fbpx

Zwitserse Gotthard-basistunnel in september (na een jaar) weer hersteld

27 jun 2024 11:25

De herstelwerkzaamheden aan de westbuis van de Gotthard-basistunnel zullen vanaf 2 september afgerond zijn. Daaraan voorafgaand zal er een reeks test- en proefritten gemaakt worden in de langste treintunnel ter wereld. Vanaf 2 september kunnen reizigers weer in minder dan twee uur van Zürich naar Lugano reizen, en dit voor het eerst in een halfuursfrequentie.

Sinds de ontsporing van een goederentrein, op 10 augustus 2023, heeft de SBB hard gewerkt aan de herstelwerkzaamheden. De verwachting is dat op 2 september 2024 de tunnel weer volledig heropend kan worden. Dit betekent dat de treinen niet meer omgeleid hoeven te worden via de oude Gotthard route, wat een tijdsbesparing van een uur oplevert. Nu zijn reizigers door de stremming in de meeste gevallen circa drie uur onderweg van Zürich naar Lugano, straks komt dit weer standaard onder de twee uur.

Halfuursdienst

Met de volledige heropening zal de SBB ook voor het eerst een volledige halfuursdienst aanbieden tussen Duitstalig Zwitserland en Ticino. Daarnaast zullen vanaf deze datum ook de rechtstreekse treinen van Zwitserland naar Bologna en Genua weer rijden, evenals de Eurocity-treinen van Basel naar Milaan.

Ook krijgt Frankfurt weer een directe treinverbinding met Milaan, deze zal voortaan via Zürich rijden. Op deze verbinding zullen de Zwitsers een zogenoemde Giruno-trein inzetten.

Oorzaak ontsporing

Voordat de westbuis van de Gotthard-basistunnel volledig kan worden heropend, zal de SBB test- en proefritten uitvoeren. Tijdens deze tests zullen alle systemen en installaties grondig worden gecontroleerd, vergelijkbaar met de tests die voor de eerste ingebruikname van de tunnel in 2016 werden uitgevoerd. Lege treinen zullen onder andere worden ingezet om de nieuwe installaties en de spoorbaan te testen. Vanaf half augustus zullen geplande treinen weer deels door de westbuis rijden, evenals enkele treinen die normaal via de panoramaroute rijden.

Uit een tussentijds rapport over de oorzaak van de ontsporing is gebleken dat een breuk in een wielnaaf de oorzaak was. Volgens de SBB heeft het bedrijf zelf geen wagons met deze wielen, maar andere vervoerders wel. Daarom zullen er maatregelen op Europees niveau nodig zijn om de veiligheid te verbeteren. De Zwitserse spoorwegen overwegen bovendien ontsporingsdetectoren te installeren bij wissels in en voor de Gotthard-basistunnel.

Tijdelijk zal er verder sprake zijn van een snelheidsverlaging tot 160 kilometer per uur bij wissels voor en na de tunnel, om zo de veiligheid te verbeteren. De SBB meldt dat dit geen invloed heeft op de geplande reistijd, maar het wel zorgt voor minder marge om vertragingen in te halen. In de tunnel zelf kunnen treinen zoals gebruikelijk met snelheden tot 230 km/u rijden.

150 miljoen schade

De SBB schat de materiële schade, inclusief omzetderving, op ongeveer 150 miljoen Zwitserse frank, waarvan ongeveer 140 miljoen frank verzekerd is.

4.4 8 stemmen
Artikel waardering
21 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Dries Molenaar
6 maanden geleden

Een stuk sneller dan de Eemsbrug in Duitsland 🙂
Of de Autobahn brug over de Rijn bij Keulen.

Dries Molenaar
6 maanden geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

Leuk, dat chauffeurs Duits in de reacties.

Dries Molenaar
6 maanden geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

In december gaat hij in bedrijf, begrijp ik. Na welhaast 10 jaar.
Als men dan zo graag een Wunderline wil had men beter een tweesporige tunnel geboord. Dan kun je tzt bij succes nog makkelijk uitbreiden.

Tom
6 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar
Dries Molenaar
6 maanden geleden
Antwoord aan  Tom

Het is fraai, de grond is te nat. Hopelijk is het spoor wel watervast, of het schilderwerk.

Baardstaart
6 maanden geleden

Ook denk je in eerste instantie alles goed gedaan te hebben, maar een ongeluk zit vaak in een klein hoekje. Van de fouten leren is dan het volgende wat moet gebeuren.

Mij lijkt dat de beheerder van de tunnel ook bepaalde aanvullende eisen aan de treinen moet kunnen stellen, die er doorheen gaan, gezien de veiligheidsimplicaties en daarna het chagrijn (overmacht) van een ongeluk in de tunnel gigantisch zijn. Daarom lijkt me wachten op Europese maatregelen niet de juiste keus. Ze kunnen bijv. wagons, locs en treinen certificeren voor deze tunnel. Dat de tunnel 1 jaar deels buiten gebruik is geweest maakt dit des te duidelijker. Het gaat hier om kritische infrastructuur en zo een ongeluk wil je voor een tweede keer echt zien te voorkomen, ook lukt 100% voorkomen helaas nooit.

Verder een verzekering die 93% van de schade dekt is netjes. Ook gaat het om grote bedragen.

N...
6 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Liever niet, want als iedere tunnel z’n eigen eisen stelt, dan is interoperabiliteit stuk. En als dat stuk is, dan is er geen Europees spoorwegnet meer.
Tenzij ze natuurlijk de andere grote tunnels weten te overtuigen van het nut van strengere regels, en die dan dezelfde regels implementeren.

Hanzeboog
6 maanden geleden
Antwoord aan  N...

De huidige Europese regelgeving waar elk spoor in één tunnelbuis is aangelegd is al waarschijnlijk streng genoeg. Voeg daar brandwerend materiaal bij in tunnel.

In de Groene Hart tunnel is om de 150 meter vluchtdeuren aangelegd. Weet niet of dat Europese regelgeving is. Maar vermoed dat de Groene Hart tunnel zoal voldeed aan Europese regelgeving.

Paul Lamote
6 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Als de eis gescheiden tunnelbuizen voor beide richtingen is kun je acuut het halve Europese spoorwegnet sluiten.

treingraag
6 maanden geleden

Mooi, nu nog NJ naar Milaan. Of ES, Govolta, GCT.
Hotel Terminale, in de buurt pizzeria Georgio of eetbar Magenta bij Stazione Nord.
Terrifico!

daan
6 maanden geleden
Antwoord aan  treingraag

Nou ja, als de fransen klaar zijn met hun tunnel door de alpen, is milaan nog maar 7.5 uur van amsterdam vandaan. Dat is eerder voor een vroege dagtrein, zoals die naar marseille, basel, munchen (vanaf december) of kopenhagen (vanaf decemver

Erno-Berk
6 maanden geleden
Antwoord aan  daan

Zolang je moet overstappen in Paris is dat geen alternatief voor de rit via Duitsland en Zwitserland naar Noord-Italië.

daan
6 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Klopt, maar ik bedoelde een rechtstreekse trein, zoals de huidige brussel-lyon of de zomertrein amsterdam-marseille.

Hanzeboog
6 maanden geleden
Antwoord aan  daan

Dat is dan mogelijk. In zomerperiode lijk me een directe verbinding Amsterdam – Milaan rendabel. Zie bijvoorbeeld Amsterdam – Marseille.

Trenitalia heeft wel aspiraties om een deel van de Europese spoormarkt te veroveren. Zie in Spanje met Iryo. Tussen 2030 – 2035 met ETR 1000 tussen Amsterdam – Milaan?

Erno-Berk
6 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Blijf lekker dromen

Bert Sitters
6 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Beter creatief nadenken over de toekomst dan dit afdoen met “dromen”.

Erno-Berk
6 maanden geleden
Antwoord aan  treingraag

De NightJet en andere nachttreinen mogen de Gotthardtunnel niet in. Dus een nachttrein naar Milano is geen optie.

Dries Molenaar
6 maanden geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Mogen er helemaal geen slaaptreinen door de tunnel?

JW Slijm
6 maanden geleden

De huidige trein van Basel – Milano en v.v. gaat via Brig.

treingraag
6 maanden geleden
Antwoord aan  JW Slijm

Goeie tip. Mooi route ook bovenlangs via Kandersteg ipv Rhonedal hopelijk dan. Is dat een getrokken trein? Of ICE achtig.