Achterhoek-Rivierenland: meer verbindingen en toilet in trein
16 okt 2024 9:15
Arriva heeft de aanbesteding van het openbaar vervoer in de Achterhoek-Rivierenland gewonnen en blijft vanaf december volgend jaar nog zeker tien jaar lang de bus- en treinvervoerder in de regio. Zowel voor de bus- als treinverbindingen, die in het gebied opereren onder de merknaam RRReis, komt er uitbreiding, én de treinen krijgen toiletten.
Zowel Arriva, EBS als Keolis waren in de race om het regionale openbaar vervoer uit te mogen voeren. Arriva kwam als winnaar naar voren omdat bij deze vervoerder het aanbod aan busvervoer groter is dan in het programma van eisen was gevraagd. Ook wordt het busvervoer elektrisch en verbetert het treinvervoer.
Opknapbeurt voor alle treinen
Alle 33 treinstellen die nu al rijden in de regio Achterhoek-Rivierenland worden opgeknapt. Ze krijgen allemaal een toilet en worden uitgevoerd in de huisstijl van RRReis. De motoren worden vervangen door schonere types. Er komen ook AED’s in alle treinen. De inbouw van toiletten moet in het najaar van 2027 zijn afgerond. Dat is twee jaar eerder dan gevraagd werd in het programma van eisen van de aanbesteding.
Arriva voert al sinds 2010 het busvervoer uit in de Achterhoek en sinds 2003 in Rivierenland. Ook rijdt Arriva momenteel al de treinen in het gebied. De treintrajecten in deze regio zijn Arnhem – Doetinchem – Winterswijk, Arnhem – Tiel, Apeldoorn – Zutphen en Zutphen – Winterswijk.
RegioExpres vanaf 2028
Het treintraject Arnhem – Doetinchem met negen treinen is aan de concessie toegevoegd. Over dit traject moet vanaf 2028 de RegioExpres gaan rijden. Dit wordt een nieuwe sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem die vanaf Doetinchem verder gaat als stoptrein naar Winterswijk. De trein moet van maandag tot en met vrijdag overdag vijf keer per uur gaan rijden.
Buslijnen gaan beter op elkaar aansluiten, zo wordt beloofd, en het landelijk gebied en bedrijventerreinen zullen volgens de provincie Gelderland beter bereikbaar worden met de bus. Op verschillende belangrijke lijnen gaan de bussen vaker per uur rijden. Op rustige lijnen en tijdstippen komt er reserveerRRReis, oftewel een bus op afroep. Zo belooft Arriva alle kernen in het gebied van openbaar vervoer te voorzien.
De nieuwe concessie gaat op 14 december 2025 in en loopt tot december 2035. Daarna kan de concessie nog verlengd worden tot 2042.
© Treinreiziger.nl
Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.
Ik had altijd begrepen dat er voor die sneltrein eerst nog aanpassingen aan de infra nodig waren. Iemand die daar meer van weet?
Tussen Doetinchem de Huet en Didam moet dubbelspoor komen. Nu is dat stuk enkelspoor en van Doetinchem naar Didam is het al 13 minuten. Met enkelspoor passen nooit 5 treinen per uur.
Als er eerst dubbelspoor tot Doetinchem moet komen rijdt die sneltrein voorlopig dus niet.
Huet heeft prima eetzaak aan het perron. Enkel spoor is ook mooi om te zien al wachtende.
De afgelopen 10 jaar zijn al verschillende stukken spoor tussen Zevenaar en Doetinchem verdubbeld; ‘om een betere aansluiting in Arnhem te krijgen richting Den Bosch en Utrecht’. Nog steeds vertrekt de trein richting Doetinchem op dezelfde tijd: 2 minuten voordat mijn trein uit Den Bosch aankomt. En nog steeds komt hij op dezelfde tijd terug in Arnhem: 2 minuten nadat mijn trein richting Den Boisch vertrokken is. De sneltreinen rijden alleen doordeweek, dus daar heb ik toch niks aan.
Ik denk niet dat dat als een cruciale aansluiting wordt beschouwd waarop de dienstregeling wordt gepland.
Er zal gekeken worden naar de aansluiting naar Utrecht en Nijmegen. Verdere aansluitingen zullen min of meer toevallig zijn.
En de sneltrein is van NS en de boemel van Arriva
Dit is het hele eieren eten!
Ik denk, dat u zich schromelijk vergist
het is raar om een aansluiting op een kwartierdienst voorrang te geven op een aansluiting om een halfuursdienst. Met een kwartierdienst heb je altijd een redelijke aansluiting.
