Verlopen ov-chipkaarten bevatten miljoenen euro’s

Miljoenen euro’s blijven ongebruikt op oude ov-chipkaarten liggen, zo blijkt uit onderzoek van het Algemeen Dagblad. Deze vergeten euro’s zijn het gevolg van verlopen kaarten, vergeten tegoeden, of kaarten die simpelweg niet meer worden gebruikt. Alleen al de kaarten die vorig jaar verliepen, hadden nog 9 miljoen euro aan tegoed.

Miljoenen euro’s

Over de afgelopen vijf jaar gaat het in totaal om circa 30 miljoen euro. Dit betreffen kaarten die meer dan vijf jaar verlopen zijn en waarbij de reiziger geen geld meer kan terugvragen. Er staat bovendien nog 36 miljoen geparkeerd aan reizigersgeld op verlopen kaarten dat nog wel is te claimen. Als dat niet gebeurt, gaat dit geld ook naar Translink, de uitgever van de ov-chipkaart. Achter Translink zitten de ov-bedrijven.

Met de deelnemende ov-bedrijven en reizigersorganisaties is in het verleden afgesproken dat het verlopen tegoed ten goede komt aan de reiziger. Vorig jaar werd vijf miljoen euro van vergeten ov-kaarten door Translink uitgegeven. Het wordt vooral geïnvesteerd in de eigen ict-activiteiten, met als doel het ov-betaalsysteem beter te maken. Er werd ook 80.000 euro overgemaakt naar de Linda Foundation, dat geld is bedoeld voor gezinnen met kinderen die in armoede leven. Ook werd een half miljoen euro uitgegeven aan ov-kaarten voor vluchtelingen uit Oekraïne.

Weinig bekendheid

Het probleem van vergeten tegoeden op oude ov-chipkaarten is niet nieuw. In 2017 scheef het Algemeen Dagblad al dat er vijf miljoen euro tegoed aanwezig was op verlopen chipkaarten. Sindsdien is het probleem alleen maar groter geworden, constateert het Algemeen Dagblad.

Volgens het Algemeen Dagblad doen vervoerders weinig om reizigers erop te attenderen dat ze het geld van de verlopen kaarten terug kunnen vragen. “Mensen weten onvoldoende dat ze geld van de kaart terug kunnen vragen. Er wordt weinig bekendheid aan gegeven door Translink. Daar gaat het mis” vertelt Sanne van Galen van reizigersvereniging Rover aan het AD.

Geld terugvragen

Het probleem geldt met name voor houders van anonieme ov-kaarten, waarvan er maar liefst 6,5 miljoen in omloop zijn. Voor deze reizigers is het een hele opgave om uit te zoeken hoe ze hun geld kunnen terugvorderen. Tot twee weken terug kon er alleen geld worden teruggevraagd door een papieren formulier in te vullen. Nu kan het ook online. Rover pleit voor een grootschalige bewustwordingscampagne om de reizigers te informeren over deze mogelijkheid.

Translink stelt dat ze er alles aan doet om ongebruikt saldo terug te geven aan reizigers, maar uit de jaarverslagen blijkt dat hier weinig van te merken is. Jaar na jaar blijft er meer geld binnenstromen van ov-kaarten die langer dan vijf jaar verlopen zijn, en het lijkt erop dat er nauwelijks ruchtbaarheid wordt gegeven aan de mogelijkheid om geld terug te vragen. Eind 2018 had Translink 1,4 miljoen euro in kas aan verlopen ov-saldo van reizigers. Vervolgens liep dat jaar na jaar fors op tot bijna 19 miljoen euro eind vorig jaar, blijkt uit onderzoek van het Algemeen Dagblad.

This post was last modified on 31 oktober 2023 15:01

Bekijk reacties

  • Het is al langer dan 2 weken mogelijk om online te vragen het tegoed van een verlopen anonieme kaart terug te storten. (ik weet niet hoe lang dan wel, maar in ieder geval meer dan een jaar)

  • Toen ik -3 nog wat op mijn verlopen chipkaart stond was Translink als de kippen erbij om mij op het hart te drukken dit over te maken. Uiteraard terecht, maar dat het andersom niet geldt is danwel typisch...

    • Mwa, ik ben er toen het negatief stond over in discussie gegaan, en toen hoefte het niet betaald te worden :).
      Maar ik was vooral pissig omdat ik meerdere OV-kaarten moest hebben (NS flex werkt niet goed samen met andere abonnementen. Top-systeem, die chipkaart :), en het ticketing-systeem in Nederland in het algemeen).

    • Ik hoor geen stationsomroepen, geen posters in de bussen, geen reclamecampagne. Zomaar 3 dingen die TLS had kunnen doen. Nee, ook hier wordt ervoor gekozen dat het aan de reiziger ligt.

      Hier past maar 1 woord bij: Schandalig!

        • dank je voor je constructieve bijdrage.

          Wil je vast de datum van 4 november 2034 in je agenda zetten?

          Dan komt er namelijk een artikel uit over de invloed van het afkatten van de enkeling die, als die iets ziet misgaan, überhaupt nog iets kritisch durft te zeggen (zelfs als het inhoudelijk niet per se wat bijdraagt (want dat heeft toch geen zin, leer je op enig moment).

          Hetgeen overigens ook weer naadloos past in de tendens van de laatste decennia om maar een fractie van de zaak met bombarie en feestgeluiden te verkondigen en de rest al bij voorbaat in de doofpot te houden.

          En iedereen die niet alles voor zoete koek slikt, of "nee toch! hoe dúrft ie, help ff met de mond snoeren" het andere stukje óók wil belichten er zo snel mogelijk bij in te proppen, desnoods met afkatten en straal negeren.

          Ideaal, want hoe druk het ook niet wordt in die doofpot, klachten worden tóch niet gehoord door de doven eromheen.

          Wat dit met dit artikel te maken heeft?
          Kijk maar eens terug in de archieven hoe er 10 jaar terug werd gereageerd op mensen die aankaartten (haha, woordgrap) dat er wat gedaan moest worden aan het ingebouwde automatisme dat je je geld kwijt was bij verlopen kaart, tenzij je het voor elkaar kreeg om de zeer complex (gemaakte!!) route wist te doorlopen om er tóch nog bij te kunnen. (én wekenlang in de gaten houden of je je 9 euro inderdaad wel terug kreeg of dat er wéér ergens een kink in de kabel was gevonden)

        • Wat een gebazel. Wie zegt dat dit een probleem is wat moet worden opgelost? De enige vraag is wat er met het geld moet gebeuren.

  • Zijn de tekortschietende dienstverlening aan reizigers en de door vervoerders opgedrongen ‘zelfredzaamheid’ wellicht de maatschappelijke prijs van de privatisering?

  • Ik heb jaren een anonieme kaart gebruikt, uit privacy overwegingen.
    Als ik me goed herinner kon ik bij aanschaf van een verse kaart het oude saldo laten overboeken, gewoon aan een NS loket.
    Het persbericht vermeldt niet wat het gemiddelde saldo was, ik kan me voorstellen dat calculerende en privacyminnende reizigers niet voor een klein bedrag naar een loket willen reizen.

    • Gewoon voor de einde houdbaarheidsdatum nog een busrit mee maken, waardoor er een klein negatief bedrag op staat. Probleem opgelost.

      Sowieso is een anonieme OV kaart behalve voor privacy doeleinden niet meer nodig. En als je een anonieme OV chipkaart anoniem wilt opladen, moet je zorgen dat je veel 2 Euro munten hebt en deze vullen in een NS automaat.

      Ik neem aan als privacy je ding is dat je ook geen standaard Android en geen iPhone heb en net als ik een GrapheneOS toestel hebt. Ik vind de inbreuk van big tech vele malen ernstiger dan de reisbewegingen met het OV. Daarbij weet je mobiele telefoon provider ook waar je bent. Zelf met een mooie Nokia 3210.

      • Zullen we gewoon eens beginnen bij de koppelverkoop. Je bent verplicht om je OV-C bij TLS te kopen. Als reiziger heb geen keuze! Dan krijg je van dit soort idiote situaties.

    • Veel mensen vinden het de moeite niet of zijn hun kaart al jaren kwijt omdat ze niet meer met OV reizen.

      • Misschien een idee om dat dan in een soort 'fonds' te stoppen zodat zaken als dienstverlening door Translink verbeterd kunnen worden? Beetje zonde om dat geld nu onaangeroerd op de rekening te laten...

        • Ik ken de financiële situatie van TLS niet, maar over het algemeen denk ik juist dat het beter is om saldi in kas te houden om ze aan te spreken op het moment dat dat noodzakelijk is, in plaats van geld direct uit te willen geven aan iets wat niet van belang is op het moment dat er een meevaller is. Dat is immers hoe je een financieel gezond huishouden voert.

    • Dan is het niet meer prive....
      Koop een anonieme kaart met contant geld en laadt hem ook met contant geld op.. dat is wat ik vroeger deed maar volgensmij kun je niet contant opladen meer?

  • Ik ben het ermee eens dat er nauwelijks bekendheid aan gegeven wordt dat je de mogelijkheid hebt om het resterende saldo terug te krijgen.
    Anderzijds zijn er nieuw incheckmethoden waarvoor je geen ov-chipcard meer nodig hebt. Ik denk dat de ov-chipcard zijn langste tijd wel gehad heeft en uit roulatie gaat.
    Anonieme chipkaarten zijn voor de naïeve gebruiker die nog steeds in geloof dat je anoniem bent. Nergens meer ben je anoniem. De vele camera's op en rond de stations en in treinen, maar ook daarbuiten waarmee iedereen gevolgd kan worden van deur tot deur. Wat dat betreft is er weinig verschil met een land als China. Alleen gebruikt men hier in Nederland nog niet alle mogelijkheden, maar het is wel al aanwezig.

    Dus het maakt eigenlijk niet uit met welke kaart je je reis betaalt, ov-chipcard, bankpas, ov-pay.
    Met je bankpas betalen betekent dat je nooit teveel betaalt en ook nooit tegoed "over" hebt. Voor ov-pay geldt dacht ik hetzelfde verhaal.
    En omdat vrijwel iedereen een bankpas heeft zal dat binnen afzienbare tijd standaard betaalmethode worden in het ov. Hoeven we geen geld meer uit te geven om een ov-chipcard te kopen, en dan staat daar nog niet eens tegoed op...

    • Ov pay is wellicht aardig voor incidentele reizen, maar zeker niet voor iedereen, b.v. abonnementen of 65+

      • Ik kan zo geen financieel nadeel van OV pay verzinnen dat een anonieme OV-chipkaart niet heeft. Behalve dan dat voor een anonieme kaart aanschafkosten gelden.

        • En daar zit nou precies het probleem.

          Want dat jij het niet ZIET, is iets heel anders dan dat het er niet IS.

          En als er dan dwingend beleid wordt gemaakt vanuit de gefingeerde weergave dat iets er niet is (want ik kan of wil het niet zien), komen we met het soort problemen te zitten waar de maatschappij ondertussen in verzuipt, en waarbij dan ook nog eens de verkeerde mensen de gevolgen dragen.

        • @Je kunt ook bijdragen aan het WEL oplossen. Nou, vertel het me maar. Noem eens een financieel nadeel van OV pay ten opzichte van een anonieme OV chipkaart dat ik blijkbaar over het hoofd zie. Volgens mij is het er namelijk niet. Maar goed, jij bent blijkbaar zo slim dat je het eenvoudig kunt vertellen, toch?

        • En dat wordt ongetwijfeld weer een draak van een lapmiddel, zoals elk systeem dat je alvast uitrolt voordat je hebt nagedacht over wat het eigenlijk zou moeten kunnen.

        • @Johan. Het valt natuurlijk niet moeilijk voor te stellen dat de bankpas of nfc-chip gewoon ter identificatie moeten gaan dienen. Dan kun je alles wat je verder met je bankpas wilt, regelen via je Mijn NS-account (website/app). Dan lijkt het me overbodig om verder te vrezen voor lapmiddellen.

        • Daar zul je toch een kaart met foto voor nodig blijven houden om de fraude in de hand te houden.

    • "Anonieme chipkaarten zijn voor de naïeve gebruiker"

      naïeve gebruiker hee, toevallig wel de naïeve gebruiker die meerdere anonieme kaarten kan aanschaffen, met een persoonlijke kaart kan dat niet daar zit je minimaal vijf jaar aan vast. Met een verschillende anonieme kaarten kun je vaker je geld terugvragen, dat kan namelijk bij de NS maar 3x per jaar. Een persoonlijke kaart kun je niet door de hele familie laten gebruiken, moet mijn moeder van vijf-en-zeventig per sé een persoonlijk OV omdat ze eens in de zoveel keer met de trein moet? Kan ze die toch van ons lenen? Dit zijn al een aantal voorbeelden van de vele die ik er nog kon geven. De naïeve gebruiker van die anonieme kaart is zeker niet zo naïef als hier ongefundeerd beweerd wordt.

      • Kort na de invoering van de OV-chipkaart beschikte ik over een persoonlijke chipkaart en daarnaast over een door mijn toenmalige werkgever beschikbaar gesteld beperkt abonnement. Een familielid kwam op bezoek die ik vervolgens een dagje Den Haag aanbood. Hij, een automobilist, was onbekend met de OV-betaalsystemen, dus rekende ik voor hem af met mijn OV-chipkaart. Pas later realiseerde ik mij dat het niet geoorloofd is om een persoonlijke kaart daarvoor te gebruiken. Dus ondanks dat ik over twee geldige plaatsbewijzen beschikte, had ik mij kennelijk toch frauduleus gedragen. Gelukkig werden we die dag niet gecontroleerd. Conclusie, ook goedbedoelende reizigers lopen soms tegen onverwachte vervelende regeltjes aan.

        Als abonnementhouder (3 zones) was het toen godsonmogelijk om tijdens een metroreis naar buiten het abonnementsgebied, in te checken met de persoonlijke OV-chipkaart (of strippenkaart) voor het resterende reisdeel. OV-chipkaart klantvriendelijk ? Laat me niet lachen.

      • Inderdaad Annemiek. Maar *een halve waarheid is erger dan een hele leugen*, en dat geldt ook voor jou. Met een persoonlijk OV-chipkaart krijg ik als 65-plusser 34 % korting op tram, bus en metro (maar niet bij de NS). Dus met een persoonlijke kaart betaalt een deel van de reizigers NIET het volle pond.

        Even vertaald naar de praktijk: Een enkele reis van Rotterdam Centraal via Delft naar Den Haag Centraal (NS, en er van uitgaande dat de treinen echt rijden) kost mij € 5,70 en dezelfde reis via de Hofpleinlijn (RET) kost mij slechts € 3,49 . Verschil: € 2,21 !!

        *Een halve leugen is ook een leugen.* En die wijsheid kan je in je zak steken.

        • Het artikel gaat over saldi die op anonieme OV-chipkaarten blijven staan. Dus wat je er allemaal bij verzint over persoonlijke OV-chipkaarten is irrelevant. Ik vertel geen halve waarheid.

        • Nee, Annemiek. Je reageerde bot en met een halve waarheid op de kanttekening van ene Nieuwwester (m/v), dat een flink deel van de reizigers met het gebruik van een pinpas, credit card of OV-Pay als betaalwijze 34% extra reiskosten maakt (“het volle pond moeten betalen”). Ik heb je botte halve waarheid hierboven glashelder weerlegd. Maar het is vermakelijk dat je nu met een nieuwe onwaarheid komt om je eigen onnozelheid te maskeren. Dat werkt dus niet. Probeer het nog maar een keertje.

