Staking NS, GVB, HTM en RET op dinsdag 28 mei
08 mei 2019 13:49
Werknemers van NS leggen dinsdag 28 mei de hele dag het werk neer. Ook het stadsvervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag gaat dan de hele dag staken voor een goed pensioen. Dat hebben de bonden woensdag gemeld.
Mogelijk ook streekvervoer
Behalve in het openbaar vervoer zijn oproepen uitgegaan om in de metaal, de bouw en andere sectoren op woensdag 29 mei voor 24 uur het werk neer te leggen. De bonden in het streekvervoer beraden zich nog op acties. Uiterlijk 15 mei laten zij weten of ze ook meedoen aan de stakingen.
Eerdere acties
Op 18 maart voerden de bonden al actie voor een goed pensioen in de bouw en de metaal. Personeel bij de NS en het stadsvervoer legden toen in de ochtendspits het werk voor 66 minuten neer.
Mislukt overleg
Eind vorig jaar mislukte het overleg tussen vakbonden, kabinet en werkgevers over pensioenen. De bonden willen dat de AOW-leeftijd wordt bevroren. Mensen met zwaar werk moeten eerder met werken kunnen stoppen.
© ANP
Dat is pas kloten als je met deze vervoerders niet kunt reizen en waarom alweer staken, weten ze niets anders te bedenken voor de geplaagde OV reizigers ?
Heeft u suggesties? Gratis reizen mag namelijk niet (is al eens geprobeerd, heeft de rechter een stokje voor gestoken), en alle andere acties raken op een of andere manier de reiziger wel.
Als conducteurs uit protest een dagje/weekje/maandje/jaartje niet controleren, merkt niemand het verschil.
Medewerkers van NS hebben een goudomrande CAO, gebaseerd op de ambtenarij. Daarnaast bestaan er allerlei regelingen en afspraken waar mensen die echt werk verrichten alleen maar van kunnen dromen. Desondanks weet een vakbond in de terminale fase de mensen nog wijs te maken dat ze het slecht hebben. Absurd!
Annemiek, het klopt ik heb een prima CAO. Alleen moet ik nu door tot mijn 70e. Ik ben machinist en moet voldoen aan medische eisen o.a. qua gehoor en zicht. Dit gaat met die leeftijd niet meer lukken. Dus moet ik NS verlaten. Geen idee wat ik dan moet doen. Maar het gaat om ieders pensioen met een zwaar beroep. Tja is lekker treintjes rijden zwaar? Vandaag om 04.00 beginnen dus om 02.30 opstaan en over 4 dagen ben ik pas klaar om 07.00 klaar en kan ik naar huis om rond 08.00 op te gaan slapen. Ik ben er gelukkig nog van gevrijwaard maar wat voor impact heeft een aanrijding met persoon op je? Deze staking is ook voor de mensen die ‘s nachts de treinen schoonmaken, het onderhoudspersoneel wat merendeels ‘s nachts werkt. Maar ook voor de verpleger die onregelmatig werkt. Het is aangetoond dat mensen die onregelmatig werken eerder overlijden. Dus mogen zij nog even genieten van hun pensioen of krijgen zij een uitvaart van de werkgever?
@Patrick, 70 is nieuw. Bedoel je niet 67?
@rian je AOW leeftijd is gekoppeld aan je levensverwachting en huidige leeftijd. Googke even mijn AOW leeftijd.
Helemaal mee eens met Annemiek. We leven langer dus gaan we later met pensioen. Dat staat ook zo letterlijk in de algemene ouderdomswet. Dus gewoon werken want nu worden anderen gedupeerd.
Dankzij de hoeveelheid poortjes zal inderdaad niemand het merken als er niet gecontroleerd wordt. Daarmee is dat dus ook geen middel om actie mee te vieren.
Je zult maar weer net die dag met het vliegtuig aan komen en niet thuis weten te komen.
Leuk is anders.
Natuurlijk is het tot 70 jaar moeten werken belachelijk, op die leeftijd zijn de mensen op.
Tja, en ik ben dus zo’n reiziger die had gedacht vanaf Schiphol met de trein naar huis te kunnen gaan. Gelukkig heb ik lieve familie die nu minstens een halve dag willen opofferen om van hun woonplaats naar Schiphol te rijden en mij dan naar mijn huis te brengen. Alles bij elkaar weer een paar 100 km.
Ze hebben alle lessen van dinsdag voor ons naar woensdag geschoven en van woensdag naar maandag en een excursie afgelast omdat niemand op school kan komen door het ov.
En wie is er weer de dupe… de reiziger. Fijn hoor, maar hoe moet ik naar mijn werk om aan mijn eigen pensioen te werken?
Ik staak zodat u en ik wat minder lang voor uw pensioen hoeft te werken. Hetgaat niet alleen om NS personeel. Alle “zware” beroepen.
sorry Patrick, maar ( politie) wij staken zelf regelmatig voor ons pensioen…Maar staken niet door geen blauw op straat te hebben…dus zou mooi zijn als het OV toch bereikbaar blijft voor de mens die gewoon moet werken
De reactie van Jack is verwijderd vanwege zijn grove taalgebruik.
Iedereen mag hier zijn of naar mening uiten, en niemand hoeft het met elkaar eens te zijn, maar laten we het hier wel netjes houden.
@Joe, niet alleen arbeiders hebben er last van… Hoe moeten de kinderen nou naar school?? Dagelijks gebruiken er ook duizenden scholieren het OV om naar school te gaan…
Wil ik milieuvriendelijk met OV naar het concertgebouw op 28 en is er een staking, niet eens alleen van de trein…. Niet normaal om daarvoor met de auto te moeten gaan en in een dure parkeergarage. Laat de vervoerder mijn concertkaart betalen, als ik er niet kan komen.
De vervoerder kan ook niets aan de staking doen. En staken is nu eenmaal een recht. En ja, ik ben ook gedupeerd, maar heb toch begrip voor de staking.
Jij snapt het
En de FNV denkt dat Nederlanders hier wel begrip voor hebben.
Tijd voor een enquête bij Een Vandaag.
Cru dat juist de hardwerkende Nederlander die in het bedrijfsleven werkt en, via de belastingen, grotendeels hun loon bekostigen hier de dupe van zijn.
Ouderdom komt met gebreken en onregelmatig werk is niet gezond.
Ik denk dat ook de hardwerkende Nederlanders graag gezond met pensioen willen.
Helemaal eens met Frenkel. Als je de pensioenleeftijd nu per se wilt bevriezen ipv erover praten, wordt het later onbetaalbaar. Ook mensen van 66+ zijn nu enorm fit. Voor metaalbewerkers en bouwvakkers snap ik protest, van mensen die de hele dag zitten in tram of trein niet. Je moet er op zijn minst over verder praten in plaats van iedereen tegen je te krijgen door een staking.
Weet deze eikel wat het met je lichaam doet als je 5 x per week je wekker moet zetten. S’morgens om 5 uur beginnen s’nacht tot 1:30 en bijna altijd diensten te draaien van negen en half uur voor kwallen zo als jij van a naar b te brengen
Je komt zelf ook niet erg sympathiek over.
Als mensen vinden dat een baan als conducteur hun roeping is, dan horen daar ook de nadelen van het vak bij. Lange diensten en ongunstige werktijden horen daar gewoon bij. Daar staat tegenover dat er genoeg momenten op de dag zijn waarop conducteurs helemaal niets zinnigs uitvoeren of ongestraft ellenlange slappe discussies kunnen voeren met collega’s. Vaste dienstroosters en het rondje om de kerk wilden de mensen van NS zelf niet. Dat had veel van je klachten kunnen oplossen.
Volgens mij moeten vrijwel alle werknemers 5 keer per week hun wekker zetten, en diensten draaien van 9,5 uur.
Maak je zelf niet zo druk en ga voor de lol eens een tijdje in de industrie, bouw, gezondheidszorg, landbouw en dergelijke werken.
Als niemand een pistool op je hoofd heeft gezet, een mes of je keel gedrukt of je onder druk heeft gezet met je dierbaren, dan moet je niet klagen om je werk tijden,dan is het gewoon een vrvrije keuze geweest. Bejaarde mensen kunnen niet meer contant betalen,terwijl ze dat hun leven zijn gewent. Prijzen worden als maaf belachelijker, vaak asociaal, changrijnig en soms zelfs aggressief persooneel, belagelijke hoge boetes als een student te laat zijn of haar studie OV hebt afgezegd door privé omstandigheden, vaak te vroef of te laat bij aankomst. Dat jullie willen staken voor jullie geld is prima, maar ga om eigen geld problemen niet een ander dwars liggen die ook zijn of haar eigen geld moet verdienen,want als gvb personeel staken jullie niet om het voor de passagiers op te nemen, dat is prima problemen van de passagiers zijn niet jullie problemen, maar jullie problemen zijn ook niet de problemen van dde passagier!
Nou Anoniem, ik weet niet wat het met je lichaam doet, maar blijkbaar word je er wel heel chagrijnig van.
Zo anoniem, als je zo weinig plezier in je werk hebt en de reiziger alleen maar vervelend vind wordt het misschien wel tijd voor een andere baan. Maar let op! Ook in andere sectoren wordt keihard gewerkt! Je bent niet de enige die ‘s ochtends vroeg opstaat, met plezier in je werk en een trein die rijdt is dat geen probleem!
Lekker dan, weer een staking over de rug van de normale treinreiziger, 1 miljoen reizigers die gewoon naar hun werk of school moeten. Niet iedereen kan thuiswerken en in de file staan met zijn allen is ook geen optie en vaak is dat op eigen kosten, want de baas vergoed al een treinabonnement. Ik snap dat iedereen een goed pensioen verdiend, maar waarom moet iemand anders daar schade van ondervinden? Als rijkswaterstaat i.v.m een staking een snelweg dicht zou gooien, dan zou de ophef vele malen groter zijn, laten we ons als treinreiziger niet in een hoekje duwen en laat je horen!!
En het gaat ook over u pensioen vergeet dat niet
Maar wie gaat dit allemaal betalen ?
De jongeren moeten nu al bloeden voor de geldverkwansing van de naoorlogse generatie.
De frustratie van degenen die nu met pensioen zouden willen is dat ze in hun leven loon hebben ingeleverd voor een prepensioenregeling en daar niet van hebben kunnen profiteren. Integendeel ze worden nu met het tegenovergestelde geconfronteerd, een plotselinge stijging van de pensioenleeftijd waarop ze niet meer kunnen anticiperen.
Uw bewering dat de jongeren opdraaien voor de ouderen klopt niet.
De premie voor de jongeren is als gevolg van de lage rekenrente veel te hoog en wordt nu gedeeltelijk betaald uit de reserves die de ouderen hebben opgebouwd.
In een andere post begint u over mijnmedewerkers. Aardig bedacht, zelf niet opgekomen maar nu wel op gezocht. En dan krijg ik toch het beeld dat daar toch wel wat problemen zijn.
Citaat uit nieuwsbericht:
—- begin kopie —
De pensioenfondsen AMF en BFM vonden het niet slim om nog langer zelfstandig te blijven. Het aantal deelnemers is de afgelopen jaren gehalveerd en de fondsen krijgen geen premies meer binnen. Ze moeten dus teren op de inkomsten uit beleggingen.
“Zeer onbehoorlijk. We gaan er flink op achteruit. Bijna vijftig jaar na de aankondiging van de sluiting van de mijnen, worden onze pensioenen verkwanseld.”
De voorman van oud-mijnwerkers Wiel Niks (70) is verontwaardigd over de overdracht aan Aegon.”De mijnwerkerspensioenen zijn al geen vetpot en nu worden we van het kastje naar de muur gestuurd. Het is absoluut niet netjes.” Het feit dat Aegon na 2015 nooit meer de pensioenen zal verhogen om prijsstijgingen te compenseren, doet pijn. „W”e hebben al vanaf 2008 geen compensatie voor prijsstijgingen gekregen. De BFM-pensioenen zijn zelfs met 7,6 procent omlaaggegaan. Nu wil men ons afschepen met een eenmalige verhoging – een sigaar uit eigen doos – en daar blijft het dan levenslang bij. Maar dat betekent dat je er na 2015 weer jaarlijks in koopkracht op achteruitgaat.We hebben us een achterstand. Die wordt nu een stukje ingelopen en vervolgens gaat die weer oplopen.”
—einde citaat—–
Dus: niet echt het voorbeeld dat het wel goed komt. Als dekkingsgraad niet op orde komt, krijgen jongeren straks dezelfde problemen. In het verleden is er teveel belooft voor een te lage premie. Dat is het probleem.
@ Hildebrandt
De klacht van deze mijnwerker geldt voor alle pensioenfondsen. Daarom zijn zoveel ouderen boos. Ze zijn sinds het ingaan van de nieuwe pensioenwet niet meer geïndexeerd. Dat het mijnwerkerspensioenfonds nu verkocht is aan een particuliere partij doet er natuurlijk ook geen goed aan. Maar zo loopt het meestal af.
De mijnen zijn natuurlijk ook al heel lang dicht.
Jongeren bouwen nu echt een goed pensioen op. Bel voor mijn part uw pensioenfonds.
Het pensioen is alleen erg duur door de nieuwe regels en de premie voor hen wordt aangevuld vanuit de reserves. Een waardeloze oplossing als je het mij vraagt.
en deze generatie heeft zelf via politiek gestemt dat er geld uit de pot ging. en niet de jongeren
Ik denk niet dat veel reizigers begrip zullen tonen voor deze acties. Sowieso is de vakbond op sterven na dood. Het stakingsrecht wordt hier gewoon misbruikt om te doen alsof het FNV nog relevant is. Veel reizigers lachen zich stuk als een conducteur of machinist verkondigt dat hij/zij het druk heeft.
Eerder dit jaar was het het FNV dat liep te vertellen dat de vele vertragingen op de HSL zorgen voor agressie jegens het personeel. Van zo’n staking wordt het echt niet beter.
Misschien wordt het eens tijd dat men binnen NS eens opstaat tegen de vakbondsleden die menen te kunnen bepalen wat goed is voor de meerderheid die bewust niet lid is.
Wij komen uit het buitenland op Schiphol aan. Waar moeten we naar toe als streekvervoer ook gaat staken.
Of hopen dat niet iedereen staakt of iemand vragen die je wilt ophalen 🙂
De definitie van ‘zwaar beroep’ is dan ook als volgt: een zwaar beroep valt in een beroepsgroep waar FNV (nog) veel invloed heeft.
Conducteurs die het druk hebben met Sudoko’s oplossen en klagen over het werk in de 1e klasse -> zwaar beroep.
Administratief medewerkers bij de politie -> zwaar beroep.
Waar vallen beroepen als metaalbewerker, stratenmaker, bouwvakker, steigerbouwer, dozensjouwer, offshore werknemer etc. etc. dan wel niet onder? Extra superzwaar beroep?
En mensen die een kantoorbaan hebben en aan stressvolle complexe projecten werken met veel druk en deadlines? Dat is niet zwaar?
Ja wij willen ook een normaal pensioen, en niet helemaal uitgekleed worden door die k@#$%^& regering.
Er zijn ergere dingen dan een dag niet met de trein kunnen.
Neem gewoon een dagje vrij en geniet daarvan.
Valt niet mee voor mensen die examens of andere belangrijke afspraken hebben.
En zo maar even een dagje vrij nemen is in de meeste beroepsrichtingen ook niet zomaar mogelijk.
Ik vraag me af wat voor werk jij doet als dat zo makkelijk blijkt ?
Dus u zou het niet erg vinden dat de eerste hulp arts er niet is als u opeens acute medische hulp nodig heeft? “Neem gewoon een dagje vrij” is lang niet voor iedereen zo makkelijk, althans niet voor mij.
Ja wij willen ook een normaal pensioen, en niet helemaal uitgekleed worden
door die k@#$%^& regerin
g.
Wij zitten in wissel diensten geen ploegen maar wissel diensten iedere dag op een andere tijd beginnen, dat is echt zwaar. En dan door moeten tot 67 met een rollator zeker!!!
Rob.
Die vreemde diensten hebben jullie aan jezelf te danken. Jullie willen niet iedere dag hetzelfde traject en roosten rijden, dan heeft dat als consequentie dat er steeds geschoven moet worden met roosters. Daar hebben jullie zelf, met het FNV voorop, voor gekozen. Dan moeten jullie achteraf niet gaan zeuren over de consequenties van jullie eigen keuzes.
Ik zou het iedereen bij NS aanbevelen eens te bekijken of hetgeen FNV namens jullie vertelt, eigenlijk wel klopt en je eens te verdiepen in de alternatieven en waar het FNV wel voor staat. Ik denk dat de stakingsbereidheid daarmee als sneeuw voor de zon verdwijnt. Mensen die blind het FNV volgen (of die überhaupt lid zijn), zijn niet goed snik.
Tja, we moeten tevreden zijn met onze prachtige CAO’s en vooral denken aan mensen in beroepsgroepen of landen waar ze het veel zwaarder hebben. Maar als het om management-salarissen gaat, of hoger, dan schijnt het helemaal niet om tevredenheid of dankbaarheid te gaan. Dan worden er toch andere ballen gespeeld om de (veel hogere) inkomensstijgingen te rechtvaardigen. Ik heb het uiteraard over de decissionmakers. https://www.ad.nl/home/dijsselbloem-billijkt-salaris-ns-topman~ac5672b0/
Inderdaad, het wonderlijke in dit land is dat deze mensen ook nog AOW krijgen. Dat geven ze vaak gewoon aan hun kinderen als cadeautje!
Ja, ook ouderen hebben het ‘nog nooit zo goed gehad’, volgens onze premier dan! 😉
Als je salaris B wilt, had je niet moeten kiezen voor baan A.
Het punt is niet dat een conducteur hetzelfde moet verdienen als de directeur van de NS maar dat er 1) altijd ruimte is voor salarisstijging bovenin, maar de onderkant krijgt altijd te horen dat het nèt economisch tegen zit. En 2) kennelijk worden er (zoals in alle eeuwen) anders tegen klassen aangekeken. De onderste kant wordt vermaand om dankbaar te zijn. Bovenin worden mensen door decissionmakers juist verdedigd als ze meer loon willen.
@Lezer: Aad Veenman verdiende medio 2006 als topman van NS een salaris van een kleine 700.000. Bert Meerstadt leverde in en kon bij zijn aantreden maximaal 600.000 euro verdienen. Opvolger Hughes leverde ook in. Van Boxtel zit nu op circa 450.000 euro. In dezelfde periode heeft het personeel zeker loonsverhoging gekregen. Dus nee, het is niet zo dat er voor de gewone man geen geld is voor salarisverhoging en voor de top wel. In tegendeel. Dat de top salaris heeft ingeleverd is logisch, ze worden nog steeds goed beloond. Dat is exclusief pensioengeld of leaseauto vergoeding. Ze dragen wel een behoorlijke verantwoordelijkheid. Hughes werd terecht op staande voet ontslagen.
Bedankt voor de reactie als websitebeheerder. Ik had in de link die ik stuurde inderdaad van te voren al gelezen dat de opvolger minder ging verdienen. Maar dat gebeurt lager op de werkvloer ook. Ik ken minstens één grote branche waar mensen bij indiensttreding onder een veel minder gunstige CAO vallen dan mensen die voor een bepaalde datum al in dienst waren in de betreffende branche. En dan laat ik alle duizenden individuele gevallen buiten beschouwing onderaan de werkvloer. Zelfs los van anciënniteit-regels.
Zoals ik al aangaf gaat het niet om de salarisverschillen maar om het verschil in relatieve salarisstijgingen. Maar NS is inderdaad niet de slechtste werkgever. Het gaat me er vooral om dat decission-makers heel anders reageren als iemand op de werkvloer een beter pensioen, salaris wil (pushback en Oost Europa en zelfs Afrika erbij halen als spiegel) maar als iemand hogerin een hoger salaris wil (wetenschappelijke onderbouwingen om de stijging te rechtvaardigen en dan is opeens Amerika de spiegel en maatstaf: want daar verdienen ze nog veel meer). Als OV-reiziger: soms is het veel meer effectief om op partijen te stemmen die pensioenvoorwaarden willen verbeteren (ipv versoberen) dan om te gaan staken.
Misschien kan een deel van de loonstijging in het OV (ver boven de inflatie) hier wel voor gebruikt worden. Meer pensioenpremie betalen in ruil voor een eerder pensioen. Lijkt me een prima oplossing.
Of gewoon zelf sparen natuurlijk.
Er moet inderdaad een flexibel pensioen komen, zelf bepalen wanneer je pensioenuitkering laat ingaan.
Vroeger je met pensioen tegen een lagere uitkering en dan met eigen geld of een deeltijdsbaan aanvullen in combinatie met een versoberde levensstijl.
Er zijn veel mensen die na hun(vaak verplicht) pensioen in een diep gat vallen, werken is geen straf en als je dat wel zo voelt moet je op tijd maatregelen nemen.
Wij staken voor het pensioen van iedereen en de leeftijd waarop we met pensioen gaan.
Begrijp dat dan.VOOR IEDERÉÉN,
Rob.
Dat is natuurlijk bullshit. FNV is er in de eerste plaats voor haar eigen achterban, het is geen filantropische instelling.
En uiteindelijk zal iemand al die goudomrande arbeidsvoorwaarden in het OV moeten betalen. Treinkaartjes maar weer duurder maken? Belasting omhoog? Huren omhoog? Doe eens een voorstel.
Bedankt, Rob, dat je niet alleen aan jezelf denkt en staakt om het voor iedereen beter te maken, maar ik heb niet zoveel vertrouwen in de FNV en betwijfel of een nieuwe staking de manier is. Ik hoop natuurlijk dat het lukt en dat je de komende tijd niet teveel chagrijnige reizigers tegenover je krijgt.
Persoonlijk heb ik alle begrip voor dat ik niet met 65 met pensioen ga, maar met 68 of 69. We moeten toch ook betaalbaar houden. Of we moeten gaan naar een individuele pensioenpot, nog beter.
Als de achterstand in de pensioenleeftijd nu niet wordt ingelopen, daalt het pensioenvermogen sneller en kunnen de jongere generaties straks nog later met pensioen dan wanneer dat wel gewoon gebeurt.
Dat de achterstand wordt ingelopen is overigens al 7 jaar (!) geleden besloten. Het is natuurlijk belachelijk om te gaan staken om een besluit te beïnvloeden dat al lang is genomen. De vakbonden hadden blijkbaar geen inspiratie voor een zinvollere publiciteitsstunt.
“Deng, dong ding!
De staking
van
FNV
vertrekt over ongeveer
7 jaar.
Herháling.
De staking
van
FNV
vertrekt over ongeveer
7 jaar.
Zodra we meer weten, informeren we u verder.”
@ Johan
Hoewel ik eigenlijk tegen stakingen bij nutsbedrijven ben, vind ik je commentaar op de vakbonden flauw. Wie denkt dat de overheid en werkgevers altijd het beste met burgers of werknemers voor hebben moet echt naar de dokter. Ik begrijp de acties wel.
Het ‘liegberaal’ kabinet speelt het hard en dus moet het actievoeren pijn doen.
Wanneer een overheid, onder druk van een crisis die ze zelf heeft veroorzaakt, teveel geld uit een samenleving trekt, moet ze niet raar opkijken als daar een reactie op komt.
De burgers hebben het beter gedaan. Er is pensioengeld genoeg, bijna 1500 miljard euro.
De door de overheid opgelegde rekenrente maakt de pensioenkosten van jongeren onnodig duur waardoor ze vanuit de reserves moeten worden aangevuld.
Omdat deze vaak ongeorganiseerde jongeren zich via allerlei flutcontracten met een fooi laten afschepen betalen ze sowieso te weinig of te laat premie waardoor ze inderdaad langer moeten werken om een fatsoenlijk pensioen op te bouwen.
Er is inderdaad een achterstand, maar die zit in de AOW-leeftijd. Door die supersnel te verhogen in onnodig grote stappen zijn geen vrienden gemaakt onder de ouderen die destijds loon hebben ingeleverd om banen te scheppen voor jongeren.
Bovendien; wie zegt dat mensen boven de 60 allemaal nog ‘arbeidsgeschikt’ zijn?
Jongeren wordt via hun ‘smartphone’ wijsgemaakt dat geluk een keuze is.
Onzin natuurlijk, de wereld zit vol ‘pechvogels’ en voor je het weet ben jij er een.
De werkelijkheid is dat goede arbeidsvoorwaarden, en dus een goede oudedagsvoorziening voor iedereen, alleen te bereiken zijn als je er samen voor vecht.
“Wie denkt dat de overheid en werkgevers altijd het beste met burgers of werknemers voor hebben moet echt naar de dokter.”
Dat heb ik niet beweerd. Feit is wel dat de overheid gecontroleerd wordt door een volksvertegenwoordiging die gekozen is door burgers en dat je als werknemer zelf de keuze maakt om voor de ene of de andere werkgever te willen werken. We hebben de touwtjes zelf in handen.
“een crisis die [de overheid] zelf heeft veroorzaakt”
Onzin. Conjunctuur is een economisch proces dat zich maar zeer beperkt laat sturen door een overheid en dat geldt zeker voor een klein land met een open economie.
“Er is pensioengeld genoeg, bijna 1500 miljard euro.”
Wat er links op de balans staat is betekenisloos als je niet kijkt naar wat er rechts op de balans staat. In hoeverre de balans van de pensioenfondsen gezond is, wordt uitgedrukt in de dekkingsgraad en die zegt dat er bij een aantal pensioenfondsen structureel niet genoeg in kas zit om de opgebouwde pensioenrechten aan alle deelnemers naar verwachting uit te knnen betalen. Met het verlagen van de pensioenleeftijd zouden die dekkingsgraden verder dalen.
“De door de overheid opgelegde rekenrente maakt de pensioenkosten van jongeren onnodig duur waardoor ze vanuit de reserves moeten worden aangevuld.”
1) De rekenrente is een veilige inschatting van het toekomstige rendement. Met een hogere rekenrente zou men de huid gaan verkopen voor de beer geschoten is: Nu de pensioenpot verjubelen aan de huidige gepensioneerden en de volgende generatie met een tekort achterlaten.
2) Pensioenfondsen met een doorsneepremie sluizen geld door van jong naar oud. Simpel gezegd: als je op je 20-ste 100 euro inlegt, levert dat op de pensioenleeftijd natuurlijk een groter bedrag op dan 100 euro die je op je 60-ste inlegt. Het vreemde van de doorsneepremie is dat beide inleggen hetzelfde pensioenrecht opleveren. Dat betekent dat het hogere totale rendement over de looptijd van de inleg van jongeren wordt doorgesluisd om dat van ouderen aan te vullen. Het effect van een lagere rekenrente is dat de doorsneepremie eerlijker wordt, dus dat er minder geld van jong naar oud wordt doorgesluisd. Ga maar na: bij een rekenrente van 0% zou 100 euro inleg nog steeds 100 euro zijn als je met pensioen gaat, ongeacht op welke leeftijd je die inleg doet. Aangezien jong noch oud volgens die rekenrente rendement behalen, wordt er ook geen rendement van jong naar oud doorgesluisd. Wat er ‘vanuit de reserves wordt aangevuld’ zijn niet de pensioenkosten van jongeren, maar het lagere bedrag dat de ouderen van de jongeren kunnen afromen.
