15 jaar ICE Amsterdam – Keulen

Het is donderdag precies 15 jaar geleden dat ICE de EuroCity-treinen tussen Amsterdam Centraal en Keulen verving. De Duitse hogesnelheidstrein is inmiddels een bekend verschijnsel geworden in Nederland. Toch gaat de snelle trein komend jaar iets minder vaak rijden.

De introductie van de ICE heeft de reistijd tussen Amsterdam en Keulen iets verkort. In 1999 deed de trein er nog minimaal 2 uur en 46 minuten over. Nu is dat met 9 minuten afgenomen naar 2 uur en 37 minuten. De reistijdwinst wordt op dit traject niet zozeer gerealiseerd door de snelheid, maar door het schrappen van de stop in Emmerich. Daar werd vroeger de Nederlandse locomotief vervangen door een Duitse, wat minimaal 8 minuten duurde. 

Waar de meeste Eurocity´s 15 jaar geleden eindigden in Keulen, rijden sinds 2002 vrijwel alle treinen door naar Frankfurt. Tussen Amsterdam en Frankfurt heeft de snelheid van de ICE ervoor gezorgd dat de reistijd fors is afgenomen. Dat komt doordat de ICE tussen Keulen en Frankfurt 300 kilometer per uur kan rijden. Op de rest van het traject is de infrastructuur niet geschikt om die snelheid te halen.

Voordat de ICE haar intrede deed tussen Amsterdam en Keulen, reed de trein eerder in 2000 al tussen Amsterdam en Hannover. Dat was ter ere van de Wereldtentoonstelling die op dat moment in Hannover werd gehouden. Na de Wereldtentoonstelling is de ICE niet meer teruggekeerd op die route.

Vanaf volgende maand verdwijnt er overigens één ICE tussen Nederland en Duitsland. Het gaat om een ICE-rit die nu rond de tijd van de nachttrein rijdt. Doordat de nachttreinen straks ook gebruikt mogen worden voor korte internationale trajecten, zoals Amsterdam – Oberhausen, blijft het treinaanbod per saldo gelijk.

NS International viert het 15 jarige bestaan van ICE in Nederland nauwelijks. Wel organiseert het spoorbedrijf samen met de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) vandaag een bijeenkomst in de Koninklijke Wachtkamer op station Amsterdam Centraal om het jubilieum te vieren. Het tienjarig bestaan werd vijf jaar geleden grootser gevierd, met onder andere een fotowedstrijd. Met de afsluiting van het Fyra-drama nog vers in het geheugen, ligt het mogelijk te gevoelig om dit jubileum uitgebreid te vieren.

This post was last modified on 1 november 2016 14:02

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug