Door materieelproblemen worden er al dagenlang hogesnelheidstreinen van Thalys opgeheven. Dat blijft ook de komende periode zo. Tot en met 14 augustus worden er treinen geschrapt.
Thalys spreekt van “technische problemen” als gevolg van de recente hoge temperaturen eerder deze maand. Het aantal treinen dat geschrapt wordt, verschilt per dag. Op de meeste dagen worden er zo’n zes treinen geschrapt of ingekort.
Thalys vanuit Parijs kwam in een week tijd twee keer vast te staan. Vorige week dinsdag moesten reizigers zonder airco zelfs vier uur wachten en besloten ze zelfs een raam in te slaan, om zo water en verkoeling te krijgen. Afgelopen zondag was het weer raak en strandde een trein.
Volgens de woordvoerder van Thalys staan de incidenten van dinsdag en zondag overigens los van elkaar. “Dinsdag was er een probleem met een compressor, dat kwam vrijwel zeker door de hitte. Zondag viel plotseling de stroom uit van een trein die eerder die dag nog probleemloos een rit had afgewerkt. We onderzoeken de incidenten, daarom zijn beide treinen nu van het spoor gehaald” aldus Thalys tegenover het AD.
Thalys is niet de enige maatschappij die te maken heeft met defecte treinen. Zo rijden de meeste ICE-treinen vanuit Nederland slechts tot aan Düsseldorf of Keulen. Die problemen houden overigens niet verband met de hitte, en spelen al langer. “Wel zien we dat niet alleen wij in Nederland last hebben van tekort aan collega’s, maar dat ook onze partners in het buitenland hiermee te maken hebben (personeelstekort en ziekteverzuim). Met als resultaat dat bijvoorbeeld bepaald onderhoud aan treinen niet of later kan plaatsvinden” vertelde NS-woordvoerder Anita Middelkoop eerder aan Treinreiziger.nl.
Door de problemen met ICE en Thalys wordt het uitdagend om een internationale treinreis te plannen. Met name richting Duitsland zijn de problemen groot. Naast de treinen die nu op voorhand ingekort worden, komt het ook vaak meerdere keren per week voor voor dat de ICE naar Basel de eindbestemming niet haalt. “Wat we zien is dat de treinen richting Duitsland over het algemeen op tijd vertrekken vanuit Nederland, maar in Duitsland helaas om verschillende redenen vertragingen op kunnen lopen waardoor reizigers niet op tijd aankomen” vertelt Middelkoop. NS wijst op de infrabeperkingen en de vele werkzaamheden aan het spoor in Duitsland.
Is NS niet bang dat reizigers van een koude kermis thuis komen met de huidige problemen? Middelkoop: “We kunnen ons heel goed voorstellen dat als een reis niet gaat zoals gepland, dit een tegenvaller is voor onze reizigers. Veel reizigers kiezen voor de internationale trein en we willen hen natuurlijk ook graag bij een volgende reis kunnen verwelkomen. Daarom heeft dit ook onze volle aandacht.”
This post was last modified on %s = human-readable time difference 14:47
De extra spitstreinen tussen Amersfoort en Harderwijk gaan vanaf 7 april rijden. Dat meldt de…
Op een overweg in Bunnik is maandagochtend de intercity van Utrecht Centraal naar Nijmegen tegen…
Een 40-jarige Hongaar heeft donderdag ruim 30 kilometer aan de buitenkant van een ICE hogesnelheidstrein…
De beloofde oplossing voor de overlast bij station Maarheeze laat langer op zich wachten. Dat…
Een tijdige start van de nieuwe treinverbinding van de Bentheimer Eisenbahn tussen Coevorden en Bad…
Vakbonden FNV en CNV hebben een brandbrief met vijf pagina's aan klachten over het busvervoer…