Foto: NS
Steeds meer treinreizigers ontdekken het mobiele ticket. Inmiddels gaat het om 40.000 tickets per maand, ofwel ruim 1300 per dag. Dat is een verdubbeling ten op zichten van vorig jaar.
In juni werd het mobiel ticket geïntroduceerd. In het jaarverslag van 2016 spreekt NS nog over gemiddeld 626 mobiele tickets per dag. Dat aantal is inmiddels dus meer dan verdubbeld. De kans is groot dat het mobiel ticket nog succesvoller wordt, nu nog zijn alleen voltarief tickets beschikbaar als mobiel ticket. Goedkope treinkaartjes moeten nu nog altijd worden uitgeprint (of worden geleverd op een wegwerp chipkaart). Alleen in februari was bij wijze van proef ook het HEMA treinkaartje als mobiel ticket beschikbaar. NS noemde het mobiele ticket toen al een succes.
NS zegt nu dat het spoorbedrijf ruim 100.000 e-tickets per maand verkoopt, waarvan 40% een mobiel ticket is. Door het mobiele ticket is het e-ticket kennelijk populairder geworden. In 2016 ging het gemiddeld nog om zo’n 75.000 e-tickets per maand. NS verwacht dat opmars van het mobiel ticket de komende maanden doorzet, en steeds minder treinkaartjes nog geprint zullen worden.
Het merendeel van de mobiele tickets wordt momenteel verkocht in de Randstad. Vooral voor korte afstanden is dit kaartje populair. Reizigers met een mobiel ticket zijn gemiddeld ook jonger dan die met een geprint ticket.
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…