NS gaat (eindelijk) reizigers wijzen op snelste trein

De reisinformatie wordt vanaf eind 2021 nauwkeuriger. Dat belooft de Nederlandse Spoorwegen. Nu komt het geregeld voor dat het voor reizigers onvoldoende duidelijk is welke trein ze moeten nemen. Dat gaat veranderen. Daarnaast komt de automatische omroep beschikbaar in meerdere talen.

Verwarring over eindbestemming

In Eindhoven zorgt het geregeld voor verwarring: twee intercity’s staan gereed, de ene gaat naar Dordrecht, de andere naar Den Haag. Toch doen reizigers naar Dordrecht er allerminst verstandig aan om de rechtstreekse trein te nemen. Die rijdt namelijk via Utrecht, Schiphol, Leiden naar Den Haag, Rotterdam en Dordrecht. De rit duurt maar liefst 2 uur en 35 minuten. Met de andere trein duurt de treinreis slechts 1 uur en 18 minuten (inclusief overstap).

Juiste informatie

Het is niet de enige plek waarbij de treinaanwijzers de afgelopen jaren voor verwarring zorgen. NS verdedigde zich op Twitter eerder dat de treinaanwijzers de correcte informatie geven, en dat er in combinatie met personeel en de reisplanner geen probleem is. Toch bleek intern het bedrijf wel te beseffen dat de huidige situatie niet ideaal is. Met de update van InfoPlus komt hier een oplossing voor.

Twintig jaar oud

Het probleem speelt sinds NS is overgestapt op de digitale treinaanwijzers. Bij de ouderwetse treinaanwijzers (CTA’s) speelde het probleem namelijk niet. Toen werden reizigers er wél op geattendeerd dat een andere trein sneller in een bepaald station kwam. Ook kwam het voor dat een andere bestemming groot op het bord werd weergeven als de trein via een trage route naar de eindbestemming ging.

Foto: Nico Spilt, van de webste nicolspilt.com

Het huidige systeem achter InfoPlus is al twintig jaar oud en verhuist van spoorbeheerder ProRail naar NS. “Vanwege de verhuizing hebben we besloten het systeem te vernieuwen en te verbeteren. Eind van dit jaar zijn naar verwachting de meeste verbeteringen doorgevoerd”, zegt Tim van Leeuwen, hoofd reisbegeleiding NS. “Ons streven is ervoor te zorgen dat bij elke onverwachte situatie, altijd de juiste informatie op de perronborden staat.”

Betere reisinformatie bij uitval

Het nieuwe systeem maakt de reisinformatie niet alleen nauwkeuriger en actueler. Het helpt reizigers straks ook direct met een alternatief advies bij de uitval van een trein. “Stel een reiziger wil van Rotterdam naar Zwolle, maar deze trein rijdt niet. In de nieuwe situatie komt het systeem direct met een alternatief en adviseert reizigers dan om de route via de Hanzelijn (Lelystad) te nemen. Dat advies is dan automatisch te horen via de omroep en te zien op de perronborden”, aldus NS.

De aanpassing op het informatiebord op de perrons gebeurt na adviezen van consumentenorganisaties als Rover, die NS erop wezen dat reizigers wel wat meer informatie kunnen gebruiken “om ongewenste toeristische routes” te voorkomen. Dat probleem wordt steeds actueler, omdat er meer treinen komen via lange routes. Zo krijgt Rotterdam in december een directe trein met Arnhem, maar die trein rijdt niet via de snelle route, maar via Den Haag en Schiphol.

Minder arbeidsplaatsen

Door de technische ontwikkelingen zijn er minder handmatige processen nodig bij NS. Dit heeft gevolgen voor 62 arbeidsplaatsen bij de afdeling Reisinformatie. Van Leeuwen: “Dit heeft flinke impact op de betrokken collega’s. We doorlopen dit proces zorgvuldig en zijn met deze collega’s in gesprek. We willen hen helpen met ander werk vinden binnen NS.”

(c) Treinreiziger.nl / ANP. Foto: archief, tijdens een eerdere proef.

Gerelateerde berichten

This post was last modified on 11 mei 2021 12:39

Share

Recent Posts

TEE-trein maandag op transport naar Leek

De historische TEE-trein van de nieuwe Stichting Trans Europ Express gaat maandag op transport van…

4 uur terug

Update 11.30 uur NS-staking in noorden en zuiden – intercity’s buiten stakingsgebied vallen uit

Er vallen vrijdag ook NS-treinen uit in gebieden waar niet gestaakt wordt. In het noorden…

4 uur terug

NMBS, SBB en MÁV-START bedienen fietsers ‘t best – fietser in Europa laatste jaren iets beter uit in trein

Spoorwegmaatschappijen NMBS (België), SBB (Zwitserland) en MÁV-START (Hongarije) zijn de drie meest fietsvriendelijke spoorbedrijven van…

1 dag terug

European Sleeper begint als eerste vroeg met verkoop kerstperiode

European Sleeper opent nu al de kaartverkoop voor de kerstperiode. De vroege start is opvallend…

1 dag terug

Vijf redenen om niet te staken en toch te winnen

Dit is een maandelijkse column van Karolien van Wijk, eerder schreef ze voor onder andere…

1 dag terug

Staking op vrijdag: geen NS-treinen in noorden en zuiden – NS rijdt wel in rest van het land

NS-personeel staakt vrijdag in het noorden en zuiden van het land. De NS meldt dat…

2 dagen terug