Tekort HSL kan oplopen tot 1 miljard

Het oplossen van de financiële problemen met de hogesnelheidslijn (hsl) kost mogelijk 1 miljard en geen 390 miljoen euro, zoals minister Schultz van Infrastructuur zei. Dat blijkt uit haar brief aan de Tweede Kamer waar NRC Handelsblad de beschikking over heeft.

“De dreiging was dat het wel 2,4 miljard zou kosten, dat hebben we terugonderhandeld tot 390 miljoen. Dat scheelt 2 miljard. Dat is goed voor de belastingbetale” zo stelde minister Schultz eerder. Maar de werkelijke schade blijkt nu geen 390 miljoen, maar 1 miljard te zijn.

Het gaat volgens NRC Handelsblad om een boekhoudingstruc, zo rekent de minister voor de periode 2025 tot 2028 op 400 miljoen concessieopbrengsten, terwijl er voor die jaren nog helemaal geen cocessie is. De concessievergoeding zal wel eens veel lager kunnen uitvallen. Ook draagt het ministerie van Financiën 200 miljoen bij, die het minister niet heeft meegenomen.

In NRC Handelsblad uiten het CDA en D66 kritiek op de rekentruc. D66 spreekt in de krant van een “rare rekensom, die de oplossing rooskleuriger voorstelt dan hij is.” 

Het bedrag dat NS voor de hsl-concessie moet betalen, wordt verlaagd van 148 miljoen tot 101 miljoen euro per jaar. Daarnaast moet NS straks 80 miljoen bijdragen voor het hoofdrailnet; nu is dat nog 30 miljoen. Bij elkaar betaalt NS dus 181 miljoen per jaar voor het hoofdrailnet inclusief hsl. 

Foto: Kialna Photography

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

7 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug