Verandering Intercity Zuid-Holland en Zeeland in 2013

Met de dienstregeling van 2013 verandert opnieuw de treinenloop in Zuid-Holland en Zeeland. Dat komt door de opening van de Hanzelijn en problemen met de kruising van treinen ten noorden van Leiden.

Intercity Amsterdam – Vlissingen en Amsterdam – Den Haag
Deze Intercity is vanaf 2012 gaan rijden via Haarlem en stopt op nagenoeg alle stations waar de sneltrein eerder stopte. Met die nieuwe route kwam er boven Leiden een kruising (wissel van spoor) met de Intercity van Den Haag Centraal richting Schiphol. Daarom is besloten deze Intercity´s qua route om te draaien tussen Leiden en Amsterdam Centraal.

Als de Intercity Amsterdam – Brussel overgaat in de Fyra Amsterdam – Brussel, gaat de Intercity Lelystad – Vlissingen tweemaal per uur doorrijden naar Vlissingen, tegenover de eenmaal per uur nu. In Zeeland zal dan op alle stations gestopt worden. Dat kost de reizigers naar de IC-stations tot zeven minuten, maar verdubbelt wel het aantal reismogelijkheden van de overige stations. Bovendien is er tweemaal per uur een directe verbinding richting de Randstad.

De treinenloop in het eindbeeld:

  • 2x/u: Intercity Lelystad Centrum – Vlissingen via Almere Centrum, Amsterdam Centraal, Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Lelylaan, Schiphol, Leiden Centraal, Den Haag Laan van NOI, Den Haag HS, Delft, Schiedam Centrum, R´dam Centraal, R´dam Blaak, Dordrecht, Roosendaal en dan alle stations naar Vlissingen;
  • 2x/u, kwartiersdienst met trein hierboven tussen Leiden en Dordrecht: Intercity Amsterdam Centraal – Dordrecht via Amsterdam Sloterdijk, Haarlem, Heemstede-Aerdenhout, Leiden Centraal, Den Haag Laan van NOI, Den Haag HS, Delft, Schiedam Centrum, R´dam Centraal en R´dam Blaak.
  • 2x/u: Intercity Amsterdam Centraal – Den Haag Centraal via Amsterdam Sloterdijk, Haarlem, Heemstede-Aerdenhout en Leiden Centraal;
  • 2x/u: incorrecte kwartiersdienst met trein hierboven tussen Schiphol en Leiden: Intercity Groningen/Leeuwarden-Schiphol-Den Haag Centraal.

This post was last modified on 8 november 2016 10:09

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug