9292 in de fout met nachtelijke reisadviezen

Nachtbussen en nachttreinen die vertrekken tussen drie en vier uur ´s nachts zijn soms onvindbaar bij reisplanner 9292. De bug wordt veroorzaakt door de dagovergang van de reisplanner, die om vier uur plaats vindt. Dat meldt Treinreiziger.nl maandag tegenover dagblad Sp!ts.

Een reisadvies kan bij 9292 niet over de dagafsluiting gepland worden. Daardoor geeft de reisplanner een foutmelding als de eerstvolgende verbinding na 4:00 uur vertrekt, terwijl de gewenste vertrektijd voor vier uur ligt. Zo krijgen reizigers met gewenst vertrek tussen 3:08 en 3:59 uur de melding dat er geen reisadvies tussen Utrecht en Schiphol mogelijk is, terwijl er om 4:07 uur een rechtstreekse trein rijdt.  

Overstappen
Het probleem doet zich ook voor als er tijdens een reis die voor vier uur start en na vier uur eindigt overgestapt moet worden. De overstap wordt dan niet herkend als reismogelijkheid door de verkeerde datum. 

Jaren bekend
Het probleem blijkt al jaren geleden door reizigersvereniging Rover gemeld te zijn. 9292 beloofde toen het probleem op te lossen. Bij het huidige management was de bug echter tot eerder deze maand onbekend. "Jaren geleden is er gekozen om op 4:00 uur de dag af te sluiten. Daarmee wordt voorkomen dat er reisadviezen worden gegeven met een extreem lange overstaptijd van vele uren", zegt manager operations van 9292 Tonny Wildvlank.

Oplossing
Ook 9292 vindt de huidige situatie niet ideaal. Het bedrijf wil de nachtbug binnen een paar weken oplossen. "Dat zullen we in overleg doen met reizigersorganisaties", zegt Wildvlank. Juist nachtelijke reizigers reizen niet vaak dagelijks en hebben behoefte aan een kloppend reisadvies.

Tegenvallende bezetting
De afgelopen jaren zijn er diverse nachtbussen en nachttreinen geschrapt vanwege tegenvallende bezetting. Maar als een deel van de nachtbussen en nachttreinen onvindbaar is in reisadviezen, is dat natuurlijk niet vreemd. 

Half miljoen adviezen
Per jaar worden er ruim 500.000 reisadviezen opgevraagd met een gewenst vertrek tussen drie en vier uur ’s nachts. Een goed reisadvies is dan dus niet vanzelfsprekend. Vijftigduizend reisadviezen bevatten een overstap en zijn daardoor zelfs helemaal niet vindbaar, tenzij de reiziger zijn reis in delen opvraagt.

Google Maps
Andere reisplanners, zoals Google Maps – die de data van 9292 geleverd krijgt – kennen geen dergelijke nachtbug. Bij Google Maps worden er echter wel reisadviezen met extreem lange overstaptijden gegeven. 

Lezer
Treinreiziger.nl kwam de nachtbug door een melding van een oplettende lezer op het spoor. OpenGeo meldde zich vervolgens met een uitgebreide toelichting over de werking van reisplanners.

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug