Ook Thalys kampt met materieelproblemen: treinen geschrapt

Door materieelproblemen worden er al dagenlang hogesnelheidstreinen van Thalys opgeheven. Dat blijft ook de komende periode zo. Tot en met 14 augustus worden er treinen geschrapt.

Technische problemen

Thalys spreekt van “technische problemen” als gevolg van de recente hoge temperaturen eerder deze maand. Het aantal treinen dat geschrapt wordt, verschilt per dag. Op de meeste dagen worden er zo’n zes treinen geschrapt of ingekort.

Thalys vanuit Parijs kwam in een week tijd twee keer vast te staan. Vorige week dinsdag moesten reizigers zonder airco zelfs vier uur wachten en besloten ze zelfs een raam in te slaan, om zo water en verkoeling te krijgen. Afgelopen zondag was het weer raak en strandde een trein.

Incidenten staan los van elkaar

Volgens de woordvoerder van Thalys staan de incidenten van dinsdag en zondag overigens los van elkaar. “Dinsdag was er een probleem met een compressor, dat kwam vrijwel zeker door de hitte. Zondag viel plotseling de stroom uit van een trein die eerder die dag nog probleemloos een rit had afgewerkt. We onderzoeken de incidenten, daarom zijn beide treinen nu van het spoor gehaald” aldus Thalys tegenover het AD.

Problemen Duitsland

Thalys is niet de enige maatschappij die te maken heeft met defecte treinen. Zo rijden de meeste ICE-treinen vanuit Nederland slechts tot aan Düsseldorf of Keulen. Die problemen houden overigens niet verband met de hitte, en spelen al langer. “Wel zien we dat niet alleen wij in Nederland last hebben van tekort aan collega’s, maar dat ook onze partners in het buitenland hiermee te maken hebben (personeelstekort en ziekteverzuim). Met als resultaat dat bijvoorbeeld bepaald onderhoud aan treinen niet of later kan plaatsvinden” vertelde NS-woordvoerder Anita Middelkoop eerder aan Treinreiziger.nl.

Door de problemen met ICE en Thalys wordt het uitdagend om een internationale treinreis te plannen. Met name richting Duitsland zijn de problemen groot. Naast de treinen die nu op voorhand ingekort worden, komt het ook vaak meerdere keren per week voor voor dat de ICE naar Basel de eindbestemming niet haalt. “Wat we zien is dat de treinen richting Duitsland over het algemeen op tijd vertrekken vanuit Nederland, maar in Duitsland helaas om verschillende redenen vertragingen op kunnen lopen waardoor reizigers niet op tijd aankomen” vertelt Middelkoop. NS wijst op de infrabeperkingen en de vele werkzaamheden aan het spoor in Duitsland.

Volle aandacht

Is NS niet bang dat reizigers van een koude kermis thuis komen met de huidige problemen? Middelkoop: “We kunnen ons heel goed voorstellen dat als een reis niet gaat zoals gepland, dit een tegenvaller is voor onze reizigers. Veel reizigers kiezen voor de internationale trein en we willen hen natuurlijk ook graag bij een volgende reis kunnen verwelkomen. Daarom heeft dit ook onze volle aandacht.”

This post was last modified on 1 augustus 2022 14:47

Bekijk reacties

  • Schijnbaar zit iedereen hier op de trein? We zullen maar hopen dat SNCF de treinen gerepareerd krijgt. De TGV zijn buiten enige sneeuw-problemen eigenlijk heel betrouwbaar geweest.
    Duidelijk dat ze wel betere voorzieningen moeten treffen om zulke gevallen af te handelen.

    • Mee eens, de afhandeling moet beter.
      Hulpverlening aan gestrande treinen is echt niets nieuws maar lijkt door het opheffen van de nationale spoorbedrijven wel een ondergeschoven kindje te worden.
      De instroom van materieel met afgesloten ramen maakt de urgentie om er iets aan te gaan doen alleen maar groter.
      Het gestuntel van de netbeheerders geeft weinig hoop op een snelle oplossing. Het zou mijns inziens beter zijn als de vervoerders dit samen gaan regelen zoals ook de spooraannemers samenwerken op veiligheidsgebied.

      • Is ook een kwestie van beleid. In NL heeft met warm weer een ICE vast gestaan, maar daar zijn de deuren wel allemaal open gezet en in NL wordt een vastgelopen trein waar airco of verwarming uitgevallen is als hoogste prioriteit behandeld. Ook niet perfect, maar hier hebben we nog het besef dat je reizigers niet uren kunt opsluiten in een 40C warme trein.

      • Je vraagt je af of ze wel genoeg treinmaterieel hebben om te anticiperen op dit soort incidenten.

        Elk spoorbedrijf zou toch moeten weten dat een trein een keer pech krijgt. Dan zou zo'n sleeptrein redelijk in de buurt moeten zitten. En niet zoals met de Thalys pas na uren komen.

        Of het moet intern ergens anders aan liggen. Communicatie?

        • Iedere machinist weet, of zou moeten weten, hoe hij zijn trein sleepgereed maakt en bij iedere werkplaats rijden locjes waarmee je treinstellen kunt verslepen.
          Iedere treindienstleider zou moeten weten hoe hij/zij een hulploc bij een gestrande trein krijgt.
          Zo moeilijk hoeft de oplossing niet te zijn hoor, je moet het alleen even regelen met elkaar.

  • Thalys zal wachten op de fusie met Eurostar. Dan kan het materieel hopelijk wat efficiënter worden ingezet.

        • Klopt. Wie weet een TSMT Eurostar tussen Parijs - Brussel. Bespaart 2 Thalys.

        • Hoezo? Hebben ze Valero's over? Of meer de 30 jaar oude smalle TGV's?
          Voor Nederland moeten ze ATB en ECTS hebben en op 1500Volt kunnen rijden. Schijnbaar hebben ze nu te weinig geschikte Valero's waardoor er soms overgestapt moet worden om zo een geschikte Valero te hebben die dan naar Nederland kan.

  • Quote:

    Thays spreekt van “technische problemen” als gevolg van de recente hoge temperaturen eerder deze maand

    Thalys is een doorontwikkeling van TGV Reseau. Hebben andere TGV ook problemen met deze hoge temperaturen?

    Of zijn de temperaturen inmiddels zo hoog t.o.v. 1989 toen de eerste TGV Reseau reed?

    Las wel over zeer hoge temperaturen op spoor in vorige topic van Treinreiziger.NL. Maar afdoen dat dit ligt aan de hoge temperaturen lijk me te kort door de bocht.

    • Eens: SNCF moet wel het een en andere gewwend zijn in Zuid- en midden Frankrijk.

      • Stel me voor dat SNCF en NMBS Alstom een aantal specificaties hebben opgegeven voor het ontwikkelen van Thalys. Bijvoorbeeld dat het moet kunnen rijden onder bepaalde buitentemperaturen in Frankrijk, België, Duitsland en Nederland. En dat de airconditioning in die vier landen berekend moet zijn op minimum en maximum temperaturen. In Spanje is de airconditioning van de Euroduplex berekend op hogere zomertemperaturen dan Thalys.

        In 25 jaar is de temperatuur al gemiddeld hoger geworden. En in Nederland is het al eens 40° geweest. Iets wat we niet eens konden voorstellen.

        Zal me niet verbazen dat NS hier al rekening mee gehouden met de ontwikkeling van de ICNG. Over 30 - 40 jaar kan de gemiddelde zomertemperaturen al 1° hoger zijn.

        • Het zal toch meer over meerdagen 5 graden boven gemiddeld van nu. De installatie zal meer inzet hebben en meer verbruiken en eerder slijten.

    • Soms heb je plots een falend onderdeel. Het wil niet zeggen dat de hele serie naar de dokter moet.

  • Quote:

    Veel reizigers kiezen voor de internationale trein en we willen hen natuurlijk ook graag bij een volgende reis kunnen verwelkomen. Daarom heeft dit ook onze volle aandacht.”

    Wel een heel ongelukkige samenloop van omstandigheden. Eerst de problemen op Schiphol en later Brussel Airport i.v.m. personeelstekort.

    Dan wordt er een alternatief gezocht. En Thalys is een prima alternatief. Maar dan zijn er 2 storingen binnen een korte tijd. En dat Thalys in 25 jaar tijd héél betrouwbaar is gebleken.

    Maar niet iedereen weet dat. Wat nu wel blijft hangen is dat de defecten bij de Thalys nu onder een vergrootglas ligt. En dat sommigen denken dat het niet verantwoord is om met Thalys te reizen. Jammer.

  • Tot zover de trein als volwaardig alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden.

    En dan nu het weer met Erwin Kroll

    • Nou ja, het feit dat vliegvakanties momenteel vaak ook niet echt lekker verlopen, zorgt er wellicht voor dat er niet zoveel verandert. Persoonlijk vind ik de situatie op het Duitse spoor zorgelijker dan de storingen bij Thalys.

      Sinds 1 juni ben ik vier keer vertrokken van Schiphol. Dankzij mijn Privium-lidmaatschap ervaar ik zelf in principe geen grote wachttijden. De keren dat het vliegtuig op tijd vertrok, merkte ik wel dat de vlucht nogal leeg was (5-20% bezetting) en de keren dat de vluchten uren vertraagd waren, waren er veel mensen die erg lang in spanning in de rij hadden gestaan en bleven er alsnog flink wat stoelen leeg. Maar ik tref ook nog steeds mensen die om 9:15 met de trein op Schiphol aankomen en die dan denken dat met lange rijen bedoeld wordt dat ze hun vlucht van 11:00 nog wel kunnen halen. Toch verwachten veel mensen dat de huidige situatie op Schiphol tijdelijk is en nemen ze het ongemak voor hun vakantie voor lief, met de gedachte dat het de volgende keer weer als vanouds gaat.

      • "Toch verwachten veel mensen dat de huidige situatie op Schiphol tijdelijk is en nemen ze het ongemak voor hun vakantie voor lief, met de gedachte dat het de volgende keer weer als vanouds gaat."

        Dat is het verschil met OV.

        Dat heeft die betrouwbaarheid nooit opgebouwd (met uitzondering van Thalys wellicht).

        OV is een structureel houtje-touwtje gedoe, een walhalla gemaakt door (en bovenal voor) onkundigen waar ze tot in lengte van dagen door kunnen gaan met hun maskerade, ofwel inerte en destructieve werk.
        Terwijl de toekomst - al in de afgelopen decennia - schreeuwde om eenvoudig, helder OV. Wat inherent betrouwbaar is omdat het helder en eenvoudig is. Geen rookgordijn voor onkundigen.

        Treinliefhebbers nemen het voor lief

        Automobilisten zijn notoir bang voor OV. Latente onzekerheid hoort bij OV.

        En dat is een schande, waarvoor ook treinliefhebbers zich wel eens in de spiegel mogen kijken.

        Ipv hun hun hobby immer te vergoeilijken, en eeuwig te dromen over de mogelijkheden van OV
        (die er wel waren in de jaren zestig...dat is 60 jaar geleden, kun je nagaan, toen pikten mensen ongemak nog wel, en was de latente onzekerheid zelfs nog beduidend minder dan nu)

        • Automobilisten gaan alleen met ov als het niet anders kan. Liever een tijdje in de file of op vakantie uren stilstaan voor een tunnel of in vakantieverkeeropstoppingen, dan het gedoe met treinen. OV is voor hen een verre wereld waarin je over moet geven aan de grillen van één of meemeer vervoersbedrijven en de staat van infrastructuur en materieel.

      • Dan zal men de mensen in de kelders van SChiphol toch wat beter moeten behandelen. Dwz betere spullen, prettiger werksfeer en een betere betaling. Het zou ook helpen als de rest wat minder zou parttimen.

        • Zoals Annemiek aangeeft geloven de mensen dat de luchtvaart dat wel voor elkaar krijgt.

          Of het naief is of niet, het is in ieder geval een miljoen keer waarschijnlijker dan dat OV haar comfortabel perverse juk van systemisch gepruts afwerpt.
          Dat verhelp je niet met "betere spullen, prettiger werksfeer en een betere betaling'. Ook geen kwestie van 'wat minder parttimen'.

          Dat is ook het enige nivo waarop NL nog dingen lijkt te kunnen oplossen (meer geld etc). Wat een volstrekt triest nivo

        • Merkwaardig dat zo'n anglicisme als 'systemisch' nu onder burgers in Nederland gebruikt wordt. Verder met de 'iconische' dingen in het leven.

        • ja dries laten we iconisch verder gsan met systemisch gezever. leve de mens!!

        • Dries, ik heb ook een hekel aan potsierlijke woorden als systemisch en zeker iconisch. Het woord systemisch is wel wonderwel van toepssing op OV, elk falen wijst op systemisch gebrek (en niet op iconische prestaties ;).

          OV functioneert als een autist, daar verandert al het geld wat er tegenaan gesmeten wordt, de prachtige stations, hoofdkantoren, etc niets aan. En daar lijden niet alleen mensen en samenleving onder, OV lijdt er zelf ook onder. De halsstarrigheid, willekeur en ongevoeligheid, het is niet voor niets dat conducteurs geen kaartjes meer controleren, ziekteverzuim hoog is. Iedereen lijdt eronder.
          Is in tegenstelling tot bij mensen een simpel ontwerpprobleem.

          Wel een hermetisch ontwerpprobleem want autisten ontberen enig sense of urgency, proberen hun bescherming koste wat kost te bewaren. Dus bewustzijn van deze mechanismen is sleutel.

          Dan werkt de aanpak van Hildebrand, kleine praktische dingen benoemen en zelf waar mogeljjk aanpakken, bijv een reisburo starten nog enigszins (op treinreiziger.nl reageerde ook never nooit geen NS of minister). Als je daar gelukkig van wordt prima. Ik heb het ook gedaan, en zag dat effect nihil is.

          Ik blijf me zo nu en dan maar roeren op deze fantastische website van liefde voor openbaar toegankelijk vervoer, omdat als er geen bewustzijn komt over het autisme van OV, en de inherente stagnatie ipv ontwikkeling, kansrijke initiatieven niet gaan bloeien.
          Het functioneert als een spreekwoordelijke bodemloze put waar elke politicus met enig realiteitsgevoel bang voor is.

          Annemiek's wachtenden op Schiphol, ofwel de automobilisten, weten het onbewust drommels goed: de problemen van Schiphol zijn tijdelijk, oplosbaar, en ze voelen ook aan hun water: de problemen van OV endemisch. En dat is alarmerend gezien de staat van de planeet. En gezien de prachjtige potentie die OV heeft.

          En ja, tot zover niets nieuws onder de zon.
          Ook NS-ers en ambtenaren zijn deze woorden alweer vergeten, de kans dat er eentje zich aangesproken voelt en een vraag stelt is nul.

  • Internationaal lange-afstandstreinreizen betekent tegenwoordig een grote kans op een reis vol obstakels en ongemak. Er is nog een heel erg lange weg te gaan voordat de trein van het vliegtuig wint of die populariteit tenminste benadert. Waarschijnlijk gebeurt het nooit. Dan liever 5 uur in de rij op Schiphol.

    • Met vif uur in de rij op Schiphol, of welke luchthaven dan ookis de ellende vaak nog niet afgelopen.

  • Thalys past dienstregeling aan:

    Dienstregeling Thalys aangepast
    Door technische problemen als gevolg van de recente hoge temperaturen, zal het Thalys-verkeer verstoord zijn. U ziet hier een overzicht van de treinen die niet zullen rijden.
    Dit zijn de verwachte gevolgen:

    Vrijdag 29/07/2022
    3 treinen rijden niet:
    • 9334 (Amsterdam – Parijs 10:15 uur) geschrapt. U kunt gebruikmaken van een extra IC Brussel met vertrektijden 10:15 uur (Amsterdam Centraal), 10:34 uur (Schiphol Airport) en 10:58 uur (Rotterdam Centraal).
    • 9470 (Brussel – Parijs 18:13 uur) geschrapt. U kunt een uur eerder reizen met Thalys 9364/9464.
    • 9487 (Parijs – Brussel 20:25 uur) geschrapt. U kunt een uur eerder reizen met Thalys 9381/9481.

    Zondag 31/07/2022
    2 treinen rijden niet:
    • 9427 (Parijs – Brussel 10:25 uur) geschrapt. U kunt gebruikmaken van Thalys 9315/9415 (vertrek Parijs 8:25 uur).
    • 9372 (Brussel – Parijs 18:42 uur) geschrapt. U kunt 30 minuten eerder gebruikmaken van Thalys 9370.

    Maandag 01/08/2022

    - Thalys 9411 (vertrek Paris Gare du Nord 7:55 uur) rijdt niet
    - Thalys 9448 (vertrek Dortmund Hbf 10:51 uur) rijdt niet
    - Thalys 9397 (vertrek Brussel Zuid/Midi 6:52 uur) rijdt niet
    - Thalys 9334 (vertrek Amsterdam Centraal 10:15 uur) rijdt niet
    - Thalys 9464 (vertrek Brussel Zuid/Midi 17:13 uur) rijdt niet
    - Thalys 9481 (vertrek Paris Gare du Nord 19:25 uur) rijdt niet

    Dinsdag 02/08/2022

    - Thalys 9411 (vertrek Paris Gare du Nord 7:55 uur) rijdt niet
    - Thalys 9448 (vertrek Dortmund Hbf 10:51 uur) rijdt niet
    - Thalys 9422 (vertrek Brussel Zuid/Midi 10:13 uur) rijdt niet
    - Thalys 9439 (vertrek Paris Gare du Nord 12:25 uur) rijdt niet
    - Thalys 9371 (vertrek Paris Gare du Nord 17:55 uur) rijdt niet

    Woensdag 03/08/2022

    - Thalys 9411 (vertrek Paris Gare du Nord 7:55 uur) rijdt niet
    - Thalys 9448 (vertrek Dortmund Hbf 10:51 uur) rijdt niet
    - Thalys 9422 (vertrek Brussel Zuid/Midi 10:13 uur) rijdt niet
    - Thalys 9439 (vertrek Paris Gare du Nord 12:25 uur) rijdt niet
    - Thalys 9371 (vertrek Paris Gare du Nord 17:55 uur) rijdt niet

    Donderdag 04/08/2022

    - Thalys 9411 (vertrek Paris Gare du Nord 7:55 uur) rijdt niet
    - Thalys 9448 (vertrek Dortmund Hbf 10:51 uur) rijdt niet
    - Thalys 9422 (vertrek Brussel Zuid/Midi 10:13 uur) rijdt niet
    - Thalys 9439 (vertrek Paris Gare du Nord 12:25 uur) rijdt niet
    - Thalys 9371 (vertrek Paris Gare du Nord 17:55 uur) rijdt niet

    Vrijdag 05/08/2022

    - Thalys 9411 (vertrek Paris Gare du Nord 7:55 uur) rijdt niet
    - Thalys 9448 (vertrek Dortmund Hbf 10:51 uur) rijdt niet
    - Thalys 9397 (vertrek Brussel Zuid/Midi 6:52 uur) rijdt niet
    - Thalys 9334 (vertrek Amsterdam Centraal 10:15 uur) rijdt niet
    - Thalys 9464 (vertrek Brussel Zuid/Midi 17:13 uur) rijdt niet
    - Thalys 9481 (vertrek Paris Gare du Nord 19:25 uur) rijdt niet

    Zaterdag 06/08/2022

    - Thalys 9309 (vertrek Paris Gare du Nord 7:09 uur) rijdt niet
    - Thalys 9372 (vertrek Brussel Zuid/Midi 18:42 uur) rijdt niet

    Zondag 07/08/2022

    - Thalys 9415 (vertrek Paris Gare du Nord 8:01 uur) rijdt niet
    - Thalys 9440 (vertrek Brussel Zuid/Midi 13:13 uur) rijdt niet
    - Thalys 9359 (vertrek Paris Gare du Nord 15:55 uur) rijdt niet
    - Thalys 9372 (vertrek Brussel Zuid/Midi 18:42 uur) rijdt niet
    - Thalys 9458 (vertrek Brussel Zuid/Midi 16:13 uur) rijdt niet
    - Thalys 9475 (vertrek Paris Gare du Nord 18:25 uur) rijdt niet

    Maandag 08/08/2022

    - Thalys 9411 (vertrek Paris Gare du Nord 7:55 uur) rijdt niet
    - Thalys 9448 (vertrek Dortmund Hbf 10:51 uur) rijdt niet
    - Thalys 9397 (vertrek Brussel Zuid/Midi 6:52 uur) rijdt niet
    - Thalys 9334 (vertrek Amsterdam Centraal 10:15 uur) rijdt niet
    - Thalys 9464 (vertrek Brussel Zuid/Midi 17:13 uur) rijdt niet
    - Thalys 9481 (vertrek Paris Gare du Nord 19:25 uur) rijdt niet

    Dinsdag 09/08/2022

    - Thalys 9411 (vertrek Paris Gare du Nord 7:55 uur) rijdt niet
    - Thalys 9448 (vertrek Dortmund Hbf 10:51 uur) rijdt niet
    - Thalys 9422 (vertrek Brussel Zuid/Midi 10:13 uur) rijdt niet
    - Thalys 9439 (vertrek Paris Gare du Nord 12:25 uur) rijdt niet
    - Thalys 9371 (vertrek Paris Gare du Nord 17:55 uur) rijdt niet

    Woensdag 10/08/2022

    - Thalys 9411 (vertrek Paris Gare du Nord 7:55 uur) rijdt niet
    - Thalys 9448 (vertrek Dortmund Hbf 10:51 uur) rijdt niet
    - Thalys 9422 (vertrek Brussel Zuid/Midi 10:13 uur) rijdt niet
    - Thalys 9439 (vertrek Paris Gare du Nord 12:25 uur) rijdt niet
    - Thalys 9371 (vertrek Paris Gare du Nord 17:55 uur) rijdt niet

    Donderdag 11/08/2022

    - Thalys 9411 (vertrek Paris Gare du Nord 7:55 uur) rijdt niet
    - Thalys 9448 (vertrek Dortmund Hbf 10:51 uur) rijdt niet
    - Thalys 9422 (vertrek Brussel Zuid/Midi 10:13 uur) rijdt niet
    - Thalys 9439 (vertrek Paris Gare du Nord 12:25 uur) rijdt niet
    - Thalys 9371 (vertrek Paris Gare du Nord 17:55 uur) rijdt niet

    Vrijdag 12/08/2022

    - Thalys 9411 (vertrek Paris Gare du Nord 7:55 uur) rijdt niet
    - Thalys 9448 (vertrek Dortmund Hbf 10:51 uur) rijdt niet
    - Thalys 9397 (vertrek Brussel Zuid/Midi 6:52 uur) rijdt niet
    - Thalys 9334 (vertrek Amsterdam Centraal 10:15 uur) rijdt niet
    - Thalys 9464 (vertrek Brussel Zuid/Midi 17:13 uur) rijdt niet
    - Thalys 9481 (vertrek Paris Gare du Nord 19:25 uur) rijdt niet

    Zaterdag 13/08/2022

    - Thalys 9309 (vertrek Paris Gare du Nord 7:09 uur) rijdt niet
    - Thalys 9452 (vertrek Amsterdam Centraal 13:15 uur) rijdt niet
    - Thalys 9469 (vertrek Paris Gare du Nord 17:25 uur) rijdt niet
    - Thalys 9372 (vertrek Brussel Zuid/Midi 18:42 uur) rijdt niet

    Zondag 14/08/2022

    - Thalys 9372 (vertrek Brussel Zuid/Midi 18:42 uur) rijdt niet

    Heeft u een ticket voor een van deze treinen? Neem dan contact op met het oorspronkelijke verkooppunt. U kunt uw ticket kosteloos laten annuleren of wijzigen naar een andere reisdatum of tijdstip.
    NS Klantenservice is bereikbaar op 030-2300023.

    Bron: NS International

    Quote:

    9334 (Amsterdam – Parijs 10:15 uur) geschrapt. U kunt gebruikmaken van een extra IC Brussel met vertrektijden 10:15 uur (Amsterdam Centraal)

    Gekeken op NS Reisplanner. Totale reistijd van deze extra Benelux trein was slechts 119 minuten. Het had dezelfde stoppatroon en rijpad als Thalys. En slechts 6 minuten langzamer.

    Bij Thalys is het instappen en in mindere mate uitstappen wel tijdrovender omdat ze zoeken naar de juiste rijtuig omdat ze gereserveerd hebben.

  • De oorzaak ligt niet bij Alstom maar bij
    de koper. In 1992 heeft Alstom aan Spanje
    serie 100 aan de Renfe geleverd. Deze
    rijden door de braadpan van Spanje zonder
    problemen. Alstom heeft een zwaardere
    airconditioning en andere aanpassingen
    gedaan. Deze treinen zijn op tijd
    geleverd. In tegenstelling tot de 252
    locomotieven van Siemens. Deze zijn
    in het begin doorgebrand en hadden veel
    problemen maar rijden nu goed.

    • Dat probeerde ik in een eerdere reactie al duidelijk te maken.

      Waarschijnlijk zijn de specificaties van AVE S 100 op een aantal punten anders dan de TGV Reseau. Met o.a. airconditioning. En rijden onder warme omstandigheden. Heb in AVE S 100 gezeten. De airconditioning werkte (nog) beter dan in Thalys.

      Rijden in warme omstandigheden doet Thalys ook als het naar Marseille (Zon Thalys) gaat. Maar dat is een héél laag frequentie van 1 keer per dag.

      Mogelijk voldeed Thalys in 1996 wel aan de eisen. Maar in deze record warme zomer in Frankrijk, België niet. Waarschijnlijk kan een AVE S 100 deze temperaturen wel aan. Hoop dat NS Alstom doorgegeven heeft dat het ook moet kunnen rijden bij 45° in de schaduw. Wie weet dat deze absurde temperaturen over 30 jaar in Nederland voorkomen.

      Update: Derde Thalys uitgevallen.

    • Als ik het goed begrepen had staan er iun Spanje tientallen in de mottenballen op een rangeerterrein. Wellicht om die maar eens over te nemen en in bedrijf te nemen. Dan kunnen er ook extra diensten gereden worden zoals de airport-shuttle CdG-Zaventem-Schiphol.

        • het zal vast wel lukken ze geschikt maken met uitbreiding op de tractie-electronica en de beveiliging. Dan kan ATB en ECTS er ook wel bij. Dit moet binnen een half jaar te regelen zijn.
          Alles beter dan ze daar te laten staan.

  • Volgens mij gebruikt de Renfe de serie 100
    zelf. Ik twijfel of de Renfe of ze serie
    100 over hebben. Er zijn afgelopen periode
    nieuwe lijnen geopend Madrid- Orense,
    Madrid - Burgos , Palencia- Badajoz en
    tunnel noord/ Zuid tunnel in Madrid

  • Ik twijfel of het verhaal van de heer
    Molenaar juist is. Het kan dat ze
    logistieke reden opdat moment niet gebruikt
    werden. Volgens mij gebruikt de Renfe de serie 100 zelf..Ik twijfel of de Renfe of ze serie
    100 over hebben. Er zijn afgelopen periode
    nieuwe lijnen geopend Madrid- Orense,
    Madrid - Burgos , Palencia- Badajoz en
    tunnel noord/ Zuid tunnel in Madrid

Share

Recent Posts

NS stopt wederom niet bij ArenA, dit keer wegens werkzaamheden

NS stopt zaterdag wederom een deel van de dag niet op station Amsterdam Bijlmer ArenA.…

1 dag terug

NS vreest internationale lijnen kwijt te raken

Door de eisen die het kabinet wil gaan stellen aan een nieuwe spoorconcessie kan NS…

2 dagen terug

Trein met 250 reizigers ontspoort door aanrijding met spoorstaaf

Tussen het Limburgse Weert en Haelen is in de nacht van zaterdag op zondag een…

2 dagen terug

Treinreizigers brengen nacht door op station Amersfoort door storing

Tientallen tot honderd reizigers hebben de nacht op station Amersfoort doorgebracht. Door een storing konden…

4 dagen terug

Tijdelijk meer en langere treinen tussen Zwolle en Amersfoort

Het was de afgelopen periode flink behelpen tussen Zwolle en Amersfoort. Door eerdere kortsluiting op…

5 dagen terug

Kabinet stimuleerde loonsverhoging NS

Leden van het kabinet hebben de NS-directie ten tijde van de spoorstakingen overgehaald om zich…

2 weken terug