Storm treft treinverkeer Duitsland (en beperkt Nederland)

Noodweer met hevige windstoten heeft het spoorwegverkeer in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen donderdagochtend platgelegd. De zwaarst getroffen gebieden in de aan Nederland grenzende deelstaat zijn vooral hoger gelegen gebieden. Daar worden “orkaanachtige rukwinden” gemeten, aldus Duitse media.

Tot zeven uur vertraging

In de regio werd het treinverkeer volledig gestaakt, ook op trajecten waar er nog wel treinverkeer mogelijk was. Vervoerders zijn daar niet blij mee, zo vertelt een goed ingewijde bron aan Treinreiziger.nl. Ook de ICE’s tussen Nederland en Duitsland zijn grotendeels geschrapt.

De Nightjet die rond tien uur in Amsterdam had moeten zijn heeft door het noodweer in Duitsland ruim zeven uur vertraging opgelopen. De trein stond lange tijd stil nabij Leverkusen vanwege een boom op het spoor. Reizigers in de trein meldden dat de reisinformatie aan boord van de trein erg slecht was. Ook kregen de gedupeerden geen lunch of drankje aangeboden.

Nederland beperkt hinder

Het slechte weer gaat gepaard met windstoten tot circa 160 kilometer per uur. Inmiddels is het treinverkeer op een aantal lijnen weer hervat, maar rond 17 uur was er nog altijd veel hinder in de regio. De luchtvaart heeft vooralsnog weinig last van de storm.

In Nederland was er ook hinder, maar niet op dezelfde schaal als in Duitsland. In Nederland was er enige tijd vertraging door een boom op het spoor tussen Breda en Tilburg, op het traject Utrecht – Baarn / Amersfoort tussen Nijmegen en Den Bosch. Ook is de HSL-Zuid tussen Rotterdam en Breda enige tijd buiten dienst geweest vanwege de harde wind.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 21 oktober 2021 18:54

Bekijk reacties

    • Die Nightjet heeft niets met dit onderwerp te maken. Kun je niet lezen ofzo, mafkees! Ga ergens anders lopen te azijnpissen!

      • Deutsche Bahn blijft tobben. En natuurlijk is weersomstandigheden groot deel overmacht. Maar DB blinkt niet uit in bijsturing. En je kan wel wat van vinden dat treinverkeer op sommige trajecten wordt stilgelegd, terwijl er wel treinverkeer mogelijk is.

        • @Hildebrand.
          "Deutsche Bahn blijft tobben. En natuurlijk is weersomstandigheden groot deel overmacht. Maar DB blinkt niet uit in bijsturing. En je kan wel wat van vinden dat treinverkeer op sommige trajecten wordt stilgelegd, terwijl er wel treinverkeer mogelijk is."

          Mag ik er wel even op wijzen dat alle spoorlijnen vanuit Keulen richting het noorden (Keulen - Mönchengladbach, Keulen - Düsseldorf, Keulen - Wuppertal) tijdelijk niet bereden konden worden. Ook omrijden via Aken kon niet aangezien de spoorlijn Aken - Mönchengladbach ook tijdelijk niet bereden kon worden. En zo waren er nog meer spoorlijnen in NRW waar het niet mogelijk was.

          En niet het gehele treinverkeer werd in NRW stilgelegd. Dit betrof alleen het Fernverkehr (ICE, EC, IC). Het regionale treinverkeer reed, maar echter alleen op de trajecten waar dat natuurlijk mogelijk was.

          En wat betreft u laatste commentaar: moeten snelle langeafstandstreinen dan maar gewoon door blijven rijden met het risico dat treinen met snelheden van 160 tot 200 km/h in botsing met omvallende / omgevallen bomen en andere door orkaanachtige rukwinden vliegende objecten komen en daardoor ongelukken ontstaan met alle gevolgen van dien? Ik kan me niet voorstellen dit de bedoeling is.

        • Leg mij geen woorden in de mond. Ik zeg helemaal niet dat er doorgereden moet worden. Wel dat Deutsche Bahn in zijn algemeenheid slecht lukt om het lange afstandsverkeer goed uit te voeren. Bij de ICE 104/105 telde ik eerder bij 21 geplande aankomsten zes keer uitval. Dat was voor deze storm. Niet zelden verloopt de bijsturing slecht. Je kunt naar Zwitserland en Oostenrijk het beste twee uur extra reistijd rekenen. Dat noem ik tobben met Deutsche Bahn en staat los van deze storm. Ik zeg ook niet dat je door moet rijden als het niet veilig is. Maar een vervoerder zou daar ook zeggenschap in moeten hebben. Dat is in Nederland ook zo. Toen we in de winter problemen hadden met ijzel is het treinverkeer bijna landelijk stilgelegd. Een aantal vervoerders zagen op enkele lijnen kans om wel veilig treinverkeer aan te bieden, en die mogelijkheid bood ProRail ook. DB Netz gaf die optie niet, zo begreep ik van een vervoerder. Natuurlijk kun je een vervoerder niet aanrekenen doorrijden als het niet veilig is. Daarom sprak ik ook van overmacht. Ik heb nergens de suggestie gewekt dat men de veiligheid zou moeten negeren.

      • Volgens mij is het wel degelijk relevant wat dit soort verstoringen met de nachttrein doen. De trein komt zowat standaard zwaar vertraagd aan in Nederland. Nu dus zelfs ruim 7 uur later dan gepland. Een dag was de trein ruim 4 uur vertraagd. Mensen die erop rekenen tegen het middaguur thuis te kunnen zijn, zitten in dat geval dus tot diep in de middag zonder eten een drinken. De verantwoordelijkheid voor de verzorging van die mensen ligt echt bij de vervoerder. Het is goed te weten dat die het in zulke gevallen laat afweten.

        • geheel mee eens; service niveau in de Nightjet moet omhoog, zeker in dit soort situaties. Reden om vooralsnog voor het vliegtuig te kiezen richting Wenen.

        • Het is zelfs verplicht om bij dergelijke vertragingen voor eten en drinken te zorgen.

        • Het is allemaal wel heel simpel gesteld "ze moeten gaan cateren" het moet wel aan boord zijn en in de avond en nacht maaltijd bestellen zonder te weten hoe lang de vertraging gaat worden ... het is simpel gezegd maar lijkt me ingewikkelder om uit te voeren
          En wie zegt dat de route niet ineens anders moet worden omdat Duisburg onbereikbaar wordt. Sta je met je broodjes...je kan misschien wel wat drinken en versnaperingen krijgen in de restauratie. Achteraf is allemaal veel simpeler.

        • @MKnp. Of het moeilijk of makkelijk is om zoiets te regelen, is natuurlijk niet relevant. Het is gewoon een plicht waarvoor de onderneming vooraf de oplossing paraat moet hebben. Te denken valt bijvoorbeeld aan het extra inslaan van maaltijden bij een slechte weersvoorspelling. Mochten deze niet nodig zijn, dan kunnen ze de reiziger er alsnog mee verrassen (dat betaalt zich terug in klantenbinding). In dit geval zorgde de vertraging ervoor dat de trein niet rond brunchtijd aankwam, maar vlak voor het diner. En al die tijd konden de reizigers niet worden voorzien van eten/drinken. Dat is pure onkunde en valt niet goed te praten. Ik vermoed dat er zelfs met opzet kwaadschiks gehandeld is. Deze 'oplossing' kost immers (op de korte termijn) geen geld en reizigers kunnen toch niet reclameren voor eigen gekozen alternatieven, want ze zaten hongerig opgesloten in de trein. Als je je diensten (deels) laat subsidiëren door de overheid, heb je een extra verplichting je aan de geldende wet- en regelgeving te houden.

        • Zo'n vertraging kan zomaar ontstaan. Dat heb je bij vliegtuigen ook. Die staan dan meest aan de grond. Treinen zijn meest onderweg.
          Om aan de plicht te voldoen zou men een kast met noodvoorzieningen kunnen hebben. Dwz duizend halve liters water en duizend pakjes met tröckener kecks. Iedere rit gratis uitdelen bij het eindstation is wel wat op hol geslagen. ZO moet er ook iedere rit opnieuw bevoorraad worden.

      • Sorry, maar deze toon kan echt niet. Wat je er ook van vind. Elkaar fatsoenlijk benaderen lijkt me toch normaal.

  • Wel frappant weer dat de HSL tussen Rotterdam en Breda eruit ligt met gloednieuwe windschermen op de brug over het Hollands Diep

  • Ben nu in Zuid-Duitsland, B-W, vandaag vanaf zuid/Zwitserland hier gekomen. Hoorde pas gaandeweg van deze storm. Zoals gewoonlijk alle ICE/IC flink verspätet, terwijl weer hier niet bijzonder is geweest. Maar toen ik de lijst met Störungen etc op bahn.de las kreeg ik het idee dat het halve land plat lag. Op de neueste Nachrichten/heute veel beelden van mensen die via trapjes van de feuerwehr eruit gehaald werden.
    Overigens is de ICE van AMS en BRU toch al flink verstoord door materieelgebrek, nadat er weer een stel kaduuk terzijde is gezet.
    Hoe men in een stilstaande NJ-ik neem aan op vrije baan, opeens 100en lunches vandaan moet toveren?

    • Had toch zeker in Duisburg geregeld kunnen worden, waar de trein met zeker zes uur vertraging aankwam en geruime tijd heeft stil

    • Had toch zeker in Duisburg geregeld kunnen worden, waar de trein met zeker zes uur vertraging aankwam en geruime tijd heeft stilgestaan.

    • Het weer in het zuiden (waar ik gisteren ook nog was) was inderdaad niet bijzonder, maar op een gegeven moment kwam er geen enkele ICE meer uit het noorden, en dan ontstaat er uiteraard een tekort aan treinstellen en personeel in München.

      Het viel me wel op dat de DB lang wacht met het opheffen van treinen, ook als die meerdere uren vertraging hebben. Dit is uiteraard klantvriendelijk voor de reizigers die al in de trein zitten (en kunnen blijven zitten i.p.v. in een stationshal te moeten wachten) maar het zorgt er wel voor dat er weinig treinen teruggestuurd worden om een latere verbinding te vormen.

      • DB probeert er zo lang mogelijk nog wat van te maken. Bomen vallen ineens en de plaatsen waar ze vallen worden niet aangekodnigd.

  • Ja hoor, het is herfst en gelijk is het treinverkeer weer ontregelt. Als het niet de blaadjes op de rails zijn, dan zijn het bomen die op de rails liggen.

    En straks met het winterweer heeft men wederom last van bevroren wissels en gebroken bovenleidingen.
    De weerdiensten laten reeds nu al weten dat de komende winter een echte strenge winter gaat zijn die we de laatste jaren niet meer hebben gehad.
    Met andere woorden: bereid u zich alvast voor daarop. Zal je zien dat de NS weer niet rijdt.

    • Het ging in Duitsland inderdaad om bomen op de rails en niet om blaadjes.
      Bomen schuif je niet zomaar even opzij en dan zit je ook nog met een vernielde bovenleiding.

  • Dit soort incidenten bewijst maar weer hoe kwetsbaar het spoorvervoer is en dat deze bedrijven niet in staat zijn om hier flexibel op in te spelen. De berichtgeving in de Duitse televisie-journaals sprak die dag weer boekdelen: de bekende taferelen van stationshallen vol mensen die vertwijfeld naar grote informatiepanelen staren. De algemene beeldvorming rond het reizen per trein was negatief, is negatief en zal negatief blijven. Wie denkt dat de sector zou kunnen profiteren van klimaat en/of coronacrisis zal bedrogen uitkomen. Het is een vervoersmiddel uit de negentiende eeuw dat met veel kunst- en vliegwerk de twintigste eeuw heeft doorstaan, maar het in deze eeuw alleen nog maar moeilijker zal krijgen.

    • Ach, er zijn ook wel soortgelijke drama's geweest op luchthavens waar massa's mensen vastzaten. Wat vond je van de beelden van gestrande automobilisten op de Autobahn? Extreem weer en as uit een vulkaan vormen altijd een risico voor welke vorm van vervoer dan maar ook. Zelfs als je thuis blijft, kun je verdreven worden door het water, zoals afgelopen zomer.
      Overigens stamt ook de automobiel uit de 19e eeuw. Het eerste vliegtuig steeg in 1903 op.
      Het treinvervoer heeft een achterstand opgelopen, omdat het vanaf de jaren '30 tientallen jaren verwaarloosd werd , maar gelukkig weer is herontdekt. Je ziet de ontwikkelingen overal. Laos heeft geen autosnelwegen. Had nooit een spoorweg, maar sinds kort heet de hoofdstad Vientiane een HSL met China.
      Het mobiliteitsprobleem komt, door de individualistische manier van verplaatsen, met veel mensen in eigen voertuigen met verschillende eigenschappen en de bestuurders met verschillend rijgedrag. Als een productielijn van een fabriek zo zou functioneren zou deze ook vastlopen. Collectief vervoer is het enige antwoord.

      • Als je kijkt naar wat de mensen doen in deze periode van de corona-pandemie, dan zie je dat zij massaal een ander antwoord geven. Vooral in de spits laten forenzen het momenteel afweten in de trein, terwijl de files (ondanks de hoge brandstofkosten) aangroeien tot pre-corona lengten.

        Ook elders zie je dat het spoor haar kans niet grijpt. Veel spoorfanaten gaven aan dat mensen na de coronacrisis de trein zouden pakken, vooral vanwege het klimaat. Het vliegverkeer zou nooit meer op het oude niveau komen.

        Maar wat doen de internationale reizigers? Vooral in Nederland? Die kiezen weer massaal voor het vliegtuig. KLM vliegt alweer 90% van haar vluchten. En herstelt daarmee net zo snel als Ryanair, als beste in Europa. Eindhoven airport zit met richting de 130-140 vliegbewegingen per dag alweer op het oude niveau en op Schiphol is het gewoon druk.

        En wat doet het internationale spoor? Daar wordt lovend gesproken over een revival van de nachttrein. Dat terwijl de GreenCityTrip het hele imago van de internationale trein nog verder aan het verkloten is (getuige bijvoorbeeld de reacties op Trustpilot en de eigen facebookpagina).

        Het gaat nog wel wat miljardeninvesteringen kosten voordat mensen daadwerkelijk voor de trein gaan kiezen.

Share

Recent Posts

Geen boete voor vertraagde levering ICNG

De vertraagde introductie van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) levert NS geen boete op. Dat…

1 uur terug

Rail Away viert jubileum met nacht (veertien uitzendingen)

Het EO-programma ‘Rail Away’ bestaat dit jaar 25 jaar. Beelden van mooie landschappen, unieke spoorlijnen,…

1 dag terug

NMBS schrapt treinen vanwege personeelstekort

Vanaf maandag 6 december komen in België dagelijks 120 treinen te vervallen. Reden: de Belgische…

1 dag terug

Lancering nachttrein Amsterdam – Zürich (vooralsnog) niet uitgesteld

Ondanks de nieuwe coronabeperkingen staat de lancering van de nachttrein Amsterdam - Zürich nog altijd…

1 dag terug

Rotterdam introduceert gratis openbaar vervoer voor kinderen (t/m elf jaar)

Vanaf 1 januari 2022 start de gemeente Rotterdam met een proef. Alle kinderen die ingeschreven…

2 dagen terug

NS-dochter raakt deel Duitse treindiensten kwijt (incl. Arnhem – Düsseldorf)

Vanaf 1 februari verliest NS-dochter Abellio de treindienst Arnhem - Düsseldorf en enkele andere lijnen…

2 dagen terug