Mobiel ticket een succes: NS start verdere uitrol
07 feb 2017 15:54
Éen op de drie treinreizigers met een e-ticket Enkele reis of Dagretour reist nu met het treinkaartje op zijn mobiele telefoon en dat aantal groeit snel. Dat laat de Nederlandse Spoorwegen aan Treinreiziger.nl weten.
Het mobiel ticket is in juni 2016 als proef van start gegaan. Treinreizigers met een voltarief treinkaartje hoeven hun e-ticket niet meer uit te printen, maar kunnen deze ook tonen in de NS Reisplanner Xtra-app. NS is tevreden met de resultaten van de proef, daarom wordt de pilot nu uitgebreid.
Treinacties moesten tot nu toe altijd worden uitgeprint. Maar daar komt volgende week verandering in. Vanaf 13 februari t/m 26 februari gaat HEMA een voordelig dagretour verkopen voor 17,50 euro. Bij deze treinactie kunnen treinreizigers ook kiezen om het e-ticket uit te printen of in de NS-app te tonen. “Als dit bevalt bekijkt NS samen met de andere treinvervoerders of het mobiele ticket ook voor andere kaartjes gebruikt kan worden” zegt NS woordvoerder Hessel Koster.
Reizigers die de eerste keer een mobiel ticket gebruiken, reizen in 85% van de gevallen de volgende keer weer mobiel. Het merendeel van de mobiele tickets wordt momenteel verkocht in de Randstad en qua reisafstand is het mobiele ticket vooral voor korte afstanden populair. Reizigers met een mobiele ticket zijn gemiddeld genomen jonger dan die met een geprint ticket.
Met de nieuwe stap lijkt de verdere uitrol van het mobiele e-ticket een kwestie van tijd. Veel aanbiedingen van de NS Spoordeelwinkel en Hema worden nu aangeboden als e-ticket. In januari vorig jaar deden 600 treinreizigers mee met een enquete van Treinreiziger.nl. 20% van de deelnemers vertelden toen geen interesse te hebben voor e-tickets treinacties die uitgeprint moeten worden. Nog eens 45% van de deelnemers zei dat een e-ticket niet de voorkeur had, maar er geen problemen mee te hebben. Treinacties geleverd op een eenmalige chipkaart werden door de deelnemers als beste gewaardeerd.