Miljoenen euro’s blijven ongebruikt op oude ov-chipkaarten liggen, zo blijkt uit onderzoek van het Algemeen Dagblad. Deze vergeten euro’s zijn het gevolg van verlopen kaarten, vergeten tegoeden, of kaarten die simpelweg niet meer worden gebruikt. Alleen al de kaarten die vorig jaar verliepen, hadden nog 9 miljoen euro aan tegoed.
Over de afgelopen vijf jaar gaat het in totaal om circa 30 miljoen euro. Dit betreffen kaarten die meer dan vijf jaar verlopen zijn en waarbij de reiziger geen geld meer kan terugvragen. Er staat bovendien nog 36 miljoen geparkeerd aan reizigersgeld op verlopen kaarten dat nog wel is te claimen. Als dat niet gebeurt, gaat dit geld ook naar Translink, de uitgever van de ov-chipkaart. Achter Translink zitten de ov-bedrijven.
Met de deelnemende ov-bedrijven en reizigersorganisaties is in het verleden afgesproken dat het verlopen tegoed ten goede komt aan de reiziger. Vorig jaar werd vijf miljoen euro van vergeten ov-kaarten door Translink uitgegeven. Het wordt vooral geïnvesteerd in de eigen ict-activiteiten, met als doel het ov-betaalsysteem beter te maken. Er werd ook 80.000 euro overgemaakt naar de Linda Foundation, dat geld is bedoeld voor gezinnen met kinderen die in armoede leven. Ook werd een half miljoen euro uitgegeven aan ov-kaarten voor vluchtelingen uit Oekraïne.
Het probleem van vergeten tegoeden op oude ov-chipkaarten is niet nieuw. In 2017 scheef het Algemeen Dagblad al dat er vijf miljoen euro tegoed aanwezig was op verlopen chipkaarten. Sindsdien is het probleem alleen maar groter geworden, constateert het Algemeen Dagblad.
Volgens het Algemeen Dagblad doen vervoerders weinig om reizigers erop te attenderen dat ze het geld van de verlopen kaarten terug kunnen vragen. “Mensen weten onvoldoende dat ze geld van de kaart terug kunnen vragen. Er wordt weinig bekendheid aan gegeven door Translink. Daar gaat het mis” vertelt Sanne van Galen van reizigersvereniging Rover aan het AD.
Het probleem geldt met name voor houders van anonieme ov-kaarten, waarvan er maar liefst 6,5 miljoen in omloop zijn. Voor deze reizigers is het een hele opgave om uit te zoeken hoe ze hun geld kunnen terugvorderen. Tot twee weken terug kon er alleen geld worden teruggevraagd door een papieren formulier in te vullen. Nu kan het ook online. Rover pleit voor een grootschalige bewustwordingscampagne om de reizigers te informeren over deze mogelijkheid.
Translink stelt dat ze er alles aan doet om ongebruikt saldo terug te geven aan reizigers, maar uit de jaarverslagen blijkt dat hier weinig van te merken is. Jaar na jaar blijft er meer geld binnenstromen van ov-kaarten die langer dan vijf jaar verlopen zijn, en het lijkt erop dat er nauwelijks ruchtbaarheid wordt gegeven aan de mogelijkheid om geld terug te vragen. Eind 2018 had Translink 1,4 miljoen euro in kas aan verlopen ov-saldo van reizigers. Vervolgens liep dat jaar na jaar fors op tot bijna 19 miljoen euro eind vorig jaar, blijkt uit onderzoek van het Algemeen Dagblad.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 15:01
FlixTrain biedt nu ook treinreizen aan van en naar Arnhem, Enschede en Venlo. Dat is…
Reizigers in Zuid-Holland zullen dit jaar zowel op het spoor als op de weg meer…
Na een recordjaar in 2024 zet Eurostar in op dertig procent meer passagiers in 2030…
Tussen Zwolle, Lelystad, Almere, Amsterdam en Schiphol gaan vanaf medio maart extra nachttreinen rijden. Dat…
Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer is bereid om de 2,3 miljoen aan kosten van…
De NS heeft in 2024 een recordaantal van 20 miljoen online treinkaartjes verkocht. Omdat de…