NS: Veel hinder door werkzaamheden rond Leiden

Treinreizigers rond Den Haag en Leiden moeten de komende periode (t/m 16 februari) rekening houden met forse hinder. Dat is het gevolg van ingrijpende werkzaamheden die zaterdag van start gaan. NS roept reizigers komende week op om de spits zoveel mogelijk te mijden. Door de werkzaamheden rijden er namelijk niet alleen minder treinen, maar ook kortere treinen.

Geen treinverkeer en kortere treinen

Op sommige momenten is er zelfs helemaal geen treinverkeer mogelijk. Zo rijden komend weekend (zaterdag 8 en zondag 9 februari) er helemaal geen treinen van en naar Leiden. Op maandag 10 februari blijft er forse hinder. Zo kunnen de Sprinters tussen Den Haag – Leiden – Haarlem op dat moment niet rijden. Op de lijn Leiden – Alphen a/d Rijn blijft het treinverkeer zelfs volledig gestremd t/m 14 februari. Haarlem – Leiden is ook gestremd in het weekend van 15 en 16 februari

Behalve dat er op sommige trajecten geen treinen rijden, moeten reizigers in de regio Leiden ook rekening houden met minder en kortere treinen. Dat komt doordat er aan de perrons wordt gewerkt, waardoor treinen niet op de normale lengte kunnen rijden. “Vanwege de beperkte perroncapaciteit vertrekken de treinen op station Leiden Centraal mogelijk van andere sporen dan je gewend bent. Dit kan in de periode van 10 t/m 14 februari per dag veranderen”, waarschuwt NS. Omdat de dienstregeling is aangepast, kan het ook gebeuren dat reizigers extra moeten overstappen.

Vooral in de ochtendspits op het traject Leiden Centraal – Schiphol Airport kan de vertraging tijdens de werkzaamheden fors oplopen: tot ruim een uur.

Rover: maak IC Direct in daluren toeslagvrij

Om de hinder te beperken roept reizigersvereniging Rover NS op om de Intercity Direct in de daluren toeslagvrij te maken. “NS roept reizigers op zoveel mogelijk buiten de spits te reizen. Aan reizigers tussen Rotterdam, Schiphol en Amsterdam adviseert NS gebruik te maken van de Intercity Direct. Hierbij worden reizigers gedwongen een toeslag van €2,60 te betalen. Rover roept NS op om de toeslag in de daluren te schrappen, om reizigers zo te belonen voor het spitsmijden”, legt de vereniging uit.

Maar NS legt de oproep van de vereniging naast zich neer. “De Intercity Direct is op piekuren heel erg vol. Daar buiten is er wel wat ruimte, maar ook beperkt”, vertelt NS-woordvoerder Inge Rijgersberg. In het verleden was de trein tijdens werkzaamheden soms wel toeslagvrij, maar dat doet NS nu niet meer. “We zien dat de Intercity Direct ook overdag intensief wordt gebruikt”, legt Rijgersberg uit. Het spoorbedrijf wil daarom niet de dagelijkse reizigers duperen door de trein nog voller te maken door de toeslag te verwijderen.

Bussen

NS zet waar geen treinen rijden vervangende bussen in. De bussen Leiden Centraal – Alphen a/d Rijn rijden rechtstreeks van en naar Leiden Centraal. Naar andere bestemmingen vertrekken de NS-bussen vanaf het tijdelijk gecreëerde Transferium aan de A44. “Er is op station niet voldoende ruimte voor alle NS-bussen”, geeft NS als uitleg. Tussen Leiden Centraal en het transferium rijden pendelbussen. De situatie is niet ideaal, erkent Rijgersberg namens NS. Maar ze wijst op recent onderzoek van TomTom. “In Leiden is er op de weg de meeste extra reistijd door drukke wegen. Dan helpt het niet als er ook nog heel veel bussen bij komen.”

Vorig jaar

Het is niet voor het eerst dat er omvangrijke werkzaamheden op de agenda staan rond Leiden. Vorig jaar was het treinverkeer rond de stad ook meerdere weken aangepast. Door een combinatie van de werkzaamheden en tal van storingen was de hinder toen enorm. NS en ProRail hebben die werkzaamheden geëvalueerd en daar lessen uit getrokken. “Toen liepen de werkzaamheden ‘s ochtends soms uit, waardoor we een valse start maakten. Nu is er alles op gericht om dat te voorkomen”, legt Rijgersberg uit. Ze wijst erop dat ProRail bovendien extra storingsploegen achter de hand heeft. De betrokkenen beloven dat er nu beter overleg is tussen de aannemer en ProRail.

Vorig jaar was er ook kritiek op de reisinformatie. “We hebben dit keer alles uit de kast gehaald om reizigers te informeren. Op bijvoorbeeld Leiden en Haarlem staan er bijvoorbeeld grote tekstkarren waarmee we informeren. Ook hebben we op ns.nl een pagina met uitgebreide informatie.” Daarnaast zijn er 130.000 kaartjes verspreid met korte informatie over de werkzaamheden en een barcode naar de informatie op de website.