“Omdat deze vaak ongeorganiseerde jongeren zich via allerlei flutcontracten met een fooi laten afschepen”
Door toedoen van de vakbonden is een vast contract in dit land zo duur geworden voor werkgevers, dat ze al jaren zo min mogelijk mensen in vaste dienst nemen. De enige manier waarop meer jongeren kans maken op een vast contract, is als de arbeidsvoorwaarden weer in balans worden gebracht met de waarde van een werknemer voor een werkgever. Helaas zijn jongeren niet vertegenwoordigd aan de CAO-tafels. Het beste dat ze kunnen doen is niet lid worden van de vakbond, maar dan alsnog pretendeert de vakbond namens hen te spreken, terwijl ze als vertegenwoordiging van de oude werknemers met een vast contract een diametraal tegenovergesteld belang hebben.
“Er is inderdaad een achterstand, maar die zit in de AOW-leeftijd.”
Daar zijn we het over eens.
“Door die supersnel te verhogen in onnodig grote stappen zijn geen vrienden gemaakt ”
Hoe langer je wacht met die inhaalslag, hoe groter het tekort aan pensioenvermogen oploopt. Het was onverantwoord geweest om in 2012 te beslissen dat de achterstand pas in, zeg, 2055 zou worden ingelopen, want uiteindelijk moet het oplopende financiële tekort over al die jaren een keer door iemand betaald worden, en dat is niet door degenen die van dat te vroege pensioen hebben genoten, want de meerderheid daarvan is dan inmiddels overleden.
“Bovendien; wie zegt dat mensen boven de 60 allemaal nog ‘arbeidsgeschikt’ zijn?”
Niemand zegt dat, maar daar zijn andere vangnetten voor in dit land.
@ Johan
Wat betreft de crisis, de Nederlandse banken zaten dik in de Amerikaanse ellende en de overheid vond het prima. Wanneer er iets in de wereld mis is roepen we onmiddellijk dat we maar een heel klein landje zijn maar onze financiële sector is van wereldniveau.
Deze financiële expertise zorgt er tegelijk voor dat we één van de beste pensioenstelsels ter wereld hebben. Tegelijkertijd doet de overheid alsof we een slecht pensioenstelsel hebben wat maar weinig rendeert en moet er meer geld worden ingelegd dan nodig.
Wil de overheid wellicht vermogen in stand houden voor toekomstige generaties? Dat is natuurlijk volslagen onzin. De overheid gaat daar helemaal niet over. Wanneer jongeren ook een pensioen willen opbouwen moeten ze lid worden door premie te gaan betalen, dan kunnen ze ook meepraten over de opbouw.
De doorsneepremie is een instrument dat wordt gebruikt om het werkgeversaandeel te bepalen. Met enige fantasie kun je er een argument van maken om ongelijkheid aan te tonen. En dat doet dit kabinet dus ook. Er zit inderdaad solidariteit van jong naar oud in het werknemersaandeel, maar het hele systeem is toch op solidariteit gebaseerd?
Dat ouderen een bedrag ‘afromen’ van jongeren vind ik een raar beeld.
Het pensioenfonds van de mijnwerkers betaalt toch ook zijn deelnemers gewoon uit? Toch stroomt er geen jongere meer in. Pensioenrechten bouw je zelf op, maar het geld wordt collectief belegd.
Het is een sociale voorziening, geen bankrekening zoals wel eens wordt gedacht.
Dat er bij een aantal pensioenfondsen niet genoeg in kas zit ligt aan riskante beleggingen door de pensioenfondsen zelf waardoor ik weer bij de banken terugkom. Wanneer de overheid het verplicht eigen vermogen van de banken nu eens fors zou verhogen zou ze in mijn optiek beter bezig zijn dan met het verlagen van de rekenrente van de fondsen.
Dan de waarde van de werknemer voor de werkgever. Uw opmerking doet me denken aan termen als ‘horigen’, loonwerkers en ‘poppetjes’. In een gezonde samenleving werken werkgevers en werknemers zij aan zij aan een gezamenlijke toekomst. Vindt u nu echt dat alle briljante innovaties alleen voortspruiten aan het brein van werkgevers? Dat alle inspanningen voor een mooi product louter aan een managementtafel ontstaan?
@Simon
“Wat betreft de crisis, de Nederlandse banken zaten dik in de Amerikaanse ellende en de overheid vond het prima.”
Op die manier kun je de overheid overal de schuld van geven: X is misgegaan, maar X had niet mis kunnen gaan als de overheid een wet had gemaakt en gehandhaafd tegen X, dus de overheid is verantwoordelijk. Er zijn directere verantwoordelijken aan te wijzen en bovendien wordt er nog al eens tegengesputterd als de overheid probeert om voorzienbare ellende te voorkomen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de rekenrente en de pensioenleeftijd: Als de overheid nu de oren laat hangen naar de vakbond, is het achteraf de overheid die er de schuld van krijgt dat de pensioenen gekort moeten worden omdat er minder rendement is gemaakt dan waarmee gerekend was.
“onze financiële sector is van wereldniveau”
Een open economie betekent een hoog importlek, dus de economie Keynesiaans stimuleren met overheidsbestedingen is in Nederland zoiets als de kachel opstoken met de ramen open: Fijn voor de mussen, maar niet erg effectief.
“Deze financiële expertise zorgt er tegelijk voor dat we één van de beste pensioenstelsels ter wereld hebben.”
Het pensioenstelsel heeft desalniettemin een aantal tekortkomingen die tot grote problemen gaan leiden als ze niet tijdig worden verholpen.
“Wanneer jongeren ook een pensioen willen opbouwen moeten ze lid worden door premie te gaan betalen, dan kunnen ze ook meepraten over de opbouw.”
Dat is net zoiets als lid worden van de SGP in de hoop de bijbel uit het beginselprogramma te kunnen praten. Gaat niet gebeuren. Met lid worden van de vakbond legitimeer je alleen maar een organisatie die consequent tegen het belang van de beroepsbevolking onder de 50 strijdt en die helaas door de overheid ten onrechte nog steeds wordt beschouwd alsof het een belangenbehartiger van alle werknemers is.
“Er zit inderdaad solidariteit van jong naar oud in het werknemersaandeel, maar het hele systeem is toch op solidariteit gebaseerd?”
Dat is geen solidariteit, maar het ene gat met het andere vullen. De solidariteit zit hem erin dat pensioenvermogen dat is opgebouwd door mensen die korter leven wordt gebruikt om mensen die langer leven uit te betalen, niet dat het deels een verkapt omslagstelsel is.
“Dan de waarde van de werknemer voor de werkgever. Uw opmerking doet me denken aan termen als ‘horigen’, loonwerkers en ‘poppetjes’. In een gezonde samenleving werken werkgevers en werknemers zij aan zij aan een gezamenlijke toekomst. Vindt u nu echt dat alle briljante innovaties alleen voortspruiten aan het brein van werkgevers? Dat alle inspanningen voor een mooi product louter aan een managementtafel ontstaan?”
Ik heb niets gezegd waar deze paragraaf ook maar enigszins op slaat.
@ Johan
Bedankt voor uw reactie.
Ik wil zeker de overheid niet overal de schuld van geven maar het financieel toezicht heeft destijds wel gefaald. Wanneer ik zeg dat onze financiële sector van wereldniveau is bedoel ik dat ook ons toezicht handel in slechte financiële producten dient te herkennen.
Wanneer we langer gaan werken gaan we ook langer pensioen opbouwen. Dat het pensioenstelsel voor verandering vatbaar is ben ik helemaal met u eens maar de nieuwe pensioenwet is geen goede. Omdat alle bij de wet betrokken, ook de bonden, boter op hun hoofd hebben maakt het onderhandelen over verbeteringen niet gemakkelijk.
Bij een omslagstelsel is de vergrijzing inderdaad een probleem. Maar ons Nederlands aanvullend pensioen is een kapitaaldekkingsstelsel. Juist de AOW is een omslagstelsel.
Het droevige feit doet zich juist nu voor dat als gevolg van de nieuwe wet er een omslag gaande is van oud naar jong waardoor sommige gepensioneerden geld tekortkomen omdat er niet meer kan worden geïndexeerd.
Omdat u sprak over ‘de waarde van de werknemer’ nam ik aan dat ook u alles in geld vertaalt zoals zoveel mensen de laatste tijd doen. Dat blijkt niet zo te zijn.
Daar ben ik blij om.
en toch heef tje staking geen effect op mij, iig neit qua pensioen, wel qua reistijd naar schiphol. dankje dat je zorgt dat ik dure taxi moet nemen. mag ik de rekening naar jouw sturen?
terug brengen 65
en 40 diens jaren
En de premie omlaag …
De werknemer heeft stakingsrecht, ook in het openbaar vervoer. Dat staat buiten kijf. Staking is het laatste drukmiddel als je geen gelijk of gehoor krijgt omtrent je wensen. Staat tegenover, dat de klant-reiziger het te moede wordt, en naar andere middelen van vervoer gaat zoeken, meestal de auto. Of stakingen nu succesnummers zijn voor meer werk in het O.V. betwijfel ik welliswaar zeer. Veel reizigers zullen het O.V. gebruik de rug toekeren, en dat is minder voor O.V. personeel. Je wil toch niet veel moeten betalen voor een van de duurste gezamelijke reismogelijkheden, en niet van hun diensten op aan kunnen. Want dat mag benadrukt worden. Het o.V. in Nederalnd is een dure grap in vergelijking met andere landen om ons heen, en dat voor zo´n miniem kleine afstanden te reizen hier.
Hier wordt ik dus erg moe van,zeker omdat ik afhankelijk ben van het ov. Ik heb jaren lang als assistent huismeester in de zorgsector gewerkt. Daar zijn ook genoeg redenen om actie te voeren.
Teveel taken, te hoge werkdruk, te weinig personeel te laag salaris, te weinig pauze, te weinig vrije dagen, vandaag late dienst morgen vroege dienst.
Maar wij mogen niet staken en collega’s willen niet staken of actie voeren. Omdat de bewoner de dupe zijn. Maar in het ov zijn de reizigers weer de dupe. Openbaar vervoer je zou er maar afhankelijk van zijn.
Zegt vooral iets over de werkgevers in de zorg als die zo misbruik maken van het verantwoordelijkheidsbesef van de mensen op de werkvloer. Er zijn ook werkgevers die heel graag dit als precedent gebruiken om werknemers in andere branches die staken voor een beter salaris en een pensioen waarmee je de rekeningen in 2040 kan betalen een schuldgevoel te bezorgen of praktischer: in een negatief daglicht te stellen.
Ik heb er volledig begrip voor.
Ik snap een ding niet in Nederland waarom staken omstebeurt🤔. Gewoon alles in een keer dus GVB politie, brandweer, onderwijs, de bouw, de zorg enz.
Misschien wordt er dan wel geluisterd.
ja, joh, gewoon het hele land lamleggen, zet dan ook even de electriciteitscentrales uit, zitten we ook in het donker. lekker constructief, jongens
Ik heb nog een aantal dag daluren kaartjes met code die ik nog op datum kan afprinten. Die moeten vóór 10 juni zijn gebruikt.
Maar nu maak ik me zorgen of ik die nog wel kan gebruiken want als NS langer gaat staken na 28 mei, wat in dit land heel goed mogelijk is, dan ben ik m´n geld kwijt, tenzij de NS een vergoeding geeft in de vorm van extra datums of geld!
En voor wat de bus betreft heb ik waarschijnlijk in Brabant straks ook pech want ik heb net op 28 mei een afspraak in het Ziekenhuis in Geldrop en dar wil ik dan met de bus vanuit Breda naartoe…!
Ik ben bang dat de Arriva op 15 mei besluit landelijk mee te gaan in het streekvervoer.
Er is in principe voldoende pensioengeld voor iedereen. De fondsen hebben bijna 1,5 miljard euro in kas, dat was in 2008 nog de helft hiervan. De lage rekenrente die tegenwoordig door de overheid wordt voorgeschreven veroorzaakt het probleem.
Door het verlagen van de rekenrente is het pensioen van jongeren veel duurder geworden. Een groot deel van de decennialang opgespaarde reserves wordt nu gebruikt om deze kosten te financieren en hier hebben de sociale partners moeite mee.
Waarom doet de overheid dit?
Wil men de fondsen gaan verhinderen wereldwijd te beleggen?
Wil men de reserves gaan gebruiken voor minder rendabele investeringen?
Wie het weet mag het zeggen.
Dan langer doorwerken. Dat zou niet erg zijn als iedereen voldoende pensioen had om eerder te stoppen als hij/zij er genoeg van heeft of niet meer kan.
Hier zit natuurlijk een probleem aan te komen met flexwerkers, uitzendkrachten, payrollers en noem iedereen maar op, die niet in staat is een pensioen op te bouwen dat voldoende groot is om voorafgaand aan de AOW met werken te kunnen stoppen.
Jammer dat er gestaakt wordt. Wel begrijpelijk denk ik.
“Wil men de reserves gaan gebruiken voor minder rendabele investeringen?”
Rutte zat er heel dichtbij inderdaad. Die wilde pensioensfondsen gebruiken voor het financieren van lightrailprojecten in de Randstad aangezien hij de overheidsbudgetten heeft aangewend voor autoprojecten (kwestie van prioriteiten). Wellicht dat dit ná de verkiezingen weer wordt opgepakt 😉
Op de lange termijn kan het best interessant zijn geld in infrastructuur te investeren. Helemaal niet raar om over dergelijke beleggingen na te denken. Persoonlijk zie ik liever dat mijn pensioenfonds investeert in infrastructuur binnen Nederland, in plaats van bijvoorbeeld vastgoed in het buitenland. Daarmee geef je tevens de regering ruimte om minder lucratieve, maar noodzakelijke projecten binnen de begroting op te pakken, die ten goede komen aan het algemeen nut.
De crux was: “minder rendabele investeringen”. Ik gun het OV en de projectwereld hun opdrachten maar als ik een tip mag geven: probeer te vermijden dat OV-projecten steeds meer geassocieerd gaan worden met een ‘greep in de pensioenkas’ omdat een ‘vroem-vroem-partij’ het heel handig speelt. Als ik van die autopartij was zou ik ook het merendeel naar wegen spelen om dan vervolgens share- en stakeholders van OV-projecten tegen gepensioneerden uit te spelen. Zie de parallel met een ander groot politiek thema 😉
Het beheerd vermogen van de pensioenfondsen bedraagt geen 1,5 miljard, maar ongeveer het duizendvoudige daarvan.
Oeps foutje! Met 1,5 miljard kom je niet ver inderdaad.
Hoe moet ik dan naar school ik heb dan examens die freaking week!!
Waarom moet altijd de reiziger de dupe worden van stakingen in het openbaar vervoer.
Bedenk eens iets anders.
Dat moet omdat de vakbonden CNV, FNV en VVMC ten opzichte van de eigen (vergrijsde) achterban willen doen alsof ze nog relevant zijn. Als er een poosje niet gestaakt is, gaat het chronisch ontevreden rijdend personeel morren en dreigen het lidmaatschap op te zeggen. Daarom maar weer eens een staking, waarbij het doel even vaag als onhaalbaar is.
Zoals wat? Gratis laten reizen mag niet, en alle andere vormen van actie zullen reizigers toch hinder door ondervinden.
Wat dacht je van óf een andere baan zoeken die je wel bevalt óf niet zeuren en gewoon je werk doen?
Het is een staking die gaat om iets dat niet baan-gerelateerd is, en dan komt u met de suggestie dat men dus maar een andere baan moet zoeken als het niet bevalt. Bij welke baan hebben deze mensen niet te maken met de pensioenplannen van dit kabinet waar ze juist tegen zijn?
@Ricardo
Als je een baan hebt die je niet tot je pensioen vol denkt te kunnen houden, kun je voor die tijd een andere zoeken waarmee je dat wel kunt.
En het gaat niet over plannen van het kabinet, maar om een besluit van twee kabinetten geleden.
Staken is volledig op zijn plaats! de regering stelt een pensioenakkoord continue uit want het kost geld,pensioen mensen staat volledig los van aow,dat blijkt erg moeilijk voor mensen begrijp ik hier uit de reacties.De aow moet op zijn minst terug naar 66 jaar en liefst weer naar 65 jaar,daar is niet alleen de NS maar iedereen mee gebaad.Als je niet gehoord wordt,blijft er niets anders over als staken,onze leraren wisten dat al eerder en nu zijn andere takken eens aan de beurt!!
Nee hoor, het zijn de vakbonden die moeilijk doen. Als het aan de regering had gelegen was er al lang een pensioenakkoord geweest.
En was dat dan een pensioenakkoord geweest waar we als samenleving echt tevreden mee zouden kunnen zijn? Want als het voorstel van de regering zo goed zou zijn, zou er ook niet gestaakt hoeven worden.
Het probleem is dat we het liefst een beter pensioen willen, minder premie willen betalen en een lagere pensioenleeftijd. Dan wordt het onbetaalbaar. Het is mijn inziens niet raar om de pensioenleeftijd te koppelen aan de levensverwachting. Maar misschien nog beter: laat iedereen een eigen pensioenpot krijgen. En dan zelf vrijheid geven. Dus eerder met pensioen met minder geld of langer doorwerken en daarna hoger pensioen. En keuze welke partij je jouw pensioenpot laat beheren.
We hebben het niet kunnen lezen, maar het enkele feit dat de FNV tegen was is allerminst een indicatie dat de meerderheid van de samenleving er niet tevreden mee zou zijn geweest.
Waarom moet ik last van hebben van jullie staking, als ik er ook niets aan kan doen dat we allemaal ouder worden, pensioen gewoon geld kost dat er niet is en het niet aan mij is om een pensioenakkoord te sluiten? Weten jullie wel hoe ontwrichtend dit is voor miljoenen mensen?
Hoe gaat dat met alle reizigers die op Schiphol aankomen?
Niet iedereen kan zich een taxi veroorloven.
Rijden er bussen?of hoe gaat dat verder,
Helemaal eens Emesk, Afgezien van de prijs, hoe denk je dat er op Schiphol gevochten gaat worden om de taxi’s die er zijn? Gemiddeld maken per dag ruim 150.000 (aankomst 75k, vertrek 75k) passagiers gebruik van Schiphol. Een heel groot deel van die ruim 150.000 gaan met de trein. Zonder trein voorzie ik een verkeersinfarct op de luchthaven. Veel vliegtuigen zullen vertraging oplopen omdat veel passagiers Schiphol alleen met grote vertraging kunnen bereiken. Hoeveel extra reistijd moet je incalculeren? Bij Schiphol zal niet de enige file ontstaan.
Wat betreft de pensioen is geen probleem van nu. De Staat,Pensioen bonden en vakbonden spelen dit spel al jaren.Wie zijn de dupe de werknemers,die hard hebben gewerkt. Ik noem de drie organisatie “Witte Boorden creminelen. De streven van de organisatie zijn om hun zakken te vullen.Dit probleem is al van eerdere periode(n)Wat is de volgende leugen,die zij op tafel leggen.
Waarom kiezen de bonden niet om te staken in sectoren die minder milieuvriendelijk zijn.
Door dit soort acties jagen ze reizigers (waaronder ik) uit het OV in de auto.
Het is een ‘algemene staking’, en is bedoeld voor alle werknemers, niet alleen voor NS personeel. Want als er iets te staken valt, is het bijna altijd bij de NS
Stakingsrecht is een feit, dat klopt. Er zijn echter beroepen die net zo zwaar zijn maar waar staken geen optie is zoals de 24 uurs zorg, ouderen, gehandicaptenzorg. Je zult daar maar eens een dag niet op je werk verschijnen.. Dat is onmogelijk! Betekent dat voor deze mensen dat zij nooit verder komen met de vakbonden en werkorganisaties? Er moeten toch ook andere alternatieven zijn dan het gehele OV plat leggen dmv een staking?? Zo makkelijk.
Dit is nu net de redenering die de visieloze slapjanussen in Den Haag willen horen. Dat een deel van de hardwerkende Nederlanders om schijnbare humane redenen moeten afzien van hun stakingsrecht. U speelt ze in de kaart door hun verdeel en heers tactiek kracht bij te zetten. Als echt heel Nederland eens een weekje ging staken dan pas zouden deze lui en hun zich verrijkende companen te weten komen wat ze onder welwillende, hardwerkende mensen teweeg brengen, want zelfs in de recessie is de Quote 500 alleen maar gestegen. Alleen een mindswitch van bijna alle Nederlanders zou hier een verandering in kunnen brengen. En ja, van mij mogen ze staken, ook al kom ik die dag op Schiphol aan en zou graag naar huis willen. Ik vind wel een oplossing, dat noemen ze zelfstandig handelen en niet zeuren en zanikken! Ik zie het meer als saamhorigheid tegen een klein groepje machtswellustige Nederlanders. Zal het is brengen, ik denk het niet, maar toch: chappeau. En misschien, heel misschien gaat het zaadje nog ontkiemen ook!
We staken voor iedereen in Nederland niet alleen maar voor de mensen van het openbaar vervoer of je nou jong of oud ben een zwaar of geen zwaar beroep heb.
en toch mekr ik er niks vna behalv eene taxi of lang parkeren kaart, mag de rekening naar u?
Dat je het oneens bent, prima, maar hier pak je miljoenen reizigers mee.
Toen ik dit vd week vertelde aan mijn werkgever, was het antwoord, ja zoek maar een oplossing, ik kan je niet zomaar uitroosteren.
Vervelend dat de vervoerders (zowel NS, alsmede DB) nog steeds geen duidelijkheid geven over de impact op de ochtend van de 29e. We zijn nu toch bijna een week na de aankondiging door de bonden. Ik heb namelijk een internationaal ticket naar Wenen. Dat is geen goedkoop ticket, zelfs al is het een ‘Europa Sparpreis’. Om op tijd in Arnhem te komen is nu hoogst onzeker, want ik heb verder geen eigen vervoer, en ik ken daar niemand om eventueel te overnachten mocht het het internationale verkeer wel gewoon gaan. De dag ervoor afreizen naar Arnhem is ook niet direct een optie als er alleen een dure taxi gaat de 28e. De hele reis afblazen is wel een doffe teleurstelling. Of ik moet gaan vliegen een dag later. Echter hoe langer er onduidelijkheid is, hoe duurder de grap is. Dit is een echt hoogst frustrerende situatie. Wil je ook eens eco groen reizen, staffen ze dat op wel erg harde manier af.
Het lijkt nu echt vooral de 28e, van 4 uur tot de 29e 4 uur. Dus ik heb wellicht net mazzel.
Zie de stakingsaanzegging via FNV:
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/spoor/2019/05/staking-dinsdag-28-mei-bij-ns-voor-oude-dag
NSinternational heeft nu wel informatie op de site, voor wie de 28e moet reizen
https://www.nsinternational.nl/nl/actuele-reisinformatie#Staking+dinsdag+28+mei
ehhh… gaat die hele staking nog door, de 28e? Want de reisplanner van de NS zelf, geeft niets aan, en dat is toch best gek? Enig kansje dat de stakers iets anders verzinnen om hun zin te krijgen of dat de bonden er tussentijds uitkomen?????
Ja, dat klopt. Ik moet 28 mei ‘s morgens naar Schiphol en ging vast mijn reis daarnaartoe op de reisplanner bekijken. Er was inderdaad geen melding. Pfff, ik hoop maar dat ik wel met de trein kan…..
Ik zou willen weten ik moet 29 mei naar Schiphol maar hebben ze dan weer een langzaam actie op de weg
Gezien de reden van de staking zou eigenlijk alles die dag stil moeten liggen (behalve zieken- en verpleeghuizen en de hulpdiensten).
Dan heeft ook vrijwel niemand er last van en kan iedereen de hele dag lekker thuis blijven.
Maar dat is helaas een utopie.
Dat is balen. Dan maar op de fiets naar het werk. Gelukkig geen 50 km er naartoe… maar goed wat moet dat moet en ik heb er zeker begrip voor. Ik snap ook dat het vervelend is voor reizigers, maar soms moeten dingen gewoon met harde maatregels gedaan worden zodat er wordt geluisterd.
In het verleden bleek nog wel eens dat sommigen machinisten en conducteurs niet mee staakten en dat er dus wel af en tie ene trein reed. Is dat nu ook het geval?
Vandaag belde ik met de NS: ‘We doen ons best om treinen te laten rijden.’ Op de reisplanner staat niets. Elders info over stakingen. Dus ???
De enige tip die ik kan geven: Houd er rekening mee dat de treinen niet rijden (alle treinen, dus ook die van alle andere vervoerders).
Ik snap deze staking volkomen ookal ben ik zelf de dupe. Het is van het zotte dat er niets gedaan wordt aan de CAO van o.a. NS medewerkers die inderdaad vroeg opmoeten en laat thuis zijn. En sommige machinisten die de eergste dingen zien. En laten we eens ophouden met het afzeiken van elkaar en eenheid vormen en een goed signaal afgeven aan het Kabinet. En voor degene die zich druk maken om naar kantoor te gaan. Het is ruim van te voren bekend dus iedereen kan best iets regelen, carpoolen, thuis werken, dagje vrij nemen???
Een staking over de rug van de reiziger. Ik heb vrij moeten nemen. Wie vergoed de kosten die ik gemaakt heb?
Dat is weer lekker geregelt, Ik zit in de bijstand en moet die dag persé naar de gemeentde komen ben 64 jaar en heb erg hoge bloeddruk en ik mag nniet fietsen en heb geen auto ben dus afhankelijk van openbaar vervoer.
Daar gaan we weer..!.staken…😖(zucht😞)
Wat een onzin,dat die pensioenleeftijd pérsé toen omhoog moest,dat slaat ook nergens op!😖🤷🏻♀️Wat een gedoe allemaal!Mensen moeten toch eerder kunnen stoppen met werken!😠☝🏻
Stakers ik denk niet dat dit een goede methode is om gehoord te worden. Door jullie “Aktie” breng je uitsluitend je eigen KLANTEN in de problemen en kun je rekenen op veel onbegrip. Welke medewerker van een echt bedrijf wil nu dat de klant niet goed geholpen wordt? De klant is uiteindelijk je boterham. Zonder klant geen baan en hoef je je helemaal niet meer op te winden over pensioen.
Staken is een overblijfsel van handelen bij onvrede passend bij een overheidsbedrijf.
Jullie zullen je klanten nog heel hard nodig hebben om op termijn überhaupt van enig pensioen te kunnen gaan genieten.
Wat als iedere Nederlander met gammele pensioenvoorzieningen thuis zou blijven.
Stop met zelfmedelijden en zet die trein gewoon in beweging.