fbpx

Software problemen vertragen opnieuw plannen IC Brussel

13 okt 2016 16:23

Treinfabrikant Bombardier heeft grote moeite om de Traxx-locomotieven geschikt te maken voor de hogesnelheidslijn. Eerder werd al bekend dat de Intercity Brussel daardoor niet per december versneld zou worden. NS laat inmiddels weten dat de vertraging verder gaat oplopen.

NS had eerder beloofd dat de trein uiterlijk per december 2016 versneld zou worden. Dat zou gebeuren doordat de trein via de hogesnelheidslijn moest gaan rijden. De stops Roosendaal en Dordrecht zouden daardoor vervallen en een stop te Breda zou worden toegevoegd. Doordat de locomotieven nog niet geschikt zijn voor de hogesnelheidslijn, kan NS die belofte nu niet nakomen.

Meer tijd nodig
Wanneer de treinen alsnog via de versnelde route gaan rijden is nog niet duidelijk. In april kondigde Dijksma al vertraging aan voor de intercity Brussel. Ze gaf toen aan dat ze NS tijdens de dienstregeling 2017 niet zou bestraffen als de belofte niet waargemaakt kon worden. "Eerder dit jaar werd al duidelijk dat de oorspronkelijke startdatum niet gehaald werd door deze softwareproblemen; nu geeft Bombardier aan dat nog meer tijd nodig is," zegt NS-woordvoerder Ton Boon.

Externe controle
De moeilijkheid zit er vooral in dat de locomotieven straks zowel over het Belgische als over het Nederlandse hogesnelheidsspoor moeten kunnen rijden. In december verwacht NS meer helderheid te kunnen geven wanneer de treinen via Breda gaan rijden. "We hebben nu een planning gekregen van Bombardier. Maar we laten die planning graag door een externe partij controleren," legt Boon uit. 

24 locomotieven
Als de treinen straks alsnog via Breda gaan rijden, dan zullen ze uitgerust zijn met twee locomotieven. NS en NMBS moeten daarom eerst 24 locomotieven aanpassen, alvorens de route aangepast kan worden.

Hoge uitval
De prestaties van de Benelux, zoals de Intercity Brussel ook wel wordt genoemd, vallen de laatste maanden tegen. September is een dieptepunt. Volgens ProRail bereikte toen maar liefst 16,5% van de treinen uit Brussel niet eindbestemming Amsterdam. Gemiddeld, over de gehele route, gaat het volgens Boon om een uitval van 9,7% in september. 

Infrastoringen
NS benadrukt dat de slechte prestaties niets te maken hebben met de ombouw van de locomotieven. "De verwijtbare uitval is de afgelopen tijd stabiel. In september viel 6,6% van de treinen uit door infraproblemen," constateert Boon. Het gaat dan om met name wisselstoringen, die voor 3,5% uitval zorgden, en storingen aan tunnelinstallaties, die voor 2,2% uitval zorgden. Ook waren er problemen rond de Moerdijkbrug.