Toch nieuwe stakingen in Duitsland: lokale vervoerders leggen werk neer

De machinistenstaking bij DB is nog maar net voorbij en nu willen ook medewerkers van lokale Duitse ov-bedrijven het werk neerleggen. De Duitse vakbond Verdi heeft maandag een bijna landelijke staking in het lokale vervoer aangekondigd, slechts enkele uren nadat de Duitse machinisten hun langste spoorwegstaking tot nu toe hadden beëindigd.

Volgens vakbondsbestuurder Christine Behle zal er vrijdag in alle Duitse deelstaten, behalve Beieren, actie gevoerd worden. “De tijd is gekomen om meer druk uit te oefenen op de werkgevers”, voegde ze eraan toe, verwijzend naar op niets uitgelopen loononderhandelingen voor de ongeveer 90.000 werknemers van meer dan 130 lokale vervoerders.

Tekort aan arbeidskrachten

“We hebben een dramatisch tekort aan arbeidskrachten in het openbaar vervoer en er staat ongelooflijke druk op werknemers. Bussen en treinen worden in alle tariefzones elke dag geannuleerd omdat er niet genoeg personeel is”, zei Behle. Wat de precieze impact van de staking wordt, is nog niet duidelijk. Wel zegt Behle dat Verdi een andere manier van actievoeren ten opzichte van GDL nastreeft: “Het is niet onze bedoeling hele dagen en weken te staken”, zegt ze tegen Tagesschau.

De staking van de lokale Duitse vervoerders krijgt steun uit opvallende hoek, namelijk Fridays For Future. De organisatie die klimaatstakingen organiseert staat achter de waarschuwingsactie van Verdi: “We hebben allemaal betrouwbaar lokaal vervoer nodig waarmee we veilig en goedkoop naar ons werk, de club of naar huis kunnen gaan”, zegt woordvoerster Darya Sotoodeh.

Tot 3 maart geen acties DB

De grote staking bij het personenvervoer op het Duitse spoor begon vorige week woensdagochtend. Treinpersoneel bij de vakbond GDL legde het werk neer voor een hoger loon en een kortere werkweek. De vakbond en Deutsche Bahn hebben nu afgesproken dat ze weer gaan onderhandelen en dat er tot zeker 3 maart geen acties meer zijn op het spoor.

This post was last modified on 30 januari 2024 13:29

Bekijk reacties

      • DB kleed steeds meer de arbeidsvoorwaarden uit maar je maakt daarbij wel steeds vaker overuren. De baan is prima maar een werkgever hoeft biet te denken dat iedereen voor een duppie gaat werken onder steeds zwaardere omstandigheden.

        In veel bedrijven is dit inmiddels heel normaal maar dat hoeft niet perse. Kijk maar eens qat er met de dienstverlening is gebeurd, winkelpersoneel. Echt hou op schei uit. Als iedereen een BSbaan heeft zoals lifestyle coach gaat er niemand meer je vuilnis ophalen, ga je coronastijl lekker weer je eigen kinderen les geven en bestaat her OV niet meer.

  • Te hoge werkdruk door personeelstekorten, terwijl de personeelstekorten en de problemen om nieuw personeel te werven ga je niet zomaar oplossen. Het enige wat dit kan oplossen is het verminderen van de dienstverlening en het stoppen van de klimaatticket, waardoor minder mensen het OV gaan nemen. Uiteindelijk is het aan de politiek om een visie te creeren voor de komende decenia met de vergrijzing en de toenmemende zorg vraag en een afnemend aanbod van nieuw personeel.

    • Ik liever dat de AOW-leeftijd snel verhoogd wordt naar 70. De huidige AOW-leeftijd ligt in zowel Duitsland als Nederland veel te laag en het wordt hoog tijd dat de boomers een eerlijke bijdrage aan de samenleving gaan leveren. Ik denk dat het Deutschlandticket niet het probleem is, maar het probleem vooral zit in een te grote hoeveelheid inactieven ten opzichten van de actieven.

        • Dat ga ik zeker doen. Onder de huidige regels zelfs tot mijn 74ste. De gemiddelde babyboomer heeft tot 58ste gewerkt.

          Het probleem is dat werkgevers te laat in actie zijn gekomen en werknemers flexibeler. Hierdoor is er een mismatch op veel plaatsen in de arbeidsmarkt. De waardering is afgenomen omdat chauffeurs zich strikt moesten gaan gedragen, dus een wat late reiziger heeft het nakijken, etc. Ook regels omtrent het inhuren van personeel is strenger geworden. Dat moet ergens gaan knellen.

          Ik vind het ook niet erg dat er gestaakt wordt, maar het moet wel ergens over gaan. Deze club maakt duidelijk waarvoor ze het doen. Ongeacht wat je van de standpunten vind.

        • Ja, want pleiten voor een realistische pensioenleeftijd is in jouw optiek blijkbaar van een gelijke orde als de systematische uitroeiing van untermenschen? Of hoe kun je dit anders uitleggen?... En dan ondertussen wel steeds anderen de maat willen nemen. Hoe onmogelijk kansloos!

      • Er zijn nog nooit zoveel werkenden in de EU erno!
        Ergo, zoveel dat de overproductie en - consumptie schade brengen aan mens, natuur en klimaat.
        De mens werkt om te leven, mensen leven niet om te werken, waarvan de opbrengst gaat naar inactieve kapitalisten ipv zij die een groot deel van hun leven aan werken geven.

        • Steeds meer werkenden maar als iedereen maar een handjevol uren per week werkt zegt dat weinig.

        • De babyboomgeneratie ("60ers") heeft minder uren gewerkt dan de huidige jeugd (in 1975 werkte de gemiddelde boomer zo'n 17 uur per week, in 2022 is het 29 uur bij de huidige generatie op diezelfde leeftijd als bij de boomers toen), en deed dat in tijden waar het aanzienlijk makkelijker was om kapitaal op te bouwen en geld statistisch gezien meer waard was dan dat het nu is. De boomer generatie heeft ons ook opgezadeld met ontzettend harde en negatieve consequenties op zowel financieel als sociaal gebied, en heeft dat volledig in eigen zak gestoken of voor eigen gewin gebruikt.

          Dat riedeltje van 'boomers hebben zo hard gewerkt en de huidige jeugd is lui' mag echt een keertje verdwijnen, want het klopt voor geen meter. Dit kan u gewoon lezen in data van het CBS en rapporten van het SCPB.

      • Tot 70 moet je niet in Frankrijk zeggen, wordt je afgemaakt. En wat te denken van de 60 plussers die massaal de WIA opzoeken, voor de lol zeker. En kost ook wat. Vandaag in het nieuws.
        Geen 70 maar 60-65 keuze beter voor de meesten.

    • Hoe vaak reis je in Duitsland?
      Ik taeglich.
      Ook gedurende de afgelopen week.
      Het was te doen met de treinen.
      Je diende wat geduld mee te nemen en indien je je voorbereidde kon je ganz Deutschland fahren.

      • Gelukkig ben ik sinds mijn 52ste met permanent vacation.
        Daarvoor was ook everyday a holiday.
        Nu met Every-D-ticket kan je voor 1,60 E per dag bundesweit reizen, het OV gebruiken.
        Zou in alle EU-landen moeten zijn.
        Of gelijk Luxembourg, grätis OV.
        Het kan, het moet willen we de schade aan mens, natuur en klimaat beperken.

        • Ja, we kennen je dogmatische riedeltje inmiddels. Je wekt er eerder aversie tegen je idealen mee, dan dat je er medestanders mee werft.

      • Vrij hypocriet om het elke dag voor de lol te reizen terwijl je tegelijkertijd claimt schade voor mens, natuur en klimaat te willen vermijden.

        • Die 1,60 per dag waar hij het steeds over heeft, is helemaal niet voor mobiliteit, maar voor een dagbesteding. Gewoon vulling van tijd. Als hij gewoon een puzzel zou halen bij de kringloopwinkel, dan heeft hij een maand net zo kwaliteitsloze tijdvulling voor 3 euro.

          Al zijn uitingen staan bol van de hypocrisie. Zoals dat pleiten voor een 25-urige werkweek, maar zelf helemaal niet werken. Mensen als hij zorgen er eerder voor dat anderen meer moeten werken, zodat hij te vreten heeft.

  • Dus de bond in het ene deel van het OV pleit voor de luxe van een onrealistisch korte werkweek en de bond in het andere deel pleit voor hogere lonen, omdat er te weinig personeel is. Dat lijken me niet bepaald communicerende vaten.

    Ik denk dat het zich voorlopig vanzelf oplost als DB de vakbonden voor het fernverkehr hun stakingskassen laat leegstaken. Per saldo het goedkoopste voor DB.

    Als de vakbonden OV willen waarmee waarmee we veilig en goedkoop naar ons werk, de club of naar huis kunnen gaan, dan moeten ze vooral kappen met staken en eens mee gaan werken aan een positiever imago van het OV. Het is voor niemand aantrekkelijk om te gaan werken in een branche die van negativisme, storingen, onmogelijkheden, ontevredenheid en stakingen aan elkaar lijkt te hangen.

  • Beter al die overbodige ambtenaren in Duitsland ontslaan.De DB Schalter zit over
    be Fuseren van het teveel aan ziekenhuizen in een Duitse stad waardoor men directeuren kan ontstaan.Veel meer digitalisering in Duitsland zou moeten waardoor gekort ka worden op overbodig personeel. Het geld wat wat door dit alles gespaard wordt kan aangewend worden voor de arme Rentner en voor de arme musici, die bijna voor niks werken Deze groepen kunnen niet staken en wor blijven leven in armoede

    • Leider CDU en FDP en AFD: Schwarzer Null.
      Geen belastingverhoging voor de hoge inkomens en geen Vermogenssteuer de afgelopen 40 jaar resulterend in belabberde OV en Internet, scholen, verkeersinfrastruktuur, Armutsrente etc..

        • En daarom is het overal een zooitje.
          De gewone man gaat steeds meer naar bestaanszekerheid nivo en lager.
          De rijken lachen zih kapot dat mensen zoals jij hun propagande/fake news slikt als zoete koek.
          Dat jij niet kunt/wilt nadenken.

  • Nog een geluk dat ze in Deutschland Autobahnen hebben, want daar zit het personeel, dat rijdt auto en niet het OV...

    • En in de Stau staan.
      Boerenprotest, overvolle autowegen.
      Knijp je ogen maar dicht voor een mogelijke bijdrage aan de oplossing voor beperking schade aan mens, natuur en klimaat.
      Jouw tijd gaat toch langzaam ten einde.
      Ipv door o.a.door jou toedoen veroorzaakte problemen op te lossen/ te verminderen ga je verder schade toebrengen aan mens, natuur en klimaat.

      • Het is jammer dat je erin blijft falen de algemene strekking van de reacties hier correct te interpreteren. De meesten hier zijn namelijk groot voorstander van een zo goed als mogelijk functionerend openbaar vervoer, zowel binnen Nederland, in het buitenland en tussen landen onderling. Grofweg zijn er alleen grote verschillen tussen de beoordeling van de prestaties nu en de wijze waarop een ideale/realistische/betaalbare inrichting van het OV in alle opzichten moet worden gerealiseerd. Steeds meer actieve gebruikers raken pessimistischer door de niet afhoudende stroom negatief nieuws die de spoorsector zelf creëert. Dan kun je wel gaan inhakken op mensen die de consequenties of symptomen daarvan benoemen (zoals de explosieve stijging van het wegverkeer ten koste van het spoorgebruik), maar dat is ongelooflijk kortzichtig, aangezien je dan de bron niet aanpakt. Dat is immers het slecht presterende openbaar vervoer.

        • Aan autoverkeer dat dagelijks in de file staat en vooral dagelijks mens, natuur, klimaat schaadt helemaal nix.

  • Er hoeft bij wijze van spreken maar een scheet dwars te zitten of werknemers melden zich ziek. Werkgevers kunnen maar beter een arts (of psychiater) sturen en - in dien een wetknemer doet alsof deze ziek is - hem of haar de rekening naderhand stuurt en de plicht zich meteen aan te kleden en als de wiedeweerga aan het wetk te gaan. Dan wil ik weleens zien hoeveel ziekmelsingen er nog zullen zijn!

    • De Nederlandse vakbonden bestaan niet meer voor het collectivisme of de harde werkers. 'Eendracht maakt macht' is haast een vieze spreuk voor ze. De vakbonden zijn er alleen nog voor het verheerlijken van het zwakte, armoede en de luiheid, want dat is de enige omgeving waarin ze gedijen. Niet in een omgeving waar mensen lekker competitief aan het presteren zijn en collega's met plezier naar het werk komen. De vakbonden leggen het liefst een donkergrijze sluier van het naderende noodlot over iedere werkplek. Naast de idealen en de verworvenheden die de vakbond in het verleden heeft bewerkstelligd, is wat zich heden een vakbond noemt hooguit een karikatuur. Een politiek gedreven hoopje zieligheid, met apatische leden die zich eens in de zoveel tijd laten voorkauwen dat ze het niet langer pikken.

      • Wat een karikatuur.
        Je werkt zeker niet zoals zoveel vakbondsleden, vakbondskader doen om een gerechtvaardigd deel n de opbrengstvan hun noeste arbeid zeker te stellen.
        Jouw ZZP- verdiensten worden gegenereerd door de noeste arbeid van werknemers?
        Niet dat genoegzame, afzeikende gezwam van een irre tante!

        • Volgens mij ben jij juist degene die vindt dat werkende een groot deel van hun salaris bij de belastingen moeten inleveren.

      • Vakbonden zijn er vooral voor mensen die niet willen werken. Het zijn politieke organisaties geworden.

        • zegt een opa wiens AOW en bedrijfspensioen door de vakbond is bevochten.
          Hoe dom kan je zijn.

        • Klopt en die hele (g)Eilert heeft er mede voor gezorgd dat conducteurs bijna niks meer hoeven te doen, (op deuren sluiten en een enkele keer controle voor de show na). NS durft ze bijna niet aan te pakken en de politiek vindt het allemaal wel best, met als gevolg dat het in de Nederlandse treinen zowat een bende geworden is.

  • Stakingen op het spoor in Duitsland en ook België staakte niet zo erg lang geleden Werkdruk is hoog, personeelstekort door ziekte en pensioenering. Misschien is het beter om iedere tak van DB en de Regionalbahnen hetzelfde laten verdienen. Dan is er ook geen onvrede meer omdat alles gelijk getrokken.is! Zo kom je dichter bij elkaar is het niet?

  • Ik rij geen auto, rij alleen soms mee en dat heb je als je geen rijbewijs hebt, niet hier, niet daar geloof het of niet maar is toch waar.

    • Laten we het netjes zeggen: misschien hebben beide groepen een verschillend eet-, drink- en leefpatroon.

      • Tja, dat is nogal logisch. Mensen met een inkomen van een ton hebben genoeg geld om gezond te eten. Ook zullen ze in een andere buurt wonen waar die opties er veel meer zijn. Ze hebben de knoq how en stellen goede zorg niet uit omdat ze her Eigen Risico niet kunnen betalen of een eigen bijdrage. Ze hebben betere voorbeelden en het wordt je uitgelegd. Ook een stukje IQ, omgeving ed

Share

Recent Posts

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 dag terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 dag terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

2 dagen terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

3 dagen terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

3 dagen terug

Opgepast: op deze plekken wordt aan het spoor gewerkt tijdens de meivakantie

Schoolvakanties zijn traditioneel de periodes waarin ProRail aan het spoor werkt. Tijdens de aanstaande meivakantie…

4 dagen terug