Voor Beter OV: Reiziger moet uit protest niet de volledige ritprijs betalen

Reizigersvereniging Maatschappij Voor Beter OV stelt dat de Nederlandse Spoorwegen illigaal de dienstregeling heeft aangepast door niet het landelijk overleg consumentenorganisaties (LOCOV) te raadplegen. De vereniging stelt nu dat reizigers die zich niet langer willen laten afschepen door NS uit protest kunnen weigeren om de volledige ritprijs te voldoen. Volgens de Algemene Voorwaarden van NS riskeren treinreizigers dan wel een boete. 

Het is voor het eerst dat een vereniging een dergelijke uitspraak doet. Bij de winters van 2010 en 2011 besloot NS uit zich zelf een goedkoper treinkaartje te introduceren, het zogenoemde "Zoutkaartje". Daarmee probeerde NS reizigers ook te stimuleren om buiten de spits te reizen. Het kaartje werd als succes bestempeld. Waarom NS dit jaar niet opnieuw het Zoutkaartje heeft geïntroduceerd is onbekend.

illegaal
"De NS levert niet de kwaliteit die in het jaarlijkse virtuele spoorboekje wordt beloofd. Het bij zeer rustig winterweer toch bieden van slechts een uitgedunde dienstregeling is blijkens de website van het LOCOV niet aan dit landelijke consumentenoverleg voorgelegd, en is daarmee illegaal." zo stelt woordvoerder Rikus Spithorst. Hij vervolgt: "Als de NS zich niet aan de spoorwegwetgeving houdt, hoeven reizigers dat ook niet."

Gelijk
De woordvoerder stelt dat de vereniging altijd tegen zwart of grijs rijden is geweest. Maar omdat de kwaliteit nu niet voldoet, hebben reizigers volgens de vereniging gelijk als deze niet de volledige ritprijs willen betalen. "Passagiers die bij voorbeeld van Rotterdam naar Apeldoorn reizen en slechts een kaartje kopen voor het traject tot Amersfoort, hebben – zolang een volstrekt overbodige verschraling van de treindienst nog aan de orde is – gewoon gelijk", stelt de vereniging.

Boete
Reizigers die echter weigeren de volledige ritprijs te betalen lopen het risico in de trein alsnog te moeten bij betalen, plus 35 euro boete. Een reiziger die daarna alsnog via de geschillencommissie Openbaar Vervoer de boete probeert terug te krijgen, moet er mee rekening houden dat zijn claim wordt afgwezen. Redacteur Hildebrand van Kuijeren verklaart waarom: "Je kan nog zo oneens zijn met de kwaliteit, maar de Algemene Voorwaarden van NS zijn duidelijk. Die bieden geen ruimte aan dit soort acties. Ook voldoet de aangepaste dienstregelings nog steeds aan de minimale eisen van het ministerie."

Foto: Florian Sterl

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug