De herstelwerkzaamheden aan de westbuis van de Gotthard-basistunnel zullen vanaf 2 september afgerond zijn. Daaraan voorafgaand zal er een reeks test- en proefritten gemaakt worden in de langste treintunnel ter wereld. Vanaf 2 september kunnen reizigers weer in minder dan twee uur van Zürich naar Lugano reizen, en dit voor het eerst in een halfuursfrequentie.
Sinds de ontsporing van een goederentrein, op 10 augustus 2023, heeft de SBB hard gewerkt aan de herstelwerkzaamheden. De verwachting is dat op 2 september 2024 de tunnel weer volledig heropend kan worden. Dit betekent dat de treinen niet meer omgeleid hoeven te worden via de oude Gotthard route, wat een tijdsbesparing van een uur oplevert. Nu zijn reizigers door de stremming in de meeste gevallen circa drie uur onderweg van Zürich naar Lugano, straks komt dit weer standaard onder de twee uur.
Met de volledige heropening zal de SBB ook voor het eerst een volledige halfuursdienst aanbieden tussen Duitstalig Zwitserland en Ticino. Daarnaast zullen vanaf deze datum ook de rechtstreekse treinen van Zwitserland naar Bologna en Genua weer rijden, evenals de Eurocity-treinen van Basel naar Milaan.
Ook krijgt Frankfurt weer een directe treinverbinding met Milaan, deze zal voortaan via Zürich rijden. Op deze verbinding zullen de Zwitsers een zogenoemde Giruno-trein inzetten.
Voordat de westbuis van de Gotthard-basistunnel volledig kan worden heropend, zal de SBB test- en proefritten uitvoeren. Tijdens deze tests zullen alle systemen en installaties grondig worden gecontroleerd, vergelijkbaar met de tests die voor de eerste ingebruikname van de tunnel in 2016 werden uitgevoerd. Lege treinen zullen onder andere worden ingezet om de nieuwe installaties en de spoorbaan te testen. Vanaf half augustus zullen geplande treinen weer deels door de westbuis rijden, evenals enkele treinen die normaal via de panoramaroute rijden.
Uit een tussentijds rapport over de oorzaak van de ontsporing is gebleken dat een breuk in een wielnaaf de oorzaak was. Volgens de SBB heeft het bedrijf zelf geen wagons met deze wielen, maar andere vervoerders wel. Daarom zullen er maatregelen op Europees niveau nodig zijn om de veiligheid te verbeteren. De Zwitserse spoorwegen overwegen bovendien ontsporingsdetectoren te installeren bij wissels in en voor de Gotthard-basistunnel.
Tijdelijk zal er verder sprake zijn van een snelheidsverlaging tot 160 kilometer per uur bij wissels voor en na de tunnel, om zo de veiligheid te verbeteren. De SBB meldt dat dit geen invloed heeft op de geplande reistijd, maar het wel zorgt voor minder marge om vertragingen in te halen. In de tunnel zelf kunnen treinen zoals gebruikelijk met snelheden tot 230 km/u rijden.
De SBB schat de materiële schade, inclusief omzetderving, op ongeveer 150 miljoen Zwitserse frank, waarvan ongeveer 140 miljoen frank verzekerd is.
This post was last modified on 27 juni 2024 18:34
Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote…
De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…