        • @Allan Kleiweg. Nee hoor. Ik vulde de informatie van Nieuwwester gewoon correct aan. Niets meer, niet minder.

    • Maar dan hoef je geen OV Chipkaart a €7,50 te kopen en je hoeft ook geen borg te betalen, geld op een OV Chipkaart te zetten etc. De volgende dag worden je ritten keurig afgeschreven van je bank rekening. Dus dit spaart een incidentele OV reiziger, die geen abonnementen heeft zeker geld uit. Ook het hele dure bustarief en de extra €1,- kaart kosten is hier eigenlijk ten einde, omdat je gewoon je bankpas tegen de lezer kan houden. Dus de bankpas/OVPay maakt voor incidentele reizigers zeker goedkoper tot een zuiver vol tarief.

      • het is inmiddels acht euro...stel je voor dat dit vroeger voor strippenkaarten zo gold, 7.50 gulden om een papieren tegoedbon te gebruiken het zou idioterie geweest zijn...maar acht euro voor een stukje plastic moeten we normaal vinden. En minimaal is twintig euro is ook mesjogge als je alleen maar één of twee haltes met de trein moet binnen de stad, mijn moedertje van vijf-en-zeventig jaar moet er twintig euro op zetten om voor 2,60 te reizen, maakt een fout en is gelijk die twintig euro kwijt [indien we niet de uitchecks blijven controleren]

  • Geld over, dan fungeren we als TLS gewoon als een goede doelen instelling en draagt menigeen zijn of haar steentje aan bij en waarom niet tegelijk aan het Rode Kruis of UNICEF de nodige duizenden overmaken. Zou men "bewust" geen aandacht schenken aan het terug vorder aspect zodat er meer overblijft voor de goede doelen zoals meerdere loterij organisaties dat ook plegen te doen ? Ik heb gewoon een persoonlijke kaart met automatisch opladen wel zo makkelijk en terecht hierboven opgemerkt is anno 2023 niets meer anoniem. "Big brother is watching you" is nu actuelere dan ooit. Wie dus niets terug vraagt of daar achter komt weet dat het nog ergens "nuttig" voor is. Zouden die gezinnen met kinderen die helaas in armoede moeten leven van TLS dan ook een gratis OV chipkaart krijgen via het Linda Foundation ?

    • Zolang er honderden miljoenen aan belastinggeld in het OV verdwijnen, lijkt het me geen goed idee om dit soort saldi te verdelen als een filantropische instelling.

      • @annemiek naar wie gaat al dat Belastinggeld dan?
        Indien onrechtmatig benoem het dan?
        En is het niet zo dat zovelen er een (onzin-) baan aan hebben en dus een aanwezigheidsvergoeding ontvangen. En dat zij dan dat inkomen weer elders uitgeven op hen na, de parasieten die hun vermogen ophopen en vooral geen belasting willen betalen!

      • Wat is er mis met belastinggeld in het het OV?? Het is een publieke functie toch. Tot nut van het algemeen, het collectief, door iedereen te gebruiken. Een basisvoorziening zoals het ook hoort. Er mag best meer geld ingestoken worden. Het is een blijft een fractie van wat er in wegen en automobilisme wordt gestoken.

        • En ik betaal via belastingen ook mee aan allerlei zaken waarvan ik zelden nooit gebruik maak. Die van mij niet hoeven. Maar van een ander wel. Geen problemen mee. Zo help je elkaar.

        • Wat ik in deze situatie fout vind, is om als organisatie in het OV de filantroop uit te hangen door geld aan goede doelen te geven, terwijl het OV anderzijds op de been wordt gehouden middels belastinggeld. Budgetten van zwaar gesubsidieerde sectoren dienen doelmatig te worden besteed. Daar valt een donatie aan de Linda foundation niet onder.

    • Het geld kan ook besteedt worden aan de reiziger en aan het verbeteren van de dienstverlening. Juist aan zaken, waar geen budget voor is, maar waar reizigers wel behoefte aan hebben. Verder is dit over een paar jaar een ex-probleem, gezien OV Pay heel de anonieme OV chipkaart gaat overnemen. Vind wel dat TLS de reiziger moet wijzen op het terugstorten van geld van verlopen OV chipkaarten. En het gaat alleen om anonieme kaarten, want de kaarten op naam wordt dit automatisch gedaan.

  • DeDe prijs van anonieme kaart kan o.laag met zeg, 2.50. Deze kaarthouders hebben kennelijk de mmiljoenen gegenereerd. De anonieme kaart verdwijnt trouwens eerlang omdat een bankpas een gratis extraatje is.

    • Waarom zou je de prijs van de anonieme OV-chipkaart omlaag willen brengen? Dat moedigt de aanschaf immers aan, terwijl ze er nou juist zo graag af willen.

      • Denk nog ff na: wie koopt nog een anonieme ov-chipkaart als je nu zonder extra kosten op je bankpas kunt reizen?

        • nu is het nog de bankpas, straks verplicht de telefoon. Ik zie het al in Scandinavië waar ze korting geven als je met smartphone betaalt. In sommige gevallen is je bankpas niet eens meer voornaamste keuze, ik heb in Gotenburg gezien hoe toeristen snel nog even de googleapp zaten te downloaden voor de betaling bij flygbussarna die de enige mogelijkheid biedt om maar de stad te komen en het kan alleen met een QR code. In de stad wilde ik een 72u vrij reizen kaart van Vasttraffik maar dus absoluut een papieren fysiek bewijs, daar zag ik dan ook reizigers geregeld betalen voor de tram en ferry met hun telefoon. In Trondheim bijvoorbeeld heeft een onbekende vrouw betaald voor mij met de app, het was met 1 klik gedaan en de chauffeur keek er amper naar .Omdat het zo druk was zaten we ver van elkaar af. Ik zweette peentjes, want wat als zij ergens uitstapt dan kan ik geen bewijs overleggen. Nog eentje dan , in Schotland moedigen ze de M-ticket aan en het mafste van alles is dat je deze op de dag van gebruik moet actieveren mét werkend internet, 3 uit 4 werkte de QR code gewoon niet en moesten de controleurs mij door de barrieres laten gaan. Dit is toch niet de manier van reizen met het openbaar vervoer die jullie zo graag aanmoedigen?

    • De prijs gaat sowieso al omlaag met de toekomstige OV pay kaarten. Zover ik het begrepen heb gaat de plastieke kaart op naam naar €6,- en de digitale OV pay kaart voor je mobiele telefoon naar €3,- De rest schuift hun bankpasje voor de kaartlezer. Ik denk dat de anonieme kaart een stille dood sterft. Verder denk ik wel dat de extra dure anonieme losse kaartjes wel nog blijven bestaan.

Share
Tags: OV-chipkaart

Recent Posts

Politieke steun voor NS moet duurder treinkaartje voorkomen: ‘Vasthouden aan structurele oplossing’

President-directeur Wouter Koolmees van de NS hoopt dat de politiek dit jaar opnieuw zal bijspringen…

14 uur terug

NS ziet 2023 als ‘jaar met twee gezichten’, leed kleiner verlies dan vorige jaren

NS beschouwt 2023 als ‘een jaar met twee gezichten’, zo zegt directeur Wouter Koolmees tijdens…

17 uur terug

CBS: reizigersaantallen ov nog niet op niveau van voor corona

In 2023 checkten mensen vaker in bij het openbaar vervoer dan het jaar ervoor, maar…

2 dagen terug

Nog eens tien ICNG’s voor NS, ook toelating voor Duitsland

NS heeft een extra bestelling voor tien nieuwe ICNG's gedaan bij treinfabrikant Alstom, meldt het…

2 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling toch aan, vanaf maandag minder treinen

Vanaf maandag rijdt NS met één trein per uur minder over de HSL tussen Breda…

5 dagen terug

Grote storing in NS-reisinformatiesystemen verholpen

Update 21:00 uur: de storing is verholpen. De NS kampt met een grote technische storing…

6 dagen terug