Thalys-reizigers uren vast door botsing met een dier

Het treinverkeer van Thalys is vrijdag op meerdere trajecten flink ontregeld nadat in de middaguren een trein in botsing kwam met een dier in de buurt van het Belgische Doornik.

Tot zes uur vertraging

Door de botsing is een technisch probleem ontstaan “waardoor de trein tot stilstand moest worden gebracht en de elektriciteit moest worden afgesloten”, zegt een woordvoerder van Thalys tegen het Franse persbureau AFP.

Tal van treinen strandden en liepen uren vertraging op. Thalys-treinen uit Duitsland en Nederland kregen te maken met vijf à zes uur vertraging. Ook diverse treinen van Parijs naar België, Nederland en Duitsland zijn geschrapt, tot het einde van de dag. Honderden treinreizigers moeten daardoor een extra nacht in de Parijse hoofdstad doorbrengen.

Extra nacht in Parijs

Op beelden op sociale media is te zien dat er lange tijd enorme drukte heerste in de stationshal van Gare du Nord in Parijs. Een passagier laat via Twitter weten om 16.25 uur vertrokken te zijn van Parijs naar Amsterdam en ruim vier uur lang stil te hebben gestaan. Redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl vertelt dat hij reizigers heeft gesproken die een uur later zouden vertrekken. “Die hebben uren gewacht op Gare du Nord met nauwelijks informatie, en vervolgens werd de trein opgeheven. Rond 22:00 uur kregen ze te horen dat ze zaterdagochtend om 6:00 uur de reis mogen vervolgen”.

Incidenten

De website van Thalys spreekt over “verstoord” verkeer, van 15:55 tot 16:25 uur. In de praktijk duurden de problemen dus veel langer. De problemen deden zich voor op een ongunstige locatie, waardoor omleidingen lastig waren.

Eerder deze maand had de Thalys ook al problemen vanwege een treinstoring. Ongeveer tweehonderd passagiers moesten toen noodgedwongen de nacht in een gestrande trein op Gare du Nord doorbrengen.

Volgens Van Kuijeren is Thalys doorgaans best betrouwbaar. “Maar als het fout gaat, gaat het ook behoorlijk fout. In dat geval duurt het vaak meerdere uren voordat reizigers geëvacueerd worden en krijgen reizigers nauwelijks informatie. Na meerdere incidenten lijkt Thalys daar geen lering uit getrokken te hebben”.

This post was last modified on 1 augustus 2022 14:49

Share

Recent Posts

ÖBB koopt meer Railjets ten koste van Nightjets

De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB gaat meer Railjets kopen ten koste van de Nightjets. De spoorwegmaatschappij…

1 dag terug

Rotterdam koopt nieuwe metro’s, Amsterdam nieuwe trams

De Rotterdamse RET gaat nieuwe metro’s kopen terwijl in Amsterdam is besloten om nieuwe trams…

1 dag terug

Eurostar vanaf 16 december vijf keer per dag van Amsterdam naar Londen – Sinds februari 18 procent groei op route naar VK

Eurostar start de vijfde dagelijkse trein van Amsterdam naar Londen op dinsdag 16 december. Op…

1 dag terug

Eurostar strandt met 600 passagiers bij ‘s Gravendeel

Een Eurostar-trein van Amsterdam naar Parijs is donderdagochtend gestrand met 600 passagiers aan boord. In…

2 dagen terug

Tot zondag geen treinen in provincie Groningen – vanaf maandag nieuwe dienstregeling

Er is vanaf donderdagochtend tot zondagochtend helemaal geen treinverkeer in Groningen door werkzaamheden. Als maandag…

2 dagen terug

Qbuzz krijgt miljoen euro boete van provincie Friesland

Qbuzz krijgt een boete van in totaal 1 miljoen euro van de provincie Friesland voor…

2 dagen terug