegaan om in de metaal, de bouw en andere sectoren op woensdag 29 mei voor 24 uur het werk neer te leggen. De bonden in het streekvervoer beraden zich nog op acties. Uiterlijk 15 mei laten zij weten of ze ook meedoen aan de stakingen.

Eerdere acties

Op 18 maart voerden de bonden al actie voor een goed pensioen in de bouw en de metaal. Personeel bij de NS en het stadsvervoer legden toen in de ochtendspits het werk voor 66 minuten neer.

Mislukt overleg

Eind vorig jaar mislukte het overleg tussen vakbonden, kabinet en werkgevers over pensioenen. De bonden willen dat de AOW-leeftijd wordt bevroren. Mensen met zwaar werk moeten eerder met werken kunnen stoppen.

© ANP

This post was last modified on 9 mei 2019 22:39

Bekijk reacties

  • Dat is pas kloten als je met deze vervoerders niet kunt reizen en waarom alweer staken, weten ze niets anders te bedenken voor de geplaagde OV reizigers ?

    • Heeft u suggesties? Gratis reizen mag namelijk niet (is al eens geprobeerd, heeft de rechter een stokje voor gestoken), en alle andere acties raken op een of andere manier de reiziger wel.

      • Als conducteurs uit protest een dagje/weekje/maandje/jaartje niet controleren, merkt niemand het verschil.

        Medewerkers van NS hebben een goudomrande CAO, gebaseerd op de ambtenarij. Daarnaast bestaan er allerlei regelingen en afspraken waar mensen die echt werk verrichten alleen maar van kunnen dromen. Desondanks weet een vakbond in de terminale fase de mensen nog wijs te maken dat ze het slecht hebben. Absurd!

        • Annemiek, het klopt ik heb een prima CAO. Alleen moet ik nu door tot mijn 70e. Ik ben machinist en moet voldoen aan medische eisen o.a. qua gehoor en zicht. Dit gaat met die leeftijd niet meer lukken. Dus moet ik NS verlaten. Geen idee wat ik dan moet doen. Maar het gaat om ieders pensioen met een zwaar beroep. Tja is lekker treintjes rijden zwaar? Vandaag om 04.00 beginnen dus om 02.30 opstaan en over 4 dagen ben ik pas klaar om 07.00 klaar en kan ik naar huis om rond 08.00 op te gaan slapen. Ik ben er gelukkig nog van gevrijwaard maar wat voor impact heeft een aanrijding met persoon op je? Deze staking is ook voor de mensen die ‘s nachts de treinen schoonmaken, het onderhoudspersoneel wat merendeels ‘s nachts werkt. Maar ook voor de verpleger die onregelmatig werkt. Het is aangetoond dat mensen die onregelmatig werken eerder overlijden. Dus mogen zij nog even genieten van hun pensioen of krijgen zij een uitvaart van de werkgever?

        • @rian je AOW leeftijd is gekoppeld aan je levensverwachting en huidige leeftijd. Googke even mijn AOW leeftijd.

        • Helemaal mee eens met Annemiek. We leven langer dus gaan we later met pensioen. Dat staat ook zo letterlijk in de algemene ouderdomswet. Dus gewoon werken want nu worden anderen gedupeerd.

        • Dankzij de hoeveelheid poortjes zal inderdaad niemand het merken als er niet gecontroleerd wordt. Daarmee is dat dus ook geen middel om actie mee te vieren.

    • Je zult maar weer net die dag met het vliegtuig aan komen en niet thuis weten te komen.
      Leuk is anders.
      Natuurlijk is het tot 70 jaar moeten werken belachelijk, op die leeftijd zijn de mensen op.

      • Tja, en ik ben dus zo’n reiziger die had gedacht vanaf Schiphol met de trein naar huis te kunnen gaan. Gelukkig heb ik lieve familie die nu minstens een halve dag willen opofferen om van hun woonplaats naar Schiphol te rijden en mij dan naar mijn huis te brengen. Alles bij elkaar weer een paar 100 km.

        • Ze hebben alle lessen van dinsdag voor ons naar woensdag geschoven en van woensdag naar maandag en een excursie afgelast omdat niemand op school kan komen door het ov.

  • En wie is er weer de dupe... de reiziger. Fijn hoor, maar hoe moet ik naar mijn werk om aan mijn eigen pensioen te werken?

    • Ik staak zodat u en ik wat minder lang voor uw pensioen hoeft te werken. Hetgaat niet alleen om NS personeel. Alle “zware” beroepen.

      • sorry Patrick, maar ( politie) wij staken zelf regelmatig voor ons pensioen...Maar staken niet door geen blauw op straat te hebben...dus zou mooi zijn als het OV toch bereikbaar blijft voor de mens die gewoon moet werken

      • De reactie van Jack is verwijderd vanwege zijn grove taalgebruik.

        Iedereen mag hier zijn of naar mening uiten, en niemand hoeft het met elkaar eens te zijn, maar laten we het hier wel netjes houden.

    • @Joe, niet alleen arbeiders hebben er last van... Hoe moeten de kinderen nou naar school?? Dagelijks gebruiken er ook duizenden scholieren het OV om naar school te gaan...

  • Wil ik milieuvriendelijk met OV naar het concertgebouw op 28 en is er een staking, niet eens alleen van de trein.... Niet normaal om daarvoor met de auto te moeten gaan en in een dure parkeergarage. Laat de vervoerder mijn concertkaart betalen, als ik er niet kan komen.

    • De vervoerder kan ook niets aan de staking doen. En staken is nu eenmaal een recht. En ja, ik ben ook gedupeerd, maar heb toch begrip voor de staking.

  • En de FNV denkt dat Nederlanders hier wel begrip voor hebben.
    Tijd voor een enquête bij Een Vandaag.

    Cru dat juist de hardwerkende Nederlander die in het bedrijfsleven werkt en, via de belastingen, grotendeels hun loon bekostigen hier de dupe van zijn.

    • Ouderdom komt met gebreken en onregelmatig werk is niet gezond.
      Ik denk dat ook de hardwerkende Nederlanders graag gezond met pensioen willen.

    • Helemaal eens met Frenkel. Als je de pensioenleeftijd nu per se wilt bevriezen ipv erover praten, wordt het later onbetaalbaar. Ook mensen van 66+ zijn nu enorm fit. Voor metaalbewerkers en bouwvakkers snap ik protest, van mensen die de hele dag zitten in tram of trein niet. Je moet er op zijn minst over verder praten in plaats van iedereen tegen je te krijgen door een staking.

      • Weet deze eikel wat het met je lichaam doet als je 5 x per week je wekker moet zetten. S'morgens om 5 uur beginnen s'nacht tot 1:30 en bijna altijd diensten te draaien van negen en half uur voor kwallen zo als jij van a naar b te brengen

        • Je komt zelf ook niet erg sympathiek over.

          Als mensen vinden dat een baan als conducteur hun roeping is, dan horen daar ook de nadelen van het vak bij. Lange diensten en ongunstige werktijden horen daar gewoon bij. Daar staat tegenover dat er genoeg momenten op de dag zijn waarop conducteurs helemaal niets zinnigs uitvoeren of ongestraft ellenlange slappe discussies kunnen voeren met collega's. Vaste dienstroosters en het rondje om de kerk wilden de mensen van NS zelf niet. Dat had veel van je klachten kunnen oplossen.

        • Volgens mij moeten vrijwel alle werknemers 5 keer per week hun wekker zetten, en diensten draaien van 9,5 uur.

          Maak je zelf niet zo druk en ga voor de lol eens een tijdje in de industrie, bouw, gezondheidszorg, landbouw en dergelijke werken.

        • Als niemand een pistool op je hoofd heeft gezet, een mes of je keel gedrukt of je onder druk heeft gezet met je dierbaren, dan moet je niet klagen om je werk tijden,dan is het gewoon een vrvrije keuze geweest. Bejaarde mensen kunnen niet meer contant betalen,terwijl ze dat hun leven zijn gewent. Prijzen worden als maaf belachelijker, vaak asociaal, changrijnig en soms zelfs aggressief persooneel, belagelijke hoge boetes als een student te laat zijn of haar studie OV hebt afgezegd door privé omstandigheden, vaak te vroef of te laat bij aankomst. Dat jullie willen staken voor jullie geld is prima, maar ga om eigen geld problemen niet een ander dwars liggen die ook zijn of haar eigen geld moet verdienen,want als gvb personeel staken jullie niet om het voor de passagiers op te nemen, dat is prima problemen van de passagiers zijn niet jullie problemen, maar jullie problemen zijn ook niet de problemen van dde passagier!

