De Tweede Kamer heeft dinsdag een motie van de ChristenUnie aangenomen, waarin Mansveld wordt opgeroepen om open data in de nieuwe concessie vast te leggen. RTL Nieuws ving bij de rechter bot, toen het poogde stiptheidsdata openbaar te krijgen. Door de motie wordt de data in de toekomst waarschijnlijk toch openbaar.
Want de Tweede Kamer wil dat reisinformatie, vervoersprestaties en tarieven in de toekomst realtime als open data ter beschikking worden gesteld, zodat er nieuwe toepassingen ontwikkeld kunnen worden. Er is nu al een NS API, maar die gegevens zijn bewerkt en niet bedoelt om vervoersprestaties te meten. Nauwkeuriger is de data die NS beschikbaar stelt via het NDOV loket.
In de aangenomen Kamermotie wordt Mansveld verder verzocht om de klantoordelen te regelen via de onafhankelijke ov-klantenbarometer. Die meet nu alleen de reizigerstevredenheid van bus, tram, metro en regionale trein. Maar als het aan de Tweede Kamer licht, komt daar straks ook de NS-trein bij,.
Het drukke Italiaanse spoortraject Domodossola – Milaan is komende zomer langere tijd gestremd. Tot en…
Het openbaar vervoer dreigt vanaf komend jaar flink duurder te worden. Verwachte oplossingen voor bezuinigingen…
ProRail heeft moeite om voldoende verkeersleiders te vinden. De gevolgen van een krappere arbeidsmarkt worden…
Eurostar waarschuwt reizigers van Amsterdam naar Londen voor een half uur langere reistijd vanwege een…
De NS rijdt op Koningsdag een uitgebreide Oranjedienstregeling. Er worden meer en langere treinen ingezet…
Arriva zet in Gelderland en Overijssel extra treinen in rond Koningsdag en Bevrijdingsdag. De koninklijke…