Syntus lanceert betaal app voor losse ov kaartjes

Vanaf januari 2015 kunnen reizigers via de nieuwe Syntus app een kaartje kopen en reizen met hun smartphone in de bussen en in de trein van Syntus. Het bedrijf volgt daarmee succesvolle voorbeelden uit het buitenland. Of het bij Syntus ook een succes wordt, is de vraag: reizen met de app zal vaak duurder zijn dan met de ov-chipkaart.

Syntus-directeur Cees Anker over de app: “In Engeland bestaat deze succesvolle app al en laat daar zien op welke wijze gemakkelijk en veilig kan worden betaald en gereisd. Wij willen ook onze reizigers dit gemak bieden en zijn van mening dat we met deze app onze toegankelijkheid vergroten. Daarnaast willen wij onderzoeken op welke wijze onze gasten reageren op het betalen via een app.”

Veel reizigers zullen met de app echter vaak duurder uit zijn, want wie met de ov-chipkaart reist betaalt alleen voor de gemaakte kilometers. Bij de app kan dat niet, maar kan alleen het algemeen duurdere losse ticket gekocht worden. Wie bij de chauffeur een ticket koopt, betaalt dezelfde prijs. "We richten ons vooral op de groep reizigers met een smartphone die nu een kaartje koopt bij de chauffeur", legt Syntus-woordvoerster Petra Wessels uit.

De Belgische steden Antwerpen en Gent startten vijf jaar geleden met een sms-ticket. Dat was vanaf de start een succes. Reden: Een sms-ticket was tot 28 % goedkoper dan een biljet bij de chauffeur. Syntus kiest daar niet voor. Wessels: "Niet iedereen heeft een smartphone, daarom hebben we voor gelijke tarieven gekozen. We denken dat het ook hier een succes kan worden." Wessels verwijst naar Engeland, waar bijna maandelijks 400.000 tickets via de smartphone worden gekocht.

Behalve de losse tickets zullen ook het Syntus Superticket, groepsreisbrief en evenementkaartjes via de app verkrijgbaar zijn. "En in de toekomst mogelijk ook abonnementen en speciale actiekaartjes", vult de woordvoerster aan. Arriva deed eerder een proef met Touch & Travel. Daar konden reizigers via een app in- en uitchecken. Bij Syntus staat een dergelijke ontwikkeling nog niet op het programma.

Eerder gaf 9292-directeur Stefan Hulman al aan in 2015 met e-tickets te willen komen. Zijn doel is uiteindelijk één e-ticket voor het gehele openbaar vervoer.

Share
Tags: OV-prijzen

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug