De Tweede Kamer heeft dinsdag een motie van de ChristenUnie aangenomen, waarin Mansveld wordt opgeroepen om open data in de nieuwe concessie vast te leggen. RTL Nieuws ving bij de rechter bot, toen het poogde stiptheidsdata openbaar te krijgen. Door de motie wordt de data in de toekomst waarschijnlijk toch openbaar.
Want de Tweede Kamer wil dat reisinformatie, vervoersprestaties en tarieven in de toekomst realtime als open data ter beschikking worden gesteld, zodat er nieuwe toepassingen ontwikkeld kunnen worden. Er is nu al een NS API, maar die gegevens zijn bewerkt en niet bedoelt om vervoersprestaties te meten. Nauwkeuriger is de data die NS beschikbaar stelt via het NDOV loket.
In de aangenomen Kamermotie wordt Mansveld verder verzocht om de klantoordelen te regelen via de onafhankelijke ov-klantenbarometer. Die meet nu alleen de reizigerstevredenheid van bus, tram, metro en regionale trein. Maar als het aan de Tweede Kamer licht, komt daar straks ook de NS-trein bij,.
Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…
In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…
De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…