Arriva heeft de aanbesteding van het openbaar vervoer in de Achterhoek-Rivierenland gewonnen en blijft vanaf december volgend jaar nog zeker tien jaar lang de bus- en treinvervoerder in de regio. Zowel voor de bus- als treinverbindingen, die in het gebied opereren onder de merknaam RRReis, komt er uitbreiding, én de treinen krijgen toiletten.
Zowel Arriva, EBS als Keolis waren in de race om het regionale openbaar vervoer uit te mogen voeren. Arriva kwam als winnaar naar voren omdat bij deze vervoerder het aanbod aan busvervoer groter is dan in het programma van eisen was gevraagd. Ook wordt het busvervoer elektrisch en verbetert het treinvervoer.
Alle 33 treinstellen die nu al rijden in de regio Achterhoek-Rivierenland worden opgeknapt. Ze krijgen allemaal een toilet en worden uitgevoerd in de huisstijl van RRReis. De motoren worden vervangen door schonere types. Er komen ook AED’s in alle treinen. De inbouw van toiletten moet in het najaar van 2027 zijn afgerond. Dat is twee jaar eerder dan gevraagd werd in het programma van eisen van de aanbesteding.
Arriva voert al sinds 2010 het busvervoer uit in de Achterhoek en sinds 2003 in Rivierenland. Ook rijdt Arriva momenteel al de treinen in het gebied. De treintrajecten in deze regio zijn Arnhem – Doetinchem – Winterswijk, Arnhem – Tiel, Apeldoorn – Zutphen en Zutphen – Winterswijk.
Het treintraject Arnhem – Doetinchem met negen treinen is aan de concessie toegevoegd. Over dit traject moet vanaf 2028 de RegioExpres gaan rijden. Dit wordt een nieuwe sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem die vanaf Doetinchem verder gaat als stoptrein naar Winterswijk. De trein moet van maandag tot en met vrijdag overdag vijf keer per uur gaan rijden.
Buslijnen gaan beter op elkaar aansluiten, zo wordt beloofd, en het landelijk gebied en bedrijventerreinen zullen volgens de provincie Gelderland beter bereikbaar worden met de bus. Op verschillende belangrijke lijnen gaan de bussen vaker per uur rijden. Op rustige lijnen en tijdstippen komt er reserveerRRReis, oftewel een bus op afroep. Zo belooft Arriva alle kernen in het gebied van openbaar vervoer te voorzien.
De nieuwe concessie gaat op 14 december 2025 in en loopt tot december 2035. Daarna kan de concessie nog verlengd worden tot 2042.
© Treinreiziger.nl
Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 12:44
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…
Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…
ProRail gaat een aantal maatregelen nemen om de doorstroming van het treinverkeer tussen Zwolle en…
Doe mee met onze prijsvraag en win een NS knuffeltrein of NS treinkerstbal uit de…