Foto: Guus van de Wetering (NS/GUUS PR, archief)
De Nederlandse Spoorwegen en ProRail zijn weer in volle gang zich voor te bereiden op de winter. Hopelijk deze keer met meer succes dan de laatste drie winters. Komende winter zullen NS en ProRail al bij tien procent kans op enige sneeuw de dienstregeling in de gehele Randstad aanpassen. Dat gaat ten koste van 18% van alle treinritten.
Ook als er temperaturen lager dan -10 graden worden verwacht, zal de dienstregeling worden aangepast. Als er eenmaal is overgeschakeld op een aangepaste dienstregeling, geldt er voor de dagen daarna een iets strenger criterium: dan moet er ergens in Nederland minimaal 10% kans zijn op tenminste 3 centimeter sneeuw.
Aanpassen blijkt achteraf vaak onnodig
Als de afgelopen tien jaar deze regels hadden gegolden, dan was het treinverkeer op 121 dagen aangepast. Gemiddeld dus zo´n 12 keer per jaar. Op veel van de 121 dagen verliep het treinverkeer de afgelopen tien jaar overigens goed. Op 43 van de 121 dagen kwam de punctualiteit onder de 70 procent uit, of het aantal opgeheven treinen boven de vijf procent.
Verstoringen beter beheersen
In de aangepaste dienstregeling vervalt 18 procent van het aantal treinen. Op vrijwel ieder traject blijven er minimaal twee sprinters en twee intercity´s per uur rijden. Ingrid Thijssen, directeur van NS Reizigers legt uit: “Bij een aangepaste dienstregeling gaan we in de brede Randstad naar halfuurdiensten in plaats van kwartierdiensten. Twee in plaats van vier treinen per uur betekent minder kans op opstoppingen doordat ProRail meer ruimte heeft om verstoringen op te lossen en NS en ProRail de logistieke puzzel van honderden treinen beter kunnen beheersen”.
Doorgeschoten
Volgens hoofdredacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl is het nieuwe beleid te ver doorgeschoten. "Gemiddeld 12 dagen per winter de treindienst uitdunnen gaat erg ver. Je voorkomt er misschien mee dat op sommige dagen 30 procent van de treinen vijf minuten of meer vertraagd is, maar daarvoor in de plaats schrap je preventief 18 procent van alle treinen".
Volgens de hoofdredacteur is er overigens niets op tegen om bij een verhoogd risico op spoorchaos preventief de dienstregeling aan te passen. "Maar niet al bij een kans van tien procent op enige sneeuw".
Andere maatregelen
Behalve de aangepaste dienstregeling, neemt de spoorsector meer maatregelen die de kans op spoorchaos moeten verkleinen. Een overzicht van de belangrijkste maatregelen:
Zullen de maatregelen helpen?
De lijst maatregelen mag dan imposant lijken, de kans dat er weer problemen ontstaan tijdens de winter zijn niet uit te sluiten. Vooral de bijsturing is een kwetsbaar punt gebleken. Dat zal voorlopig ook zo blijven. Door sneller over te schakelen naar een uitgedunde dienstregeling hoopt de spoorsector de controle op het spoor niet kwijt te raken.
Foto´s: de eerste twee foto´s zijn gemaakt door Guus van de Wetering (NS), de laatste twee foto´s zijn afkomstig van Daud Pechler.
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…