Franse spoorwegvakbonden zijn boos omdat er op steeds meer treinen geen conducteur meer zit: nu al 6500 per dag. Spoorwegmaatschappij SNCF wil dat aantal zelfs uitbreiden. Met camera´s moeten de machinisten dan maar in de gaten houden wat er in de trein gebeurt.
Het nieuwe elektronische systeem Uitrusting Enkelvoudige Werknemer (EAS) moet het veilige sluiten van de deuren van de trein ook zonder conducteur mogelijk maken.
"De directie wil de machinisten omvormen tot manusje-van-alles, één oog op het spoor en één oog in de trein´´, aldus de communistische vakbond CGT volgens de krant Le Parisien. "Dat is onverantwoord. De missie van de conducteur is niet beperkt tot het controleren van kaartjes. Hij heeft ook een veiligheids- en informatiefunctie en staat de reizigers bij.´´
De SNCF heeft nog meer bezuinigingen in petto. Zo verdwijnen er honderden kiosken in de stations. "Men ontmenselijkt het spoorwegnet´´, aldus de christelijke vakbond CFDT. "Wat voor openbare treindienst willen de Fransen eigenlijk?´´
(c) ANP
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…