De Tweede Kamer vindt dat de NS zich moet beperken tot alleen het vervoeren van mensen en draagt de staatssecretaris in een motie op alle andere taken van de NS in kaart te brengen en aan de kaak te stellen met de spoorwegen.
Volgens de motie, die vandaag werd aangenomen, voert de NS nu taken uit die niet bijdragen aan de kerntaak maar wel geld kosten. In de motie wordt de kerntaak beschreven als ‘het vervoeren van mensen’. Het afstoten van taken zou geld kunnen besparen met als gevolg dat de NS de prijs van treinkaartjes niet verder hoeft te verhogen. De PVV en de VVD dienden de motie vorige week in tijdens het debat over de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Tijdens dat debat haalde PVV’er Hidde Heutink het voorbeeld aan van een NS-medewerker die zich bezighoudt met de biodiversiteit rondom stations. ’’Onacceptabel hiervoor mensen te betalen’’, zei hij daarover. In de motie worden geen taken genoemd die geschrapt kunnen worden of geld kosten.
De NS doet meer dan alleen mensen per trein vervoeren. Zo beheert de NS de bijna 400 stations in Nederland en gaat de NS ook gedeeltelijk over de bouw en ontwikkeling van die stations en de gebieden eromheen. NS heeft onder meer een retailbedrijf dat winkels en horeca exploiteert op de stations, de NS heeft fietsenstallingen en de OV-fiets, de NS verhuurt kantoren en de NS heeft een bedrijf voor treinonderhoud. Minder bekend zijn NS Mobiliteitsdiensten waarmee IT-diensten worden aangeboden en het Hely deelvervoer.
De motie werd aangenomen door een meerderheid van de coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB aangevuld met Denk, Forum voor Democratie, CDA en JA21. Staatssecretaris Chris Jansen (PVV) moet nu in kaart brengen welke taken van de NS niet bijdragen aan de kerntaak en die ter sprake brengen met de spoorwegen in de gesprekken over een oplossing voor de tariefstijging. Die oplossing moet er in het voorjaar liggen.
De NS laat via woordvoerder Geert Koolen weten dat ’als de staatssecretaris de kerntaken van NS in kaart wil brengen, we daar uiteraard aan meewerken’.
Voorstellen tegen de bezuinigingen op het openbaar vervoer in de regio’s Rotterdam en Amsterdam, tegen de prijsverhoging van treinkaartjes en voor een vervolgstap in de ontwikkeling van de Lelylijn en Nedersaksenlijn werden, zoals verwacht, verworpen.
© Treinreiziger.nl
Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 09:22
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…
Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…
ProRail gaat een aantal maatregelen nemen om de doorstroming van het treinverkeer tussen Zwolle en…
Doe mee met onze prijsvraag en win een NS knuffeltrein of NS treinkerstbal uit de…