Drie keer raden: de vervoerders die u noemt zijn TWEE verschillende vervoerders. Het is algemeen bekend, dat de verschillende treinvervoerders in Nederland elkaar niet alleen voor de rechter de tent uitvechten, maar ook op het spoor zelf! En de ov – reizigers hebben letterlijk het nakijken! Hoezo is het ov ten behoeve van de ov – reiziger?
Hoog tijd voor een Autoriteit voor het Openbaar Vervoer oftewel de Openbaar Vervoer Autoriteit (de OVA) als een onafhankelijke toezichthouder en als meldpunt voor de ontevreden ov – reizigers. De OVA is vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Autoriteit Financiële Markten (AFM)
Als ik, komende uit de richting Den Bosch van Arnhem naar Oosterbeek/Wolfheze wil en omgekeerd (met de NS-boemel) sta ik ook 28 minuten te wachten en die gaat maar 1 keer per uur ook nog (weekend). Via Utrecht (vanuit Miden-Limburg) is de reistijd ongeveer even lang.
Kom ik weer op mijn stelling in het vorige topic over de kerntaak van NS: het is tijd voor een cultuurverandering. Ze maken mij niet wijs dat niemand dat doorheeft op het hoofdkantoor.
Zo’n OVA, waar je het over hebt, is wel een goed idee. Het Locov wil te veel goede vriendjes blijven met NS.
De overstaptijd tussen de sprinters Nijmegen-Den Bosch en Den Bosch-Eindhoven is ook 25 minuten, en tussen Geldermaisen-Den Bosch en Den Bosch-Eindhoven is het 29 minuten. Allemaal NS.
Als ik het bovenstaande lees, lees ik een mooi verhaal met allerlei verbeteringen in het OV. Als er 5 keer per uur een trein tussen Doetinchem en Arnhem rijdt is dit een behoorlijk dikke treinverbinding, iets wat veel grotere stoptrein dorpen aan NS lijnen alleen maar van kunnen dromen. Het klinkt allemaal erg mooi, maar hoe staat het met de realiteit?
Als eerste hoe rijmt het bovenstaande met het onderstaande plannen tot verschraling van het vervoersaanbod.
https://www.ad.nl/doetinchem/arriva-geen-bus-meer-in-het-weekend-tenzij-er-geld-komt~a15ecf57/
Een andere zorg is dat bij de biddings van vervoersbedrijven soms onrealistische biddings worden gedaan en uiteindelijk leidt dit tot onbetrouwbare dienstverlening. Ik zie voorlopig geen verbetering in de personeelstekorten.
De grootste zorg is de verschraling van de hoeveelheid zgn belbussen aka flexvervoer, omdat dit het vangnet is om kleine kernen met een laag reizigersvervoer toch bereikbaar te houden. Beschikbaarheid van OV – ook in vraaggebonden aka flex vorm is essentieel in de strijd tegen vervoersarmoede.
Ieder gehucht 24/7 vervoer willen bieden is niet realistisch.
Ook hier slaat u de plank mis.
Het laatste woord van uw bijdrage spreekt boekdelen, namelijk VERVOERSARMOEDE!
Concurrentie prima maar als je pech heb betaal je nog steeds 6 x opstaptarief ( bus naar station …trein….bus eindpunt bestemming en terug in Nederland…..dat is in het buitenland beter geregeld. Ga ik vanaf Klarenbeek met Arriva naar Zevenaar moet ik overstappen op NS en dan in Arnhem keuze uit 2 vervoerders waarvan eentje een enkeltje 50 cent duurder uitkomt met een voordeelkaart. Totaal geen transparantie heeft het OV in Nederland
Je weet het anders allemaal exact, ongeacht het gebrek aan transparantie waar je het over hebt.
Dit is wel een punt. Ik heb een keer de metro genomen tussen Blaak en Schiedam omdat de trein uitviel. Mooi dat je voor de metro nog een keer opstaptarief betaalt en in Schiedam opnieuw voor de trein. Idem voor Arriva bus – Arriva trein – Arriva bus. Dat moet anders kunnen.
Dit zou een mooi onderwerp zijn voor de Openbaar Vervoer Autoriteit (OVA) als onafhankelijke toezichthouder waarvan uitspraken bindend zijn.
Uiteraard heeft de OVA een flinke en gezonde afstand van de politiek in Den Haag en in de provincie – hoofdsteden.
Zo’n OVA zal zich bewust zijn dat ze ook zelf voor de inkomstenderving opdraait als het dubbele opstaptarief verdwijnt.
Ik las dat de politiek het dubbele opstaptarief wil handhaven omdat men vanwege het milieu liever heeft dat mensen met de fiets van/naar het station dan dat ze daar de bus voor gebruiken.
???