Sinds 1 februari 2010 kunnen Belgische reizigers van vervoersmaatschappij De Lijn per SMS een busticket kopen. En dat voorziet in een behoefte, blijkt uit verkoopcijfers. In januari heeft De Lijn 157.440 sms-tickets verkocht. Dat is ruim het dubbele van het maandgemiddelde in 2010 en een nieuw record.
Het succes valt te verklaren doordat het SMS-ticket goedkoper is dan een biljet bij de chauffeur. Het SMS-ticket werd bedacht om het in- en uitstaproces bij haltes vlotter te laten verlopen. Volgens De Lijn lukt dat ook, dankzij het SMS-ticket is de stiptheid verbeterd. De verkoop van biljetten bij de chauffeur is door het SMS-ticket met ruim 20 % gedaald.
De forse groei valt te verklaren doordat sinds 1 januari klanten van alle gsm-operatoren een sms-ticket kopen. In 2010 konden klanten van Base en Mobistar nog niet van de dienst gebruik maken. Per dag worden er inmiddels 5.000 SMS-tickets verkocht. Dat was in de eerste maand februari vorig jaar nog slechts 1.000 per dag. Ook toen al sprak De Lijn van een succes. De drukste dag tot nu toe was vrijdag 28 januari met 7350 sms-tickets. De Lijn mikt op twee miljoen sms-tickets per jaar.
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…