De Nederlandse Spoorwegen voeren een paar keer per jaar kleine wijzigingen door in de dienstregeling. Zo ook per maandag 4 september. Deze keer zijn er echter meer wijzigingen dan gebruikelijk. Daarom zetten wij de belangrijkste wijzigingen op een rij.
- Extra spitstreinen Groningen – Assen
In de spits komen de lang verwachte spitstreinen er eindelijk bij. Helaas zijn de Sprinters tussen Groningen en Assen slecht verdeeld. Alhoewel er in de spits vier sprinters per uur rijden, kan de wachttijd tussen twee treinen oplopen tot 25 minuten. De verdeling is niet gelijkmatig omdat de perroncapaciteit in Groningen een probleem vormt. - Extra treinen Gouda – Alphen a/d Rijn
Overdag gaat hier doordeweeks ieder kwartier een trein rijden. De provincie Zuid-Holland waarschuwt dat in de opstartfase de betrouwbaarheid wellicht zal dalen. Deze wijziging had eigenlijk al in december 2016 doorgevoerd moeten worden. - Kleine wijziging Veenendaal – Utrecht
Een vroege middagspitstrein wordt geschrapt. Het gaat om de trein van 15:48 uur uit Veenendaal Centrum. In plaats daarvan komt er een late ochtendspits om 9:18 uur erbij. Volgens NS worden er circa 30 mensen door de wijziging benadeeld, en ruim 100 reizigers hebben juist voordeel bij deze wijziging. - Test woensdag
Vanaf woensdag 6 september test NS samen met ProRail op woensdagen hoog frequent spoor tussen Amsterdam en Eindhoven. De testperiode loopt tot en met 6 december. Daarna wordt het hoogfrequent spoor definitief doorgevoerd. Tijdens de test wordt ook de dienstregeling Alkmaar – Amsterdam aangepast. Treinen rijden minder goed gespreid over het uur. Daarnaast rijden er geen doorgaande treinen Woerden – Utrecht – Tiel. Reizigers moeten gedurende de test overstappen in Utrecht en rekening houden met extra reistijd. Vanaf december gaan de intercity’s Enkhuizen – Amsterdam doorrijden richting Eindhoven – dat zal gedurende de test alleen in de spits het geval zijn. - Nachttreinen en late treinen
De dienstregeling van de nachttrein Amsterdam – Haarlem wordt aangepast, waardoor er een betere aansluiting wordt geboden op het nachtnet. Ook tussen Den Bosch – Nijmegen en Rotterdam – Dordrecht is een enkele late trein gewijzigd om zodoende aansluitingen te verbeteren. - Een minuutje eerder of later
Op verschillende plekken vertrekt de trein voortaan een minuutje eerder of later. Dit om de stiptheid te verbeteren.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 15:51