De Intercity Amsterdam – Brussel blijft mogelijk ook in 2017 via Roosendaal rijden, in plaats van via Breda. Ook wordt de trein niet sneller, zoals afgesproken. Staatssecretaris accepteert dat de trein niet sneller wordt en mogelijk via Roosendaal blijft rijden, ondanks dat dat niet is afgesproken.
Dat is opmerkelijk, want na de falende Fyra kreeg NS nog een laatste kans op het snelle spoor. NS beloofde dit keer wel de afspraken en deadlines na te komen. Nu dat toch niet lijkt te lukken, staat daar geen sanctie op. Dit omdat versnellen van de Intercity Amsterdam – Brussel ten koste zou gaan van binnenlandse reizigers.
Staatssecretaris Dijksma: "Ik sta NS in het belang van de reiziger eenmalig voor de komende dienstregeling toe de huidige rijtijd van de Intercity Brussel te continueren. NS heeft onderbouwd dat het niet mogelijk is om de rijtijd in 2017 te verkorten zonder de binnenlandse dienstregeling in 2017 fors aan te tasten."
De Intercity Amsterdam – Brussel kan alleen in december via Breda gaan rijden als de locomotieven zijn aangepast en zowel in Nederland als België via de hogesnelheidslijn mogen rijden. Aanpassingen aan de software van de locomotieven zijn mogelijk niet op tijd gereed. "In lijn met de aanbevelingen van de parlementaire enquêtecommissie Fyra zorgen NS en NMBS in de dienstregeling 2017 daarom voor een terugvaloptie. Zolang het materieel nog niet geschikt is voor de HSL, blijft de Intercity Brussel via de huidige route via Roosendaal rijden."
NS zegt in een reactie dat het spoorbedrijf zo snel mogelijk via Breda wil rijden, maar dat fabrikant Bombardier vertraging heeft met het aanpassen van de software. Het bedrijf wijst erop dat ook Eurostar last heeft van dezelfde problemen. Ook die treinen gaan later dan gepland rijden vanuit Amsterdam naar Londen. NS wijst er verder op dat eerdere deadlines sinds de afspraken van 2013 wel zijn gehaald.
Redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl snapt dat NS wellicht niet heel veel aan de vertraging kan doen, maar vindt dat dit nog geen reden hoeft te zijn om direct de afspraken aan de kant te schuiven.
This post was last modified on 22 december 2016 10:29
Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote…
De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…