Advies commissie: maak NS minder machtig

(Novum) – De Nederlandse Spoorwegen hebben te veel macht in de spoorwegsector en werken niet goed samen met nieuwe vervoerders als Veolia en Syntus. De exploitatie van vastgoed, het beheer van stations en de dienstverlening aan andere vervoerders moeten daarom worden uitbesteed aan een onafhankelijke partij. Dat adviseert de commissie-Sorgdrager in een nog vertrouwelijk rapport aan verkeersminister Camiel Eurlings (CDA), waarover NRC Handelsblad zaterdag schrijft.

De commissie, onder leiding van voormalig D66-minister van Justitie Winnie Sorgdrager, evalueert de sinds 2005 geldende spoorwegwetgeving. Daarin is de taakverdeling opgenomen tussen het Rijk, de NS en spoorbeheerder ProRail, en het monopolie van de NS op het hoofdrailnet tot 2015.

In het rapport ´Over ´t Spoor´ constateert de onderzoekscommissie dat de samenwerking van de NS met andere vervoerders ´verre van optimaal´ verloopt. Nieuwe vervoerders zijn voor hun dienstverlening voor een groot deel afhankelijk van de NS, die alle stations beheert. Ze zouden weinig medewerking krijgen bij het huren van ruimtes op de stations en het goed presenteren van hun bedrijf. Zo kunnen ze op de stations geen informatie geven over aansluitende busverbindingen.

"De NS is geen onafhankelijke partij", citeert de krant het rapport. "Operationele of strategische motieven kunnen meespelen om andere vervoerders, concurrenten, onvoldoende medewerking te verlenen." De NS zou zich niet herkennen in de kritiek.

De commissie beveelt een onderzoek aan naar het ´doelmatiger en klantgerichter´ inrichten van de verkeersleiding en de verdeling van de capaciteit op het spoor door deze onderdelen weg te halen bij ProRail. De spoorbeheerder ziet dat volgens de krant niet zitten.

Sorgdrager noemt de conclusies van het onderzoek voor de NS ´ingrijpend´. "Dit vraagt om een compleet andere bedrijfsvoering", zegt ze in de krant. Het kabinet komt deze of volgende maand met een standpunt over de toekomst van het spoor.
 

Share
Tags: Concern

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug