Afstoten taken NS niet aan de orde – geen invloed op prijs kaartjes

Het afstoten van taken door de NS kan de prijs van treinkaartjes niet drukken en lijkt daarmee niet aan de orde. Dat blijkt uit een reactie van staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer op de Tweede Kamermotie waarin het kabinet werd opgeroepen om met NS te kijken of de treinmaatschappij met het schrappen van taken kosten kan besparen.

Het afstoten van nevenactiviteiten van de NS heeft geen invloed op de prijs van treinkaartjes omdat de NS er twee gescheiden boekhoudingen op nahoudt. In de ene boekhouding komen de kosten en baten voor het rijden van treinen op het hoofdrailnet, waarvoor de NS de concessie heeft, en waarin ook de prijs van de treinkaartjes zit.

Nevenactiviteiten hebben andere boekhouding

Nevenactiviteiten van de NS zoals bijvoorbeeld de fietsenmakers bij fietsenstallingen, de exploitatie van restaurants, beheer van cultureel erfgoed en de EcoCheck hebben niets met de concessie te maken en vallen onder een andere boekhouding. Of de NS hier geld op verliest of wint, kan nooit invloed hebben op de prijs van de treinkaartjes.

De Tweede Kamer nam de motie, die was ingediend door de PVV en VVD, in november aan. PVV en VVD vinden dat de NS zich alleen op de kerntaak, het rijden van treinen, moet richten. Jansen schrijft dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat naar aanleiding van de motie in gesprek is gegaan met de NS en het ministerie van Financiën, dat aandeelhouder is van de NS.

Geen ruimte voor meer besparingen

Uit de gesprekken blijkt volgens Jansen dat er bij de NS geen ruimte is voor besparingen. Hij haalt daarbij ook aan dat in aanloop naar de nieuwe concessieperiode een extern bureau tot eenzelfde conclusie is gekomen en dat de NS door afspraken met het Rijk al 200 miljoen euro per jaar moet besparen.

De staatssecretaris meldt dat er wel nog steeds gewerkt wordt aan het vinden van oplossingen om de prijs van treinkaartjes de komende jaren niet verder te laten stijgen. Volgens Jansen volgt hierover meer informatie later in het voorjaar.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 3 maart 2025 16:38

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

7 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug