Storm treft treinverkeer: veel hinder

Treinreizigers hebben zondag op verschillende plekken in het land last van de storm. In het begin van de avond moest tot 20% van de treinen geschrapt worden, en had een derde van de overige treinen vertraging. Ook in Duitsland zorgt de storm Ciara voor hinder, daar is het IC en ICE-treinverkeer volledig gestaakt.

Bomen op het spoor

Op tal van plekken is er forse overlast op het spoor. Op verschillende plekken zijn er bomen op het spoor gevallen. Dat zorgt voor vertraging tussen Bad Nieuweschans – Weener, Sittard – Maastricht, Den Bosch – Tilburg, Boxtel – Eindhoven Centraal en Helmond. Op het laatst genoemde traject is een trein zelfs in aanrijding gekomen met de boom, maar gelukkig raakte niemand gewond. Wel raakte de trein aanzienlijk beschadigd. Ook de intercity Amsterdam – Berlijn is op een boom gebotst, dat gebeurde aan de andere kant van de grens, nabij Rheine.
Eerder lag er ook een boom op het spoor tussen Almelo en Wierden.

Daarnaast zijn er ook problemen doordat bovenleidingen beschadigd zijn geraakt. Daar is bijvoorbeeld spraken van tussen Breda – Tilburg. Tussen Zwolle – Almelo is er sprake door rommel in de bovenleiding, waardoor het treinverkeer is gestaakt. Daar is ook sprake van tussen Zaandam – Hoorn, waar een vlag in de bovenleiding terecht is gekomen.

HSL

Veel hinder is er vooral op de hogesnelheidslijn. Rond 12 uur raakte een bovenleiding beschadigd, waardoor de Intercity Direct-treinen niet kunnen rijden tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam. Vanwege de harde wind werd later besloten om de lijn buiten gebruik te houden. De Intercity Direct-treinen zijn via het reguliere spoor omgeleid. Omdat het spoor bij Leiden gestremd was vanwege werkzaamheden, was alleen de omleidingsroute via Gouda geopend. Daar raakte echter door de harde wind een trein defect, waardoor veel treinen geschrapt moesten worden.

Door een samenloop van omstandigheden liep de Thalts Amsterdam – Parijs / Marne la Vallée al in Nederland bijna twee uur vertraging op.

Treinvervangend busvervoer gestremd

De NS rijdt als gevolg van de storm niet meer met bussen in de regio Leiden. Die waren ingezet omdat het treinverkeer stil ligt door werkzaamheden. Dit besluit volgt na een advies van de ANWB om niet meer de weg op te gaan, meldt de NS.”Dat betekent dat Leiden op dit moment niet bereikbaar is met trein of treinvervangende bussen.” De NS adviseert mensen de reis uit te stellen. “Omdat de storm voorlopig nog aanhoudt, weten we niet wanneer de bussen weer kunnen gaan rijden.”

Duitsland stopt langeafstandsvervoer

In Duitsland heeft Deutsche Bahn zondagavond rond 18:00 uur besloten het langeafstandsvervoer te staken. Er rijden geen intercity’s en ICE’s. Reizigers die voor 9, 10 of 11 februari een treinticket hebben mogen hun reis uitstellen tot en met 18 februari. “Dit geldt ook voor treingebonden tickets” laat DB weten. Door het besluit van DB kunnen onder andere de ICE’s Amsterdam – Keulen en de IC’s Amsterdam – Berlijn niet rijden. Het regionale treinverkeer ondervind eveneens hinder. Zo vertrekken er vanuit Hengelo, Venlo, Arnhem en Heerlen eveneens geen regionale treinen richting Duitsland.

Maandag mogelijk nog hinder

NS verwacht dat het treinverkeer maandag nog last heeft van de problemen door de storm. Omdat de storm zondag tegen 20.00 uur nog niet is gaan liggen, is het mogelijk dat niet alle schade voor maandagochtend kan worden hersteld, zo meldt de NS. Wat de precieze impact is voor het treinverkeer maandagochtend, is niet in te schatten.

Aangepaste dienstregeling

NS en ProRail hadden zaterdag aangekondigd dat het treinverkeer vandaag niet preventief uitgedund zou worden. Alleen tussen Den Helder en Amsterdam is de treindienst zaterdagmiddag uit voorzorg aangepast. Tussen Den Helder en Alkmaar reden pendeltreinen, de reguliere intercity Den Helder – Arnhem werd geschrapt tussen Den Helder en Zaandam.

Dit artikel is voor het laatst aangepast om 19:00 uur. Voor een actueel overzicht van de storingen zie: Rijdendetreinen.nl.

This post was last modified on 13 februari 2020 11:00

Bekijk reacties

    • Informatieve site.
      Echter bij éé'n van de gestrande treinen, met de boomtakken:
      Volgens ProRail moet de stroom van de bovenleiding.
      Volgens mij niet de stroom, maar de spanning.

      • Beide uitspraken zijn gewoon correct hoor. Zonder stroom is er geen spanning. Zonder spanning is er geen stroom. Als je de ene eraf haalt, haal je ook de andere eraf (U = I * Z).

        • @Simon Eraan likken is ook best spannend hoor!

          Als er spanning op de bovenleiding staat, loopt er ook gewoon stroom door de bovenleiding via de lucht naar de sporen, het is alleen een extreem kleine hoeveelheid aangezien de weerstand van de lucht zeer groot is.

          Deze lekstroom is ook de reden waarom een batterij zelfs zonder gebruik na verloop van tijd leeg loopt. Hoe beter je isoleert, hoe minder last je ervan hebt, maar het ging erom dat het wel juist was wat ProRail zei :-)

  • Elders werd gemeld dat de bedrijfscriteria voor de HSL werden overschreden. Dit betekent dat de HSL bij windkracht 9 niet meer te gebruiken is? Is dat overal zo?

  • "de reguliere intercity Den Haag – Arnhem werd geschrapt tussen Den Helder en Zaandam."
    Is dit een nieuwe intercity dienst? En waarom helemaal via Den Helder naar Arnhem? Een beetje om toch?

  • Uit het artikel: "Daar raakte echter door de harde wind een trein defect".

    Huh??? Door de wind defect? IJzel en blaadjes hadden we al gehoord, maar deze kende ik nog niet... ;-)
    Betrof het een trein met zeilen o.i.d???

  • Betreft die Intercity klopt wat meer niet. De Intercity Den Helder - Arnhem (oorspronkelijk Nijmegen, maar wegens werkzaamheden tot Arnhem) werd opgesplitst waardoor in Alkmaar overgestapt moest worden. Dus op zich klopte dat verhaal wel.
    De Intercity Alkmaar - Maastricht werd opgeheven tussen Alkmaar en Zaandam. En dus niet de Intercity Den Helder - Arnhem
    En dit gebeurd eigenlijk altijd wel als de NS besluit een aangepaste dienstregeling te gaan rijden.

      • Maar er staat dat de reguliere Intercity Den Helder - Arnhem tussen Den Helder en Zaandam geschrapt werd en dat klopt niet. Deze Intercity reed wel, alleen met verplichte overstap in Alkmaar. De reguliere Intercity Alkmaar - Maastricht werd geschrapt tussen Alkmaar en Zaandam, vanwege de stormdienstregeling.

  • Simon, als je e aan likt loopt er maar zeer kortstondig een stroompje, bijna niet te meten. Maar ik zou niet adviseren om het te proberen.

Share

Recent Posts

NS zwicht voor Kamer en zwakt spitstoeslag af naar maximaal 2,50 euro

Het voornemen van de NS om een spitstoeslag te gaan heffen, kan rekenen op stevige…

22 uur terug

Reizigers positief over ervaringen met NS-personeel, minder tevredenheid over hygiëne in treinen

Reizigers geven hun ervaringen met het personeel van de NS gemiddeld een 8,4, blijkt uit…

2 dagen terug

Arriva hoopt einde NS-monopolie in te luiden en wil 24 stoptreinen en twee intercity’s overnemen

Arriva wil vanaf 2026 op tal van spoortrajecten in het land gaan rijden waar nu…

3 dagen terug

Kamer zet alles op alles om prijsstijgingen ov te voorkomen

De Tweede Kamer wil voorkomen dat de prijzen van trein- en buskaartjes volgend jaar fors…

4 dagen terug

Doortrekken Noord/Zuidlijn naar Schiphol op losse schroeven door financiële tekorten bij ministerie

Het is onzeker of het verlengen van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp door kan…

5 dagen terug

Reclame Code Commissie tikt OVpay op de vingers: tv-reclame misleidend

De televisiereclame waarin Translink het betalingssysteem OVpay aanprijst, is volgens de Reclame Code Commissie (RCC)…

1 week terug