Zwolle krijgt volgend jaar eindelijk een tweede treinstation. Uiterlijk in december 2019 gaat de halte Zwolle Stadshagen open, aan het Kamperlijntje. Reizigers kunnen er dan in- en uitstappen. De provincie Overijssel, de gemeenten Zwolle en Kampen, spoorbeheerder ProRail en vervoerder Keolis hebben daar afspraken over gemaakt.
Station Zwolle Stadshagen zou eigenlijk vorig jaar al opengaan. De bouw ervan maakte deel uit van een grote herinrichting van het Kamperlijntje, de kortste spoorlijn van het land. De ondergrond, het grind, de bielzen en de spoorstaven werden vervangen en er werd bovenleiding aangelegd, zodat dieseltreinen konden worden vervangen door elektrische treinen. Die zouden met 140 kilometer per uur moeten gaan rijden, maar vlak voor de opening bleek dat de bodem daar niet stabiel genoeg voor was. De topsnelheid moest omlaag en daardoor was er geen tijd meer in de dienstregeling voor een stop in Stadshagen.
Het is te duur om de complete bodem te verstevigen zodat de treinen alsnog 140 kilometer per uur kunnen rijden, bleek uit onderzoek. Daarom is nu besloten dat de treinen langzamer blijven rijden. De treinen blijven verder minder lang staan in Zwolle. Ook moeten de treinen sneller optrekken dan de bedoeling was. Doordat de dienstregeling gereden wordt met 100 km/uur in plaats van de oorspronkelijk beoogde 140 km/uur is de ruimte voor het opvangen van eventuele vertragingen minder. Bij een vertraging kunnen overstaptijden verminderen of missen reizigers hun aansluiting. “Eerder is al aangegeven dat met een stop op station Zwolle Stadshagen de overstap op station Zwolle in de richting van Lelystad en Den Haag niet gehaald wordt”, stelt de provincie Overijssel in een persbericht.
Om een deel van de verloren tijd, als gevolg van het niet realiseren van de snelheidsverhoging, weer goed te maken, neemt ProRail een aantal aanvullende maatregelen. Hierbij gaat het om het optimaliseren van seinen, borden en beveiliging naar de nu structurele snelheid van 100 km/uur tussen Stadshagen en Kampen. Om de treinen sneller te kunnen laten optrekken, wordt de energievoorziening versterkt. Ook het verlengen van het perron van station Zwolle Stadshagen is één van de maatregelen. Hierdoor hebben machinisten meer speling om de trein te laten stoppen. ProRail gaat daarnaast maatregelen uitvoeren om de bovenleidingmasten nabij IJsselmuiden beter te funderen.
Eerder stonden de provincie Overijssel en de spoorbeheerder nog lijnrecht tegenover elkaar. Zo presenteerde ProRail al in juni een oplossing waarbij er op iedere trein een tweede machinist nodig was. Die oplossing werd door de provincie verworpen. Nu zijn de partijen er alsnog uitgekomen. Daarbij erkennen de partijen dat het een ander treinproduct wordt dan was voorzien.
Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT) houdt toezicht en beoordeelt of het nieuwe treinproduct veilig is en of aan alle voorwaarden is voldaan. In de loop van 2019 zullen er proefritten plaatsvinden om dit in de praktijk te testen, zodat uiterlijk december 2019 Zwolle Stadshagen alsnog open kan.
This post was last modified on 7 januari 2019 22:22
Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote…
De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…