Dit verandert er per 4 september in de NS dienstregeling
24 aug 2017 13:54
De Nederlandse Spoorwegen voeren een paar keer per jaar kleine wijzigingen door in de dienstregeling. Zo ook per maandag 4 september. Deze keer zijn er echter meer wijzigingen dan gebruikelijk. Daarom zetten wij de belangrijkste wijzigingen op een rij.
- Extra spitstreinen Groningen – Assen
In de spits komen de lang verwachte spitstreinen er eindelijk bij. Helaas zijn de Sprinters tussen Groningen en Assen slecht verdeeld. Alhoewel er in de spits vier sprinters per uur rijden, kan de wachttijd tussen twee treinen oplopen tot 25 minuten. De verdeling is niet gelijkmatig omdat de perroncapaciteit in Groningen een probleem vormt. - Extra treinen Gouda – Alphen a/d Rijn
Overdag gaat hier doordeweeks ieder kwartier een trein rijden. De provincie Zuid-Holland waarschuwt dat in de opstartfase de betrouwbaarheid wellicht zal dalen. Deze wijziging had eigenlijk al in december 2016 doorgevoerd moeten worden. - Kleine wijziging Veenendaal – Utrecht
Een vroege middagspitstrein wordt geschrapt. Het gaat om de trein van 15:48 uur uit Veenendaal Centrum. In plaats daarvan komt er een late ochtendspits om 9:18 uur erbij. Volgens NS worden er circa 30 mensen door de wijziging benadeeld, en ruim 100 reizigers hebben juist voordeel bij deze wijziging. - Test woensdag
Vanaf woensdag 6 september test NS samen met ProRail op woensdagen hoog frequent spoor tussen Amsterdam en Eindhoven. De testperiode loopt tot en met 6 december. Daarna wordt het hoogfrequent spoor definitief doorgevoerd. Tijdens de test wordt ook de dienstregeling Alkmaar – Amsterdam aangepast. Treinen rijden minder goed gespreid over het uur. Daarnaast rijden er geen doorgaande treinen Woerden – Utrecht – Tiel. Reizigers moeten gedurende de test overstappen in Utrecht en rekening houden met extra reistijd. Vanaf december gaan de intercity’s Enkhuizen – Amsterdam doorrijden richting Eindhoven – dat zal gedurende de test alleen in de spits het geval zijn. - Nachttreinen en late treinen
De dienstregeling van de nachttrein Amsterdam – Haarlem wordt aangepast, waardoor er een betere aansluiting wordt geboden op het nachtnet. Ook tussen Den Bosch – Nijmegen en Rotterdam – Dordrecht is een enkele late trein gewijzigd om zodoende aansluitingen te verbeteren. - Een minuutje eerder of later
Op verschillende plekken vertrekt de trein voortaan een minuutje eerder of later. Dit om de stiptheid te verbeteren.
Veranderd moet met een t worden geschreven: dit verandert
Dank
Lekker belangrijk gaat om het bericht. De d of t is ondergeschikt.
Absoluut mee oneens. Wij Nederlanders schrijven steeds slechter, o.a. als gevolg van SMS en Whatsapp. Leestekens worden weggelaten en men schrijft rustig: “Wie hep me tas gestole?” Lelijk!!! Het gaat om de inhoud, ja. Maar de vorm is ook belangrijk! Sommige berichten kun je bijna niet lezen, zoveel fouten staan er in!
In informatie van bedrijven en overheden hoort geen enkele grammaticale fout te zitten!
Grammaticale fouten in een contract of wetsvoorstel kunnen iemand veel geld kosten.Ook de reeds veel geplaagde NS.
Het is mij trouwens opgevallen dat op TV het vooral vrouwen zijn die zich op geen enkele manier druk maken om taalfouten.
Ik heb aantal jaar geleden een tijdje Grou-Leeuwarden gereisd om niet in de stad te hoeven parkeren en flink te besparen op het laatste stukje reistijd met de auto. De trein rijdt in 11 minuten naar Leeuwarden. De auto kon je op Grou aardig kwijt en je liep het in een minuut.
Het aardige was dat je twee treinen per uur had. Eén op 8:45 en één op 8:57 of dergelijk. 48 minuten wachten zou je 57 missen. Welke club gekken bedenkt toch zoiets. Uitgaand precies hetzelfde regime natuurlijk.
Du 25 minuten wachten is zo lang niet…
Dat is inderdaad niet goed gespreid. Ik denk dat het samenhangt dat één van de treinen in Meppel start en aansluiting moet hebben op de trein uit Zwolle. Ik verwacht dat in de dienstregeling 2018 de treinen beter gespreid gaan rijden, omdat er dan vier treinen per uur komen tussen Meppel en Leeuwarden (twee intercity’s en twee Sprinters)
Het wordt er allemaal niet duidelijk op. Ik snap niet, dat je een bestaand systeem niet beter kunt maken, zonder alles weer op de schop te gooien! Ben überhaupt zeer kwaad op de NS. Gooien je 3 min voor Venlo in Blerick uit de trein, omdat ze geen reservematerieel in Venlo hebben. Daar sta je dan als 60 jarige met 3 koffers op een eenzaam perron in Blerick en met het risico een buitenlandse verbinding niet te kunnen halen. Wat klantvriendelijk?????
Kwam dat door de dienstregelingswijziging?
Op de reisplanner opgezocht; in de nacht van vrijdag 8 op zaterdag 9 september vertrek Haarlem 02:04 aan Amsterdam 02:17 dan van spoor 3 naar spoor 7 en dan 58 minuten wachten!!! voor de aansluitende trein naar Utrecht vertrek 03:19.
De NS wil dit helemaal niet, ook de aansluitingen naar Den Bosch en Eindhoven zijn ***, terwijl dat rond die tijd juist naadloos en op hetzelfde perron zou kunnen.
De bedoeling is dat het een cross-platvorm aansluiting wordt (dus tegenover elkaar), spoor 7/8. Zit kennelijk nog niet goed in de reisplanner.
Belangrijkste probleem is dat NS zo dichtgetikt is qua regelingen voor en door het personeel dat men niet buiten systemen denkt. En dus alles onmogelijk is tenzij. Het systeem, de traditie en het personeelsbelang zijn nog altijd 1,2 en 3,En de reiziger staat niet eens 4. Die cultuurwijziging was nodig en niet een hoge ambtenaar (Den Besten) die als ondernemer (de gotspe) NS wel eens zou veranderen. Hetgeen tot de spooronkundigheid van nu heeft geleid. Los van de uittocht van deskundigen heeft de broodnodige creativiteit en klantvriendelijkheid nog geen intrede gedaan.
“Tijdens de test is ook de dienstregeling Alkmaar – Amsterdam aangepast. Treinen rijden minder goed gespreid over het uur. ” Yay, goeie vooruitgang jongens. ‘T is nu al een bende (hoewel ze wel mooi elk kwartier langs komen, eerste half uur naar Alkmaar/Schagen en 2e half uur naar Den Helder) doordat ze veel te dicht of de sprinters zitten (ri Amsterdam dan).
” Vanaf december gaan de intercity’s Enkhuizen – Amsterdam doorrijden richting Eindhoven, dat zal gedurende de test alleen in de spits het geval zijn.”
Juist, want we hebben NOG een treindienst naar het zuiden nodig. Kom op zeg, verbind Noord-Holland now eens direct met midden/oost Nederland en laat het ding weer op Zaandam stoppen. Zullen ze trouwens wel de DDZ treinen op dit traject moeten vervangen door VIRM aangezien je niet met een enkel 6je deze dienst kan doen in de spits. Is ‘ie veel te kort voor. Naja, zullen ze de vrijgekomen DDZ op het rampenplan HFS Asd-Eh zetten, gecombineerd of als losse stellen.
Ik verbaas mij dikwijls — ook nu weer — over het raspessimisme van sommigen. “De beste stuurlui staan aan wal,” is het gezegde, maar ik vraag mij af, of dergelijke stuurlui wel weten hoe te sturen. Wat ik structureel mis, is het doen van alternatieve structurele voorstellen ot mogelijke verbetering van een vermeende onvolmaakte situatie.
Ik dacht hetzelfde.
Kritiek leveren met woorden als bende, een zootje, waardeloos, en nog meer van dat soort neutrale woorden ……. erg makkelijk.
We hebben de drukste treinenloop van de wereld, de meeste inwoners per km, en de meeste kritiek als het niet goed gaat. Ik merk dat de NS met materieelpech, ongelukken, treinspringers, spoorlopers, etc. een ongelooflijke lastige logistiek heeft. Ook het spoorboekje is van hetzelfde. Als het dan flink wachten is op een verbinding, is daar heel goed over nagedacht en wellicht de keuze gevallen op het kleinste aantal ‘gedupeerden’als het niet anders kan.
En inderdaad: wie kritiek heeft, zou met een oplossing moeten komen. Concreet, dus niet van het simpele ‘meer treinen, vaker rijden’.
De bekende dooddoener. Suggereren dat je het beter moet kunnen om wat te mogen zeggen. Of je er bij geweest moet zijn. Wanneer je huis niet goed geschilderd werd mag je daar wat van zeggen ook al kun je het zelf niet. Idem bij de dokter of bij de garage. En dus ook bij de dienstregeling wanneer daar wat mankementen in zitten.
Amsterdam-Eindhoven betekent Amsterdam Centraal-Eindhoven. Of (ook) Amsterdam Zuid-Eindhoven?
In Amsterdam zal er vanaf Amsterdam Centraal en Amsterdam Amstel elke 10 minuten een reismogelijkheden zijn naar Eindhoven (4 rechtstreeks, 2 met overstap cross-platform op Utrecht Centraal per uur). Vanuit Amsterdam CS en Amstel rijden er dus IC’s naar Eindhoven, Maastricht (via Eindhoven) en Nijmegen.
Vanuit Amsterdam Zuid blijven er elke 15 minuten intercity’s rijden naar Utrecht en dan verder richting Nijmegen of Venlo (via Eindhoven).
Jammer, geen herinvoering van de rechtstreekse trein naar Venlo vanuit de Randstad. Ik reis vanuit Noordwijk ZH naar Schwelm in Duitsland. Vanuit Venlo reis ik dan met de DEB naar Ham. Nu is deze reis voor mij twee uur langer geworden door al het overstappen. Waardeloos.
Misschien nog eens naar Katwijk verhuizen? Grootste Nederlandse stad zonder spoorverbinding, dat is wel een nadeel…
Hoewel enigszins buiten de orde… Volgens mij is Amstelveen de grootste Nederlandse stad zonder spoorverbinding.
.
Hopelijk komt in een volgende vernieuwing de internationale nachttrein Amsterdam-Zürich weer terug.
‘s Nachts reizen van Nederland naar Zwitserland is momenteel duur een “zonder slaap, vanwege ongeveer 5x overstappen.