Visie OV-bedrijven: sneller reizen binnen de Randstad

Reizen met het openbaar vervoer in de Randstad moet in de toekomst veel sneller gaan. Binnen een uur moeten mensen van deur tot deur kunnen reizen. Dat staat in de toekomstvisie van de vijf OV-bedrijven NS, Q-buzz, GVB, RET en HTM. Treinen tussen de centrale stations van de vier grote steden mogen er maximaal een half uur over doen. De vaste dienstregeling wordt afgeschaft en er komen meer lightrails, OV-fietsen, beltaxi´s en deelauto’s.

"Het succes van RandstadRail, de lightrailverbinding tussen Rotterdam en Den Haag, toont waar de reiziger behoefte aan heeft. Geen grote, megalomane projecten, maar slimme combinaties en gericht maatwerk per regio," zegt Jaap Bierman, directeur van de HTM voor de camera van de NOS.

"Wij zien ook hoe goed de RandstadRail tussen Den Haag en Rotterdam werkt. Dat zullen we meer moeten gaan doen en dat vraagt ook van de NS de bereidheid om aan te passen," aldus NS-topman Roger van Boxtel.

Buiten de Randstad willen bedrijven vervoer op maat bieden met meer inzet op drukke lijnen en persoonsgericht vervoer in rustige regio´s. Bierman: "In rustige regio´s zullen de 12 meter lange bussen met vaste dienstregeling plaatsmaken voor persoonsgericht vervoer. Busjes op oproep bijvoorbeeld, die je ook kunt inzetten voor leerlingen- en zorgvervoer."

Voor het toekomstbestendig maken van het openbaar vervoer is volgens de OV-bedrijven de komende 20 jaar een jaarlijkse overheidsinvestering van 1 miljard euro nodig.

Reizigersorganisatie Rover steunt de hoofdlijnen uit de toekomstvisie. "In stedelijke gebieden moeten we nog meer toe naar samenhangende, hoogfrequente netwerken, waarbij sprinters, metro’s, (snel)trams en snelle buslijnen voor de reizigers één logisch geheel gaan vormen. Reisinformatie over alle aspecten van de reis en eenvoudige betaalmogelijkheden moeten hier ook aan bijdragen."

Rover vindt het een goede zaak dat vervoerders de handen ineenslaan om over de belangrijke vraagstukken na te denken. De nadere invulling, nationaal en per regio, is een volgende stap. Rover vindt het essentieel dat die stap door álle OV-bedrijven wordt gezet in samenwerking met het Rijk en de regionale overheden.

(C) ANP

This post was last modified on 23 december 2016 14:28

Share
Tags: Concern

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug