NS start met inzet kantoorpersoneel als assistent-conducteurs

NS is vrijdag gestart met het inzetten van kantoorpersoneel om conducteurs te assisteren. Dit gebeurt om het tekort aan treinpersoneel tegen te gaan, meldt de NS.

Werkdruk verlagen

Een team van tien werknemers gaat proefdraaien in de nieuwe functie. Ze zullen conducteurs onder andere ondersteunen bij het vertrekken van de trein. De assistent-conducteurs hebben een versnelde opleiding gekregen. Het is bedoeld als tijdelijke maatregel, van april tot en met december 2023. De treinassistenten zijn te herkennen aan opvallende NS-jasjes.

Jan-Hoite van Hees werkt op kantoor van NS aan de netwerkontwikkeling van de (verre) toekomst en is één van de eerste deelnemers: “Ik vind dit een heel goed idee. Het belangrijkste is het rijden van treinen voor onze reizigers. Daarnaast vind ik het ook onze verantwoordelijkheid dat de werkdruk van collega’s op de trein omlaag gaat en dat zij ook een dag vrij kunnen nemen.”

Vierdaagse opleiding

De NS’ers die aan de slag gaan als treinassistent krijgen een vierdaagse opleiding. De opleiding bestaat uit online modules, praktische trainingen en praktijkuren op de trein. Tijdens deze opleiding leren zij meer over het vertrekproces en krijgen veiligheidsinstructies. Willem Luuring is één van de mentor-conducteurs die de praktijkopleiding verzorgt: “We kunnen de hulp hard gebruiken. Fijn om samen onze schouders eronder te zetten.”   

NS kampt al langer met een personeelstekort, naar eigen zeggen door krapte op de arbeidsmarkt en ziekteverzuim. Volgens de vervoerder is er nog een tekort aan zeker 400 conducteurs en machinisten. Vanwege veiligheidsafspraken mag een trein met één conducteur uit maximaal zes wagons bestaan. Door assistenten in te zetten, kan de NS langere treinen inzetten.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 7 maart 2023 14:11

Bekijk reacties

    • NS heeft volgens mij een standaard werkweek van 36 uur, dus als men dat tijdelijk en op vrijwillige basis oprekt naar 40 uur komt er een hele boel personeel beschikbaar terwijl het kantoorwerk gewoon door kan gaan.

    • Het is een lachertje. Het beroep conducteur is failliet. Ze durven niet meer door de trein te kopen en plaatsbewijzen te controleren, houden zich angstvallig schuil in de 1e klas of in hun hok. Gevolg: opgeschoten zwartrijdend tuig wordt nóg brutaler en bezet de 1e klas. Het tuig en veiligelanders wanen zich onaantastbaar sinds controle ontbreekt. De goedwillende treinreiziger wordt terug in de auto gejaagd.

  • Waarom geen gepensioneerd personeel aantrekken als vertrekassistent? Er zijn denk ik zat oud ns.ers die een aantal uren per week willen werken. Bijkomend voordeel, ze weten hoe het werkt, tenslotte hebben ze het jaren gedaan.

    • Gepensioneerden willen alleen werken op de uren als ze niet nodig zijn, ma-vr overdag. Maar niet in de spits (te vroeg opstaan) of in het weekend.

      • Tim H, vreemd hoe u dat meent te kunnen beweren. Heeft u een link naar een onderzoek, of zei uw onderbuik u dit?

  • Ook ik sta achter het idee om kantoorpersoneel in te zetten als assistent-conducteur. Sterker nog: ik vind dat dit moet blijven. In mijn leven op de arbeidsmarkt is er één klacht die altijd door mijn hoofd blijft spoken: de kloof tussen 'het veld' en kantoor. NS verbreekt hier de ketting met deze mooie stap. Ik raad andere bedrijven aan dit ook te doen.

    • De conducteur gebruikt dat toch niet meer. Dus het is alleen in de kantine bij de lunch.

      • Is een dom idee, nu zitten er dus 2 mensen in de 1e klas niets te doen. In Belgie doen ze ook niet zo moeilijk daar is een lange trein met 1 conducteur ook geen probleem. Vakbondsonzin onder het mom van veiligheid.

  • Dit zal wel goede neveneffecten hebben in dier voege dat kantoorvolk begrip krijgt voor het werk op de trein. Wellicht zijn er overstappers te verwachten.

    • Zeker zodra het kantoorpersoneel ontdekt dat je als conducteur alleen zo af en toe de deuren hoeft te openen en te sluiten. Verder is regelmatig staken wel verplicht.

  • Ik was een tijd bedrijfsleider in een winkel van een groot concern met zaken in alle branches die je maar kon bedenken. Daar heb ik ook eens voorgesteld dat al die zelfgenoegzame managers met hun targets allemaal eens een dag in een winkel moesten gaan staan. Ze hadden daar totaal geen benul wat er op een bedrijfsleider allemaal afkomt. Het is er nooit van gekomen en het gigamtische bedrijf inclusief vrijwel al haar formules bestaat niet meer.
    Nu is het bij NS om bij te springen wegens personeelsgebrek, maar laat ze vooral goed rondkijken en zich ook richten op hoe de reiziger NS beleeft. Koolmees geeft het voorbeeld, heb ik begrepen.

  • 1)...en nu maar hopen dat deze "co-piloten" van de HC ook meer doen dan deurtjes bedienen en men ook eens ECHT aan kaart controle doen en niet alleen maar door de trein lopen of er wel "poppetjes" in de trein zitten en soms goedendag zeggen is mij vaak opgevallen.
    De laatste tijd heb ik van echte vervoersbewijzen controleren bij NS niet veel gemerkt en als ze dat doen was het meer uitzondering dan regel, om ver vragen naar een ID bewijs bij e-tickets maar te zwijgen ! ! !
    Ik hoop ook dat men van toegevoegde waarde zijn om de treinen punctueel te laten rijden, de veiligheid optisch te versterken en de reizigers het gevoel geven dat het menselijk gezicht van NS niet schuil gaat achter een App of telefoon stem van de afdeling klantenservice.
    De zichtbaarheid en klantservice gerichtheid IN de trein laat bij NS te wensen over en dat mag met die "hulpjes of co-piloten" om het maar eens oneerbiedig te zeggen vergroot worden !
    En waarom alleen kantoorpersoneel als "hulpje van" inzetten, andere afdelingen moeten het toch ook kunnen, als ze willen om dit tijdelijke "bijbaantje" uit te voeren ?
    2) In de aanhef staat dat ik citeer" Vanwege veiligheidsafspraken mag een trein met een conducteur uit maximaal zes wagons bestaan", ik dacht het ZEVEN wagons of in spoortermen bakken waren, hebben ze dat soms met 1 bak vermindert? Een VIRM heeft maximaal zes bakken en een ICMm vier, maar een ICRmh tussen Den Haag en Eindhoven negen bakken.
    Als een gekoppeld stel VIRMm van elk zes bakken met in totaal 12 bakken rijdt, mag de HC en de assistent conducteur dan elk afzonderlijk in beide treinstellen dienst doen of moeten ze allebei steeds in het zelfde treinstel bevinden en er zodoende een treinstel conducteurloos is ?
    Het fungeert nu als tijdelijke noodoplossing dat men er lering uittrekt en er een structurele oplossing komt voor het personeels tekort.
    Voor de Sprinters zou net als bij Arriva ook met 1 mens bediening gereden mogen worden zijnde alleen de bestuurder, dus waarom ook niet bij NS ?

    • Frans de m achter het materieel zoals u schrijft ICMm is geheel overbodig. Gewoon de afkorting van NS aanhouden: ICM, DDZ, VIRM enzovoort. Of wilt u in deze zelfs onderscheid maken tussen VIRM en VIRMm? Wat is in dit topic het verschil?

  • Ik kan mij uit een grijs verleden me nog het voorstel herinneren dat het kantoorpersoneel in Utrecht precies twee diensten zou moeten draaien. Veel zijn forens. Als ze de heen- en terugweg als conducteur zouden meedraaien, dan is dat een enorme verlichting in de spits. Maar ja, dat was in de tijd van korte stoptreindiensten die in Utrecht eindigden.

Share

Recent Posts

Arriva wil treindienst (Groningen -) Amsterdam – Parijs, 2x per dag

Arriva wil dagelijks een trein tussen Groningen en Parijs laten rijden. Arriva, de grootste concurrent…

6 uur terug

Nightjet naar Amsterdam geëvacueerd wegens brand in Oostenrijkse tunnel

Vanwege een brand in een tunnel hebben Oostenrijkse hulpdiensten vannacht 151 reizigers uit de Nightjet…

7 uur terug

Boete voor NS vanwege uitgedunde dienstregeling

NS krijgt een maximale boete van 1,5 miljoen euro opgelegd omdat de spoorvervoerder de dienstregeling vorig jaar…

2 dagen terug

Amsterdams treinverkeer voorlopig uit Utrecht geregeld

Sinds maandagmorgen wordt het treinverkeer in en rond Amsterdam vanuit Utrecht geregeld. Deze uitwijklocatie draait stabiel…

2 dagen terug

OVpay nu volledig uitgerold in Nederland

Reizen met het OV kan nu ook in de regio Rotterdam met de bankpas. Vanaf…

2 dagen terug

Eurostar blijft hoop houden op directe trein Amsterdam – Londen

Eurostar blijft met NS, ProRail en het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat in gesprek om…

3 dagen terug