Thalys-reizigers uren vast door botsing met een dier

Het treinverkeer van Thalys is vrijdag op meerdere trajecten flink ontregeld nadat in de middaguren een trein in botsing kwam met een dier in de buurt van het Belgische Doornik.

Tot zes uur vertraging

Door de botsing is een technisch probleem ontstaan “waardoor de trein tot stilstand moest worden gebracht en de elektriciteit moest worden afgesloten”, zegt een woordvoerder van Thalys tegen het Franse persbureau AFP.

Tal van treinen strandden en liepen uren vertraging op. Thalys-treinen uit Duitsland en Nederland kregen te maken met vijf à zes uur vertraging. Ook diverse treinen van Parijs naar België, Nederland en Duitsland zijn geschrapt, tot het einde van de dag. Honderden treinreizigers moeten daardoor een extra nacht in de Parijse hoofdstad doorbrengen.

Extra nacht in Parijs

Op beelden op sociale media is te zien dat er lange tijd enorme drukte heerste in de stationshal van Gare du Nord in Parijs. Een passagier laat via Twitter weten om 16.25 uur vertrokken te zijn van Parijs naar Amsterdam en ruim vier uur lang stil te hebben gestaan. Redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl vertelt dat hij reizigers heeft gesproken die een uur later zouden vertrekken. “Die hebben uren gewacht op Gare du Nord met nauwelijks informatie, en vervolgens werd de trein opgeheven. Rond 22:00 uur kregen ze te horen dat ze zaterdagochtend om 6:00 uur de reis mogen vervolgen”.

Incidenten

De website van Thalys spreekt over “verstoord” verkeer, van 15:55 tot 16:25 uur. In de praktijk duurden de problemen dus veel langer. De problemen deden zich voor op een ongunstige locatie, waardoor omleidingen lastig waren.

Eerder deze maand had de Thalys ook al problemen vanwege een treinstoring. Ongeveer tweehonderd passagiers moesten toen noodgedwongen de nacht in een gestrande trein op Gare du Nord doorbrengen.

Volgens Van Kuijeren is Thalys doorgaans best betrouwbaar. “Maar als het fout gaat, gaat het ook behoorlijk fout. In dat geval duurt het vaak meerdere uren voordat reizigers geëvacueerd worden en krijgen reizigers nauwelijks informatie. Na meerdere incidenten lijkt Thalys daar geen lering uit getrokken te hebben”.

This post was last modified on 1 augustus 2022 14:49

Bekijk reacties

  • Allemaal geklaag van mensen die nooit met de trein reizen. Krantenredacties hebben weer een mooi komkommertijd klaag reeks onderwerp. Ieder jaar is er wel wat in de zomer zoals strandknokpartijen en wat meer.

    • Als je 5 uur vertraging hebt, mag je dan klagen?

      En komkommertijd of niet, lijken me toch vertragingen waar nav berichten op de soc media ook een nieuwsbericht van komt. Vooral ook omdat de service naar de reiziger toe keer op keer beroerd is.

      • Het gaat meer om de telegrof kranten en media die er bovenop springen met hun OV en overheid haat. Die zitten niet zelf in de trein en zitten de drie boze tweets als wereldnieuws te promoten.

  • En zat er een koe onder de trein? Van kleiner gedierte raakt de trein niet beschadigd. Ik heb daar ook eens in de TGV gezeten waarbij langzaam gereden moest worden omdat er kinderen langs het spoor zouden verblijven. Niets gezien, ze zullen niet gewacht hebben.
    Ook was een andere keer het vertrek uit Parijs flink vertraagd door een springer ergens bij Brussel. Dat is maar een uur met de TGV en de treinenloop stagneerde flink.

  • De problemen met lange wachtrijen zorgde ervoor dat vele reizigers kozen voor Thalys en Beneluxtrein. Op Groot Belgisch Treinen Forum is te lezen dat de Beneluxtrein zeer vol is.

    Maar uitgerekend nu laat de Thalys het afweten. Er is iets bijzonders aan de hand. Nog nooit was het zo warm in Frankrijk als nu.

    Maar daar hebben de reizigers terecht geen boodschap aan. Ze willen gewoon op een betrouwbare manier vervoerd worden. En dat lukte normaal gesproken altijd met de Thalys.

    Maar de zeer warme omstandigheden is blijkbaar voor de 25 jaar oude Thalys teveel. Het is niet zo lang geleden dat de oude rijtuigen van Berlijn trein ook in de zomer problemen hadden. En dat een ICM- M vanaf Bad Bentheim het moest overnemen.

    • De oude rijtuigen naar Berlijn vielen bij bosjes uit omdat DB al jaren het onderhoud tot het minimum had beperkt omdat

      • Het ging hier niet om achterstallig onderhoud maar om een aanrijding met een dier.

        • Maar er zijn eerder al treinen geschrapt vanwege een tekort aan materieel. En recent natuurlijk de problemen met treinstellen die het begaven tijdens het warme weer. Nu een andere oorzaak, maar het is niet raar dat dit wordt aangehaald.
          IC Berlijn wordt door Hanzeboog ook kort aangehaald.

  • Ontzettend jammer dit, inderdaad. Neem je als verstokte automobilist of luchtreiziger eens de internationale trein (klimaat, chaos op Schiphol enz.). Nooit meer dus... Er lijkt overigens geen enkele spoorwegmaatschappij te zijn die helder en op tijd kan communiceren, terwijl ze toch juist allemaal een royale communicatieafdeling hebben...

    • In het overgrote deel gaat het gewoon goed. Ik hoor positieve geluiden van vakantiegangers die jarenlang de ellende doorstonden op de Autoroute du Soleil, maar met de ZonThalys 's middags uitgerust genoten op een terras in Avignon.

      • Klopt. ICE is veel vaker drama. Maar als er iets mis gaat, maakt Thalys er wel een groot drama van. Elk jaar zijn er vaak enkele van dit soort incidenten.

  • Mijn zoon een fervent treinreiziger ook internationaal kwam in deze chaos terecht. Hij kon met een full flex 1e klas ticket gelukkig met de eerste trein zaterdag terug naar Rotterdam, maar er zit een systeemfout in het omgaan met dit soort incidenten. Er wordt geen gebruik gemaakt van uitwijk mogelijkheden evt. deels op het normale net. Door de thalys naar Lille te laten gaan ipv Brussel komt men al veel dichterbij met de mogelijkheid om op de weinig bereden lijn tussen Lille en Brussel toch daar te komen. de Thalys is geschikt voor 3kv. De oude route tussen Parijs en Brussel via Saint-Quentin ligt er overigens gedurende een groot deel van de dag ook verlaten bij

    • Zoveel op en afritten zal de HSL daar ook niet hebben. Je zit in het circuit en kan niet zomaar elders heen rijden.

      • Dat betwijfel ik Dries. Zomaar misschien niet. Maar als je hierop een scenario bedenkt, zou niet raar zijn. Bij NS zijn er ook afhandelingsscenarios die klaar liggen om een verstoring af te handelen.

  • Ook vandaag staan er nog honderden reizigers op de diverse stations die gisteren zijn gestrand. Ze kunnen niet worden omgeboekt omdat vrijwel alle treinen van vandaag al vooraf volledig waren volgeboekt.

    • dan had men beter een special rit Parijs Brussel gedaan met een ander TGV type. Of een Ouigo. Een Eurostar had ook nuttig geweest, die zijn lekker ruim.

        • Thalys heeft geen 100.000 man personeel in dienst. En een gemiddelde SNCF kun je niet lenen, die is helemaal niet bevoegd om een Thalys te besturen.

      • @Realisme:
        Dries schrijft "ander type TGV". Dat kan dus prima een SNCF-trein zijn. Je zou desnoods de reguliere TGV treinen naar Lille kunnen uitbreiden met een Thalys treinstel. Dan heb je nog een oplossing nodig tussen Lille en Brussel. Dat kan eventueel een reguliere IC zijn. Je mag inmiddels toch wel verwachten dat men een beter plan bedenkt dan: niets aanbieden, geen alternatief, en pas 12 tot 16 uur later een halfgebakken oplossing geven? Je hebt hier toch een soort van Pier Eringa nodig die durft te schoppen tegen heilige huisjes.

    • Je hebt toch altijd het recht om zelf een andere route te kiezen bij een vertraging van meer dan 60 minuten of een geannuleerde trein. Dus TGV naar Lille nemen moet toch ook mogen. Of naar Brussel reizen vanaf Marne la Vallee of Charles de Gaulle

  • En hoe is het met "een dier" :? Overleden aan de verwondingen?

    Een beetje empathie graag, Hildebrand! Het gaat hier niet om een
    winkelkarretje.

  • Een dier op de rails is een fout van spoorwegbeheerder. De hogesnelheidslijnen zijn afgerasterd, of heeft iemand expres een gat het hek geknipt en het beest opgejaagd.

    • Het zal moeten blijken, dieren zijn ook inventief. Het zal niet om een konijn gaan.

    • Sommige dieren kunnen vliegen. En al hoewel een adelaar of scholekster me wat onwaarschijnlijk lijkt zou het kunnen dat die bij een aanrijding voor kapotte ruiten hebben gezorgd. En als een nieuwe ruit dan eerst uit Parijs moet komen....

      • Er is schade aan de onderkant van de motorwagen. wellicht wederom een zwijn maar een hert zou ook nog kunnen.

  • Oook ik was gedupeerde van dit incident en vraag mij af waarom TThalys niet een paar uur later BUSSEN heeft ingezet!? Ik heb om 02:00uur snachts met mijn koffer in get donker door Brussel moeten lopen op zoek naar een hotel dat niet overboekt was! Ik snap dat je niets kan doen aan een ree die onder de motor schiet maar het was voor thalys goedkoper en had mij niet in deze erbarmelijke situatie gebracht als er simpelweg touringcars werden ingezet.

    • Het gebeurde op Belgisch grondgebied bij Doornik/Tournai. Lijk me dat NMBS en Infrabel (Belgische ProRail) die participeert in Thalys consortium vervangend vervoer moet regelen. Zoals NS en ProRail dat ook moet regelen met incidenten op Nederlands spoor.

      Wie weet zinvol om informatie bij NMBS Europe te vragen. NMBS Europe is Belgische tegenhanger van NS International. NS is slechts strategisch partner. En gaat wel over tickets van Thalys.

      • Thalys is een aparte vervoerder. Een spoorbeheerder regelt nooit bussen.

      • Busvervoer bij uitval Thalys:
        - In België/Frankrijk/Duitsland rijdt Thalys als zelfstandig vervoerder (THI Factory als ik me niet vergis). In deze landen is Thalys dus zelf verantwoordelijk voor busvervoer.
        - In Nederland is NS International de vervoerder die Thalys over de HSL-Zuid exploiteert (ism THI Factory) en is NS (ik geloof Operatie) verantwoordelijk voor busvervoer.

        Maar overall: zie maar es een bus en bijbehorende chauffeur te vinden. Die zijn ook schaars (nu helemaal).

    • De afstand in combinatie met aantal reizigers was te groot. Buschauffeurs zijn bovendien heel moeilijk te vinden. NS lukt bij geplande werkzaamheden over relatief korte afstanden momenteel ook niet om voldoende bussen te regelen. Gare du Nord - Brussel doe je zeker 3.5 uur over, los over eventuele pauzes. Een retourtje kost daardoor zeker acht uur. Per trein heb je zeker 12 tot 16 bussen nodig. Er rijden zo'n twee treinen per uur. Dat betekent dus dat je meer dan 100 bussen nodig hebt. Dat gezegd hebbende, mag er best meer een nooddraaiboek komen. Bijvoorbeeld Thalys treinen laten pendelen tussen Lille en Parijs. En een klassieke trein of bussen tussen Lille en Brussel. Dat is nog altijd 1.5 uur, maar in 3 a 4 uur kan een bus dus een retourtje maken. Tussen Lille en Kortrijk versterkende bussen naast de trein. Er was in elk geval met een draaiboek en enige creativiteit veel meer mogelijk geweest, denk ik

  • In dit geval zouden ze inderdaad eens moeten uitzoeken of de Thalys/TGV bij een verstoring over het reguliere net kan rijden in Frankrijk en België, net zoals dit in Nederland gebeurt bij een verstoring op de HSL. Vaak genoeg zie ik de Thalys of Eurostar over de Oude Lijn bij Den Haag rijden of bij Roosendaal, dus waarom zou dit in België of Frankrijk niet kunnen? Behalve dat de reistijd dan aardig oploopt.

    In het verleden overigens vaak genoeg met Thalys gereisd, vaak ging het goed, maar ook een paar keer veel vertraging. En dan gaat het in bijna alle gevallen goed fout, nauwelijks communicatie (toch een taalbarrière blijkbaar) en is het maar afwachten totdat je in een trein kan. 1 keer hebben ze het overigens wel perfect opgelost: dubbele Thalys van Gare du Nord richting Amsterdam raakt halverwege Paris - Belgische grens een motor defect. Staan eerst een kwartier stil op de HSL en kunnen uiteindelijk op aangepaste snelheid doorrijden naar Brussel. Daar zou een vervangende Thalys klaar staan aan de andere kant van het perron. En bij aankomst in Brussel, kwam de vervangende Thalys binnen 5 minuten aanrijden en konden we verder naar Nederland met slechts 1 uur vertraging. Dus soms kunnen ze het wel goed oplossen.

Share

Recent Posts

NS stopt wederom niet bij ArenA, dit keer wegens werkzaamheden

NS stopt zaterdag wederom een deel van de dag niet op station Amsterdam Bijlmer ArenA.…

2 dagen terug

NS vreest internationale lijnen kwijt te raken

Door de eisen die het kabinet wil gaan stellen aan een nieuwe spoorconcessie kan NS…

2 dagen terug

Trein met 250 reizigers ontspoort door aanrijding met spoorstaaf

Tussen het Limburgse Weert en Haelen is in de nacht van zaterdag op zondag een…

3 dagen terug

Treinreizigers brengen nacht door op station Amersfoort door storing

Tientallen tot honderd reizigers hebben de nacht op station Amersfoort doorgebracht. Door een storing konden…

4 dagen terug

Tijdelijk meer en langere treinen tussen Zwolle en Amersfoort

Het was de afgelopen periode flink behelpen tussen Zwolle en Amersfoort. Door eerdere kortsluiting op…

6 dagen terug

Kabinet stimuleerde loonsverhoging NS

Leden van het kabinet hebben de NS-directie ten tijde van de spoorstakingen overgehaald om zich…

2 weken terug