Meer reizigers vertraagd door nieuwe dienstregeling

Het eerste kwartaal van 2017 hebben meer treinreizigers last gehad van vertraging. In de eerste drie maanden had 9,5% van de reizigers een vertraging van 5 minuten of meer. In dezelfde periode in 2016 was dat nog 8,1%. NS benadrukt dat de prestaties inmiddels weer zijn hersteld.

Aansluiting gemist
De afgelopen drie maanden zagen reizigers vooral vaker hun aansluiting mis gaan. Eerst ging dat nog in 7,7% van de gevallen fout, nu is dat gestegen naar 10,2%.  De eerste maanden moesten treinreizigers tussen Den Haag en Eindhoven overstappen in Breda, dat ging geregeld fout. Ook over de aansluiting tussen Zeeland en Noord-Brabant in Roosendaal werd regelmatig geklaagd. Die aansluiting is op papier beter geworden, maar in de praktijk bleek dat lang niet altijd goed te gaan.

Verloren aansluitingen in procenten
Jaar Januari Februari Maart
2016 8,2% 7,9% 6,9%
2017 10,5% 10,0% 9,2%

Uitgevallen treinen
Wat ook opvalt: het aantal treinen dat uitvalt is aanzienlijk gestegen. Was dat in het eerste kwartaal van 2016 nog 1,5%, nu is dat gestegen naar 2,7%. Op 17 januari, toen de stroom in de regio Amsterdam uitviel, viel op één dag 20% van de treinen uit. Dat drukte het cijfer in januari naar beneden.

Uitgevallen treinen
Jaar Januari Februari Maart
2016 1,6% 1,5% 1,5%
2017 3,3% 2,7% 2,2%

Nieuwe dienstregeling
De Nederlandse Spoorwegen zijn niet verbaasd dat de prestaties de eerste drie maanden lager uitvielen. “We hebben in december de dienstregeling ingrijpend gewijzigd. Dan weet je dat de eerste periode daarna de prestaties minder zijn. We hebben daarna diverse maatregelen genomen, en zien dat de prestaties inmiddels weer op niveau zijn,” reageert NS-woordvoerder Erik Kroeze. Hij wijst erop dat in maart de reizigerspunctualiteit alweer hoger was dan de streefwaarde voor 2019.

Lelystad – Schiphol – Dordrecht
In de eerste drie maanden scoorde de trein Lelystad – Schiphol – Dordrecht het slechtst. Dat wil zeggen: reizigers die van die trein gebruik maakten, hadden het vaakst te maken met een vertraging van 15 minuten of meer. “Deze trein reed in de eerste maanden tijdelijk door naar Breda en in januari werd er gewerkt in de Willemstunnel in Rotterdam. Dat heeft impact gehad op de prestaties van deze trein,” legt Kroeze uit. De Intercity Direct staat op plek 2, en daarna volgt de intercity Alkmaar – Maastricht.

Hogesnelheidslijn
De prestaties bij Intercity Direct laten nog te wensen over, al is de uitval gedaald. Het percentage vertraagde treinreizigers is op de HSL-Zuid ruim dubbel zo hoog: ruim 20% van de reizigers heeft daar een vertraging van 5 minuten of meer. En ook het aantal treinreizigers dat een kwartier of meer vertraging heeft is relatief groot (8,4%).

Treinreizigers tevreden
Opvallend is dat treinreizigers weliswaar vaker last hebben van vertraging, maar de klanttevredenheid over op tijd rijden is er niet op achteruit gegaan. Het algemeen klantoordeel is zelfs gestegen. Bijna 76% van alle reizigers geeft NS nu een 7 of hoger. Vorig jaar was dat percentage nog 2 procentpunt lager (73,8%).

Overgeslagen stations
Uit de cijfers blijkt ook dat in de eerste drie maanden stations vaker zijn overgeslagen. Bij Almere Buiten gebeurde dat de eerste periode regelmatig, doordat machinisten gewend waren dat intercity’s daar niet stopten. NS zegt dat de cijfers omtrent stations overslaan niet per kwartaal, maar per jaar bekeken moeten worden. “Het gaat om een zeer beperkt aantal incidenten, door verschillende oorzaken. Eén grote verstoring kan dit cijfer beïnvloeden. Het gaat over een jaar genomen om 0,02% van het aantal geplande stops. Het gebeurt in het algemeen dus heel erg weinig,” reageert Kroeze.

Reizigerspunctualiteit 5 minuten in cijfers:
Aantal reizigers dat stipt is, of een vertraging heeft van minder dan 5 minuten

Indicator reizigerspunctualiteit 5 min
Jaar Januari Februari Maart
2016 90,9% 91,6% 93,3%
2017 81,1% 90,9% 92,2%

This post was last modified on 11 mei 2017 15:21

Share

Recent Posts

Politiek wil geen enkele verhoging van prijs treinkaartjes

De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…

1 dag terug

Nachttrein naar Barcelona in 2026 verwacht

European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…

5 dagen terug

Debuut voor elektrische touringcars als vervangend vervoer NS

Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…

6 dagen terug

Treinverkeer Duitsland fors vertraagd door grote storing

Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…

7 dagen terug

Schiphol stapt naar de rechter om ov-staking

Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…

1 week terug

Kabinet zoekt structurele oplossing voor duurder NS-kaartje

Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…

1 week terug