fbpx
Foto: archief

Storm treft treinverkeer: veel hinder

Treinreizigers hebben zondag op verschillende plekken in het land last van de storm. In het begin van de avond moest tot 20% van de treinen geschrapt worden, en had een derde van de overige treinen vertraging. Ook in Duitsland zorgt de storm Ciara voor hinder, daar is het IC en ICE-treinverkeer volledig gestaakt.

Bomen op het spoor

Op tal van plekken is er forse overlast op het spoor. Op verschillende plekken zijn er bomen op het spoor gevallen. Dat zorgt voor vertraging tussen Bad Nieuweschans – Weener, Sittard – Maastricht, Den Bosch – Tilburg, Boxtel – Eindhoven Centraal en Helmond. Op het laatst genoemde traject is een trein zelfs in aanrijding gekomen met de boom, maar gelukkig raakte niemand gewond. Wel raakte de trein aanzienlijk beschadigd. Ook de intercity Amsterdam – Berlijn is op een boom gebotst, dat gebeurde aan de andere kant van de grens, nabij Rheine.
Eerder lag er ook een boom op het spoor tussen Almelo en Wierden.

Daarnaast zijn er ook problemen doordat bovenleidingen beschadigd zijn geraakt. Daar is bijvoorbeeld spraken van tussen Breda – Tilburg. Tussen Zwolle – Almelo is er sprake door rommel in de bovenleiding, waardoor het treinverkeer is gestaakt. Daar is ook sprake van tussen Zaandam – Hoorn, waar een vlag in de bovenleiding terecht is gekomen.

HSL

Veel hinder is er vooral op de hogesnelheidslijn. Rond 12 uur raakte een bovenleiding beschadigd, waardoor de Intercity Direct-treinen niet kunnen rijden tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam. Vanwege de harde wind werd later besloten om de lijn buiten gebruik te houden. De Intercity Direct-treinen zijn via het reguliere spoor omgeleid. Omdat het spoor bij Leiden gestremd was vanwege werkzaamheden, was alleen de omleidingsroute via Gouda geopend. Daar raakte echter door de harde wind een trein defect, waardoor veel treinen geschrapt moesten worden.

Door een samenloop van omstandigheden liep de Thalts Amsterdam – Parijs / Marne la Vallée al in Nederland bijna twee uur vertraging op.

Treinvervangend busvervoer gestremd

De NS rijdt als gevolg van de storm niet meer met bussen in de regio Leiden. Die waren ingezet omdat het treinverkeer stil ligt door werkzaamheden. Dit besluit volgt na een advies van de ANWB om niet meer de weg op te gaan, meldt de NS.”Dat betekent dat Leiden op dit moment niet bereikbaar is met trein of treinvervangende bussen.” De NS adviseert mensen de reis uit te stellen. “Omdat de storm voorlopig nog aanhoudt, weten we niet wanneer de bussen weer kunnen gaan rijden.”

Duitsland stopt langeafstandsvervoer

In Duitsland heeft Deutsche Bahn zondagavond rond 18:00 uur besloten het langeafstandsvervoer te staken. Er rijden geen intercity’s en ICE’s. Reizigers die voor 9, 10 of 11 februari een treinticket hebben mogen hun reis uitstellen tot en met 18 februari. “Dit geldt ook voor treingebonden tickets” laat DB weten. Door het besluit van DB kunnen onder andere de ICE’s Amsterdam – Keulen en de IC’s Amsterdam – Berlijn niet rijden. Het regionale treinverkeer ondervind eveneens hinder. Zo vertrekken er vanuit Hengelo, Venlo, Arnhem en Heerlen eveneens geen regionale treinen richting Duitsland.

Maandag mogelijk nog hinder

NS verwacht dat het treinverkeer maandag nog last heeft van de problemen door de storm. Omdat de storm zondag tegen 20.00 uur nog niet is gaan liggen, is het mogelijk dat niet alle schade voor maandagochtend kan worden hersteld, zo meldt de NS. Wat de precieze impact is voor het treinverkeer maandagochtend, is niet in te schatten.

Aangepaste dienstregeling

NS en ProRail hadden zaterdag aangekondigd dat het treinverkeer vandaag niet preventief uitgedund zou worden. Alleen tussen Den Helder en Amsterdam is de treindienst zaterdagmiddag uit voorzorg aangepast. Tussen Den Helder en Alkmaar reden pendeltreinen, de reguliere intercity Den Helder – Arnhem werd geschrapt tussen Den Helder en Zaandam.

Dit artikel is voor het laatst aangepast om 19:00 uur. Voor een actueel overzicht van de storingen zie: Rijdendetreinen.nl.

30 gedachten over “Storm treft treinverkeer: veel hinder”

    1. Opmerker schreef:

      Informatieve site.
      Echter bij éé’n van de gestrande treinen, met de boomtakken:
      Volgens ProRail moet de stroom van de bovenleiding.
      Volgens mij niet de stroom, maar de spanning.

      1. sph schreef:

        Beide uitspraken zijn gewoon correct hoor. Zonder stroom is er geen spanning. Zonder spanning is er geen stroom. Als je de ene eraf haalt, haal je ook de andere eraf (U = I * Z).

        1. Simon schreef:

          Spanning is wanneer je naar de bovenleiding kijkt.
          Stroom ontstaat wanneer je er aan likt.

        2. sph schreef:

          @Simon Eraan likken is ook best spannend hoor!

          Als er spanning op de bovenleiding staat, loopt er ook gewoon stroom door de bovenleiding via de lucht naar de sporen, het is alleen een extreem kleine hoeveelheid aangezien de weerstand van de lucht zeer groot is.

          Deze lekstroom is ook de reden waarom een batterij zelfs zonder gebruik na verloop van tijd leeg loopt. Hoe beter je isoleert, hoe minder last je ervan hebt, maar het ging erom dat het wel juist was wat ProRail zei 🙂

  1. dries molenaar schreef:

    Elders werd gemeld dat de bedrijfscriteria voor de HSL werden overschreden. Dit betekent dat de HSL bij windkracht 9 niet meer te gebruiken is? Is dat overal zo?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      De HSL wordt als één van de eerste met harde wind buiten bedrijf genomen. Zeker de Moerdijkbrug is kwetsbaar.

      1. Ariën schreef:

        Dit jaar krijgt de brug windschermen: https://www.treinreiziger.nl/hsl-krijgt-2020-windschermen-op-moerdijkbrug/

        Ik weet niet of zeker is of dit ook zal helpen bij zware stormen van deze categorie, maar het wordt in ieder geval wel stukken robuuster in het algemeen.

    2. dries molenaar schreef:

      De buitenbedrijf stelling had met een bovenleidingbreuk en een gestrande trein te maken. LAter wellicht de windsterkte.

      Ik zie niet in waarom Hoofddorp-Rotterdam zou moeten sluiten vanwege wind op het Hollandsch diep.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Er zijn met storm veel sneller beschadigde bovenleidingen 🙂

      2. Eef Hartman schreef:

        > Ik zie niet in waarom Hoofddorp-Rotterdam zou
        > moeten sluiten vanwege wind op het Hollandsch diep.

        Het stuk langs Zoetermeer, op verhoogd viaduct, is ook erg wind-gevoelig.

        In Duitsland hebben ze trouwens ALLE IC’s en ICE’s niet meer laten rijden vanwege de storm. En in NRW (Noord-Rijn-Westfalen) zelfs ALLE treinen, zonder uitzondering.

        1. dries molenaar schreef:

          Vreemd, volgens de deskundigen hier wordt in het buitenland alles veel beter geregeld en wordt er bij alle weersomstandigheden wel gereden.

        2. dries molenaar schreef:

          Als het zo erg zou zijn zou men zo’n viaduct ook met 80km/h kunnen rijden.

  2. Simon schreef:

    Dapper om niet preventief te schappen.
    Hopelijk levert het iets op.

  3. Jo schreef:

    “de reguliere intercity Den Haag – Arnhem werd geschrapt tussen Den Helder en Zaandam.”
    Is dit een nieuwe intercity dienst? En waarom helemaal via Den Helder naar Arnhem? Een beetje om toch?

    1. Eef Hartman schreef:

      > de reguliere intercity Den Haag – Arnhem

      Leuk tikfoutje (is ondertussen al aangepast): daar had natuurlijk Den HELDER moeten staan.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Klopt inderdaad. Dank voor de oplettendheid.

        1. A.M. schreef:

          Ik zie het nog steeds?

        2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Op een één of andere manier is de oude versie terug gezet toen ik een ander foutje ging herstellen.

  4. Stokbosveen schreef:

    Dankzij de storm is Leiden nu onbereikbaar met het ov. Zie dit bericht. https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/zondag-9-februari-zware-storm-voorspeld.html

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Staat ook gewoon in dit nieuwsbericht

  5. Opmerker schreef:

    Uit het artikel: “Daar raakte echter door de harde wind een trein defect”.

    Huh??? Door de wind defect? IJzel en blaadjes hadden we al gehoord, maar deze kende ik nog niet… 😉
    Betrof het een trein met zeilen o.i.d???

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      De pantograaf was beschadigd geraakt.

  6. Arjan schreef:

    Betreft die Intercity klopt wat meer niet. De Intercity Den Helder – Arnhem (oorspronkelijk Nijmegen, maar wegens werkzaamheden tot Arnhem) werd opgesplitst waardoor in Alkmaar overgestapt moest worden. Dus op zich klopte dat verhaal wel.
    De Intercity Alkmaar – Maastricht werd opgeheven tussen Alkmaar en Zaandam. En dus niet de Intercity Den Helder – Arnhem
    En dit gebeurd eigenlijk altijd wel als de NS besluit een aangepaste dienstregeling te gaan rijden.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Op 1 plek stond aanvankelijk Den Haag ipv Den Helder.

      1. Arjan schreef:

        Maar er staat dat de reguliere Intercity Den Helder – Arnhem tussen Den Helder en Zaandam geschrapt werd en dat klopt niet. Deze Intercity reed wel, alleen met verplichte overstap in Alkmaar. De reguliere Intercity Alkmaar – Maastricht werd geschrapt tussen Alkmaar en Zaandam, vanwege de stormdienstregeling.

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Je hebt gelijk, dat had ik niet goed in de gaten.

  7. Henny schreef:

    Simon, als je e aan likt loopt er maar zeer kortstondig een stroompje, bijna niet te meten. Maar ik zou niet adviseren om het te proberen.

    1. Simon schreef:

      Bedankt voor de tip Henny!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.