Er staan meer ingrijpende werkzaamheden op het programma. Zo is de treindienst van 22 februari tot en met 1 maart aangepast rond Den Haag Centraal. Door deze werkzaamheden rijden er in die periode minder of geen treinen. Verder staan er van maandag 17 februari tot en met vrijdag 21 februari werkzaamheden gepland waardoor er minder treinen kunnen rijden op het traject Amsterdam/Schiphol/Almere-Amersfoort. Op sommige delen van dit traject rijden er helemaal geen treinen. ProRail en NS adviseren om de reisplanner te raadplegen voor vertrek.

This post was last modified on 13 februari 2020 11:09

Bekijk reacties

  • Over volle treinen en stilstaande rijtuigen het volgende.

    Bij mij komt de vraag op, waarom NS geen rijtuigen huurt bij om de meest drukke treinen te verlengen? Op de Watergraafsmeer staan door de week rijtuigen die niet worden gebruikt voor de wintersporttrein (Alpen Expres).
    Of wordt de trein naar Berlijn niet begonnen in Rotterdam? Die dan natuurlijk via de HSL naar Amsterdam rijdt, zodat deze rijtuigen op de HSL nog een functie hebben? Een stam van 6 rijtuigen kan zo met 9 rijtuigen verlengd worden naar 15 rijtuigen. Ja, het is dan rangeren. Maar zo kun je wel de capaciteit verhogen.

    • Dat is denk ik niet reëel. De trein Berlijn heeft een keertijd van 2 uur. Als je in Amsterdam moet gaan rangeren (ik denk dat dit praktisch al ingewikkeld zo niet onuitvoerbaar is, dat vreet perroncapaciteit) en naar Rotterdam moet gaan rijden heb je te weinig keertijd. Bovendien weet ik niet of de Duitse rijtuigen op de HSL zijn toegelaten.

      • Als deze rijtuigen niet op de hsl mogen rijden vraag ik me af wat er in Nederland aan de hand is met het spoor?
        En volgens mij is de vraag is of je de reizigers iets wil bieden of niet. En zie je problemen of oplossingen?
        Dit is mijn overweging.

  • De toeslag bij de IC Direct is mij ook een doorn in het oog, zeker wanneer je moet omrijden vanwege werkzaamheden. Maar ook wanneer er in 2023 nog meer reguliere IC's via de HSL gaan rijden.

    Nu geeft NS aan : Het spoorbedrijf wil daarom niet de dagelijkse reizigers duperen door de trein nog voller te maken door de toeslag te verwijderen.

    Mijn vraag : zodra er voldoende ICNG is voor deze HSL, wordt hij dan wel toeslagvrij ?
    Reizigers dwingen via de HSL te reizen, maar daarvoor extra toeslag te laten betalen kan niet.

    Temeer daar er al extra tariefeenheden in rekening worden gebracht doordat het aantal tariefeenheden tussen Amsterdam en Rotterdam via de HSL gelijk moet zijn aan de tariefeenheden via Haarlem. Je betaalt nu al fors extra tariefeenheden via de HSL. En dan ook nog de toeslag ?!

  • What is happening with the KrokusExpress on 15 Feb? It was planned to start at Den Haag and then call at Leiden and Haarlem. Clearly this is no longer possible.

  • "Er staan meer ingrijpende werkzaamheden op het programma."

    Dat blokje mag nog wel aangevuld lijkt mij:

    Utrecht Centraal-Nijmegen/Rhenen
    Wanneer: zaterdag 22 februari vanaf 01.00 uur t/m zondag 1 maart
    de hele periode: er rijden bussen tussen Utrecht Centraal en Ede-Wageningen en tussen Utrecht Centraal en Rhenen

  • Slecht geregeld in Leiden. Plaats inchecken, welke bus waar naar toe niet duidelijk. Te lang op bus wachten. NS dit kan (veel) beter.

  • Spoorboekloos rijden ten top; wanneer het uitkomt rijden we niet en adviseren we mensen om niet de trein te nemen. In welke andere sector gebeurt dat zo aan de lopende band (of ueberhaupt...).

  • Het "moderne" station van Leiden is trouwens een waardeloos gebouw dat ontzettend snel verpauperd, veel te klein is en totaal niet opgewassen is tegen het stijgende treinverkeer!

Share

Recent Posts

NS zwicht voor Kamer en zwakt spitstoeslag af naar maximaal 2,50 euro

Het voornemen van de NS om een spitstoeslag te gaan heffen, kan rekenen op stevige…

2 dagen terug

Reizigers positief over ervaringen met NS-personeel, minder tevredenheid over hygiëne in treinen

Reizigers geven hun ervaringen met het personeel van de NS gemiddeld een 8,4, blijkt uit…

2 dagen terug

Arriva hoopt einde NS-monopolie in te luiden en wil 24 stoptreinen en twee intercity’s overnemen

Arriva wil vanaf 2026 op tal van spoortrajecten in het land gaan rijden waar nu…

4 dagen terug

Kamer zet alles op alles om prijsstijgingen ov te voorkomen

De Tweede Kamer wil voorkomen dat de prijzen van trein- en buskaartjes volgend jaar fors…

4 dagen terug

Doortrekken Noord/Zuidlijn naar Schiphol op losse schroeven door financiële tekorten bij ministerie

Het is onzeker of het verlengen van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp door kan…

6 dagen terug

Reclame Code Commissie tikt OVpay op de vingers: tv-reclame misleidend

De televisiereclame waarin Translink het betalingssysteem OVpay aanprijst, is volgens de Reclame Code Commissie (RCC)…

1 week terug