Foto: Florian Sterl
De Nederlandse Spoorwegen schakelen sinds de winterproblemen in 2009 steeds vaker over op een nooddienstregeling. In veel gevallen is dat onterecht. De minister zou in dergelijke gevallen NS moeten dwingen reizigers te compenseren. Dat stelt althans reizigersvereniging Voor Beter OV.
"We willen geen herhaling van vorig jaar, waarbij slechts enkele strenge winterdagen uitmondden in wekenlange nooddienstregelingen, waarbij het treinverkeer fors werd ingekrompen", zegt woordvoerder Rikus Spithorst. "Mocht dat opnieuw gebeuren, dan moet de reiziger op compensatie kunnen rekenen." De vereniging heeft daarom een verzoek bij de minister ingediend, die een dergelijke regeling bij NS kan afdwingen.
Spithorst: "Immers, de nooddienstregeling is bedoeld om extreme weersomstandigheden het hoofd te kunnen bieden. Maar wanneer er geen sprake is van windkracht 12, 20 graden vorst of een halve meter sneeuw, is er geen aanleiding om de NS straffeloos een uitgeklede dienstregeling te laten rijden." Hij wijst erop dat een noodddienstregeling niet alleen zorgt voor langere reistijden, maar ook voor extra overstaps en uitpuilende treinen.
Over de vraag, op welke dagen er sprake is van extreme weersomstandigheden, zou het oordeel van het KNMI doorslaggevend kunnen zijn, zo schrijft de vereniging in een brief aan de minister. De NS handelt echter vaak al aan een weeralarm van het KNMI.
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…