Foto: Stefan Verkerk (archief)
Spoorbeheerder ProRail zegt veel geld nodig te hebben om het spoor te verbeteren en Nederland daarmee ook in de toekomst bereikbaar te houden. In een brief aan informateur Mariëtte Hamer worden miljarden tot tientallen miljarden euro’s extra voor het spoor gevraagd, laat ProRail-baas John Voppen aan het AD weten.
Dat geld is onder meer nodig voor nieuwe stations, nieuwe verbindingen en voor innovaties om de capaciteit op het spoor te verhogen. Nederland heeft de ambitie om fors meer woningen te bouwen om de woningnood tegen te gaan. “Dat kan alleen met meer en beter spoor: met goede ov-verbindingen hoef je die woningen niet enkel rond de grote steden neer te zetten, maar kun je dat ook in het noorden en het oosten van het land doen”, zegt Voppen in de krant.
“Ons railnetwerk is het drukst bereden spoor van Europa met iedere werkdag 1,4 miljoen ritten”, aldus de ProRail-baas. Het spoor loopt volgens hem ondanks corona tegen grenzen aan. In prognoses wordt gesteld dat het treinverkeer de komende twintig jaar met 30-40 % groeit. Dat betekent volgens Voppen dat er fors moet worden geïnvesteerd.
Zie ook: ProRail wil Europees ontworpen dienstregeling 2030
“De afgelopen twintig jaar hebben we de grootste stations al aangepakt – van Rotterdam Centraal tot Den Haag, Utrecht, Breda en Arnhem – nu gaat het om stations door heel Nederland”, zegt Voppen in de krant. Zo onderzoekt ProRail op de lijn Dordrecht – Rotterdam – Den Haag – Leiden de haalbaarheid van een station Dordrecht Leerpark, Dordrecht Amstelwijck, Rotterdam Van Nelle, Schiedam Kethel en Rijswijk Buiten. Overigens heeft het kabinet geld uitgetrokken voor de spoorlijn Dordrecht – Rotterdam – Den Haag.
Daarnaast moeten er tientallen stations worden opgeknapt en moet de capaciteit op het spoor verder omhoog. “We willen bijvoorbeeld investeren in automatisch bestuurde treinen, zodat we het spoor nóg intensiever kunnen gebruiken.”
De oproep van de spoorsector om miljarden te investeren in rails is niet nieuw. Zo stelde toenmalig NS-directeur Rogier van Boxtel al in 2017 dat er jaarlijks minimaal één miljard extra bij moet voor openbaar vervoer. “Als we nu niet beginnen, dan zijn we over vijftien jaar te laat” stelde Van Boxtel destijds.
OV-bedrijven trekken samen op in hun pleidooi. Zo is er een Mobiliteitsalliantie waarin inmiddels 25 partijen samenwerken, die pleiten voor meer geld voor infrastructuur, met name rails. Partijen als NS, GVB, Arriva en Keolis steunen het pleidooi van de Mobiliteitsalliantie, maar ook de ANWB, Transport & Logistiek Nederland en Bouwend Nederland nemen deel aan de alliantie.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 23 mei 2021 09:28
Een Eurostar-trein van Amsterdam naar Parijs is donderdagochtend gestrand met 600 passagiers aan boord. In…
Er is vanaf donderdagochtend tot zondagochtend helemaal geen treinverkeer in Groningen door werkzaamheden. Als maandag…
Qbuzz krijgt een boete van in totaal 1 miljoen euro van de provincie Friesland voor…
De NS heeft meer dan 100.000 schadeclaims ontvangen van reizigers die tijdens de NS-stakingen in…
De provincie Friesland trekt 2,2 miljoen euro uit voor een onderzoek naar de inzet van…
Een meerderheid van de Europeanen verkiest het reizen per trein boven het vliegtuig. Maar dan…