        • Nou Anoniem, ik weet niet wat het met je lichaam doet, maar blijkbaar word je er wel heel chagrijnig van.

        • Zo anoniem, als je zo weinig plezier in je werk hebt en de reiziger alleen maar vervelend vind wordt het misschien wel tijd voor een andere baan. Maar let op! Ook in andere sectoren wordt keihard gewerkt! Je bent niet de enige die 's ochtends vroeg opstaat, met plezier in je werk en een trein die rijdt is dat geen probleem!

  • Lekker dan, weer een staking over de rug van de normale treinreiziger, 1 miljoen reizigers die gewoon naar hun werk of school moeten. Niet iedereen kan thuiswerken en in de file staan met zijn allen is ook geen optie en vaak is dat op eigen kosten, want de baas vergoed al een treinabonnement. Ik snap dat iedereen een goed pensioen verdiend, maar waarom moet iemand anders daar schade van ondervinden? Als rijkswaterstaat i.v.m een staking een snelweg dicht zou gooien, dan zou de ophef vele malen groter zijn, laten we ons als treinreiziger niet in een hoekje duwen en laat je horen!!

    • Maar wie gaat dit allemaal betalen ?

      De jongeren moeten nu al bloeden voor de geldverkwansing van de naoorlogse generatie.

      • De frustratie van degenen die nu met pensioen zouden willen is dat ze in hun leven loon hebben ingeleverd voor een prepensioenregeling en daar niet van hebben kunnen profiteren. Integendeel ze worden nu met het tegenovergestelde geconfronteerd, een plotselinge stijging van de pensioenleeftijd waarop ze niet meer kunnen anticiperen.
        Uw bewering dat de jongeren opdraaien voor de ouderen klopt niet.
        De premie voor de jongeren is als gevolg van de lage rekenrente veel te hoog en wordt nu gedeeltelijk betaald uit de reserves die de ouderen hebben opgebouwd.

        • In een andere post begint u over mijnmedewerkers. Aardig bedacht, zelf niet opgekomen maar nu wel op gezocht. En dan krijg ik toch het beeld dat daar toch wel wat problemen zijn.

          Citaat uit nieuwsbericht:
          ---- begin kopie ---
          De pensioenfondsen AMF en BFM vonden het niet slim om nog langer zelfstandig te blijven. Het aantal deelnemers is de afgelopen jaren gehalveerd en de fondsen krijgen geen premies meer binnen. Ze moeten dus teren op de inkomsten uit beleggingen.
          "Zeer onbehoorlijk. We gaan er flink op achteruit. Bijna vijftig jaar na de aankondiging van de sluiting van de mijnen, worden onze pensioenen verkwanseld.”
          De voorman van oud-mijnwerkers Wiel Niks (70) is verontwaardigd over de overdracht aan Aegon."De mijnwerkerspensioenen zijn al geen vetpot en nu worden we van het kastje naar de muur gestuurd. Het is absoluut niet netjes.” Het feit dat Aegon na 2015 nooit meer de pensioenen zal verhogen om prijsstijgingen te compenseren, doet pijn. „W"e hebben al vanaf 2008 geen compensatie voor prijsstijgingen gekregen. De BFM-pensioenen zijn zelfs met 7,6 procent omlaaggegaan. Nu wil men ons afschepen met een eenmalige verhoging - een sigaar uit eigen doos - en daar blijft het dan levenslang bij. Maar dat betekent dat je er na 2015 weer jaarlijks in koopkracht op achteruitgaat.We hebben us een achterstand. Die wordt nu een stukje ingelopen en vervolgens gaat die weer oplopen."
          ---einde citaat-----

          Dus: niet echt het voorbeeld dat het wel goed komt. Als dekkingsgraad niet op orde komt, krijgen jongeren straks dezelfde problemen. In het verleden is er teveel belooft voor een te lage premie. Dat is het probleem.

        • @ Hildebrandt
          De klacht van deze mijnwerker geldt voor alle pensioenfondsen. Daarom zijn zoveel ouderen boos. Ze zijn sinds het ingaan van de nieuwe pensioenwet niet meer geïndexeerd. Dat het mijnwerkerspensioenfonds nu verkocht is aan een particuliere partij doet er natuurlijk ook geen goed aan. Maar zo loopt het meestal af.
          De mijnen zijn natuurlijk ook al heel lang dicht.

          Jongeren bouwen nu echt een goed pensioen op. Bel voor mijn part uw pensioenfonds.
          Het pensioen is alleen erg duur door de nieuwe regels en de premie voor hen wordt aangevuld vanuit de reserves. Een waardeloze oplossing als je het mij vraagt.

        • en deze generatie heeft zelf via politiek gestemt dat er geld uit de pot ging. en niet de jongeren

  • Ik denk niet dat veel reizigers begrip zullen tonen voor deze acties. Sowieso is de vakbond op sterven na dood. Het stakingsrecht wordt hier gewoon misbruikt om te doen alsof het FNV nog relevant is. Veel reizigers lachen zich stuk als een conducteur of machinist verkondigt dat hij/zij het druk heeft.

    Eerder dit jaar was het het FNV dat liep te vertellen dat de vele vertragingen op de HSL zorgen voor agressie jegens het personeel. Van zo'n staking wordt het echt niet beter.

    Misschien wordt het eens tijd dat men binnen NS eens opstaat tegen de vakbondsleden die menen te kunnen bepalen wat goed is voor de meerderheid die bewust niet lid is.

  • Wij komen uit het buitenland op Schiphol aan. Waar moeten we naar toe als streekvervoer ook gaat staken.

    • Of hopen dat niet iedereen staakt of iemand vragen die je wilt ophalen :-)

  • De definitie van 'zwaar beroep' is dan ook als volgt: een zwaar beroep valt in een beroepsgroep waar FNV (nog) veel invloed heeft.
    Conducteurs die het druk hebben met Sudoko's oplossen en klagen over het werk in de 1e klasse -> zwaar beroep.
    Administratief medewerkers bij de politie -> zwaar beroep.

    Waar vallen beroepen als metaalbewerker, stratenmaker, bouwvakker, steigerbouwer, dozensjouwer, offshore werknemer etc. etc. dan wel niet onder? Extra superzwaar beroep?

    En mensen die een kantoorbaan hebben en aan stressvolle complexe projecten werken met veel druk en deadlines? Dat is niet zwaar?

  • Ja wij willen ook een normaal pensioen, en niet helemaal uitgekleed worden door die k@#$%^& regering.

Share

Recent Posts

Britse beveiliging Eurostar gaat staken op drukste dagen

Beveiligers die werken in opdracht van spoorwegbedrijf Eurostar zijn van plan vier dagen in december…

2 dagen terug

ICNG pas later in dienst, back-up materieel kan probleem vormen

De Intercity Nieuwe Generatie wordt pas in 2023 geïntroduceerd. In maart 2022 is vastgesteld dat…

2 dagen terug

Grote concurrentie voor Spaanse spoorwegen: nu ook Iryo

De Spaanse spoorwegen hebben een nieuwe concurrent: Iryo. Sinds vrijdag strijden drie spoorwegmaatschappijen om de…

3 dagen terug

Connexxion wil thuiswerker weer naar kantoor trekken

Vervoerder Connexxion is een campagne gestart om thuiswerkers weer naar kantoor te krijgen. Volgens de…

3 dagen terug

Partijen willen meer geld voor spoor in Noord-Nederland

Er moet meer geld naar de infrastructuur in Noord-Nederland gaan, vinden meerdere partijen in de…

4 dagen terug

Treinstakingen in Oostenrijk, België en Verenigd Koninkrijk

Wie met de trein naar het buitenland wil, moet rekening houden met vertraging en uitval.…

5 dagen terug