Alle spitstreinen rijden weer: NS maakt zich op voor drukke maand

2 maanden terug

NS maakt zich op voor het nieuwe forensenseizoen. September is traditioneel de drukste maand van het jaar op het spoor. Door het einde van de vakantie beginnen veel mensen weer met werken en reizen studenten weer naar school. Vanaf maandag 30 augustus 2021 is er ook meer les op MBO, HBO en universiteit mogelijk.

Meer reizigers met de trein

NS rijdt daarom vanaf maandag ook weer alle forensentreinen: extra treinen die voor corona werden ingezet om piekdrukte in de spits op te vangen. Eind augustus zat er – vergeleken met dezelfde periode in 2019 – door de week ruim 60 procent van de reizigers in de trein en in het weekend bijna 80 procent.

Hoeveel reizigers er in september zullen zijn, is onzeker. De verwachting is nu dat door alle versoepelingen ongeveer 80 procent van het oude aantal reizigers de weg naar het ov weer gaat vinden. “De groep studenten en scholieren is ongeveer een kwart van het totale aantal reizigers, een hele belangrijke en grote groep dus”, zegt Pedro Peters van brancheorganisatie OV-NL tegen de NOS.

Voor de NS is september traditiegetrouw de drukste maand, voor de stads- en streekvervoerders zijn dat oktober en november. Peters: “De eerste weken zal het nog wel loslopen. Maar zeker in oktober en november, normaal onze drukste maanden, gaan we zien hoe het allemaal uitpakt.”

Meer treinen

NS benadrukt dat er vanaf december meer treinen gaan rijden. Vanaf dat moment kunnen treinreizigers tussen Schiphol, Utrecht en Arnhem voortaan gebruik maken van de zogenoemde tienminutentrein. Ook tussen Schiphol en Rotterdam gaan er straks tot zes intercity’s per uur rijden.

Toch is er ook een tegenvaller: NS moet het doen met minder treinstellen. Nog altijd staan 49 treinen van het type DDZ aan de kant. Die zijn goed voor circa 23.000 zitplaatsen. Ook de nieuwe treinen van het type ICNG zijn door de coronacrisis later klaar dan gepland. Die treinen worden momenteel volop getest.

Druk weekend

Behalve dat het druk wordt door de terugkeer van studenten in de trein, is er het komende weekend na 36 jaar ook de eerste Dutch Grand Prix. NS zet van 3 tot en met 5 september elke vijf minuten een Sprinter in tussen Amsterdam en Zandvoort. Daarmee is er capaciteit voor 10.000 reizigers per uur. Om de extra treinen en elders extra lange treinen mogelijk te maken, zijn er op een aantal trajecten juist ook treinen geschrapt.

This post was last modified on 30 augustus 2021 11:29

Share

Bekijk reacties

  • Quote:

    NS moet het doen met minder treinstellen. Nog altijd staan 49 treinen van het type DDZ aan de kant.

    Het is te merken aan de verdeling van de treinmaterieel. Nu wordt de ICM-M massaal ingezet tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Rotterdam/Den Haag en Zwolle - Roosendaal. De samenstelling van de ICM-M moet nu wat langer worden.

    En het is te hopen dat het ziekteverzuim bij NS niet hoog is. Dit als gevolg van Covid - 19.

  • Zolang je nog gemuilkorft in de trein moet zitten geloof ik er niks van dat het aantal reizigers weer fors zal toenemen.
    Velen hebben in de corona-periode andere mogelijkheden van vervoer ontdekt en die gaan we echt niet meer terug zien in de trein.

    • Die verplichtingen zal in de loop der tijd verdwijnen. Voor scholieren maakt het niet uit, die zullen wel moeten.

    • Beter kun je de mondmaskerplicht in de spits (ma-vr 6:30-9:00 + 16:00-18:30) permanent in stand houden zodat de kans om griep of verkoudheid op te lopen te verkleinen en ook om indirect een aantal reizigers uit de spits te houden. Het is een kleine moeite om een mondmasker op te zetten, maar het scheelt hopelijk wel een aantal griep- en verkoudheidsgevallen.

  • Nou het waren ook niet allle DDZ stellen die trilde dus kijk welke het prc waren en gooi die er weer in, want het duurt extreem lang nu en je moet toch 1,5 meter houden dus doe dat maar.

  • Ze hebben over de 10 minuten trein tussen Schiphol - Utrecht - Arnhem. 2 IC p/u meer dan nu. Maar ze hebben niet meer treinmaterieel tot nu toe. Zolang het aantal treinreizigers nog niet op het niveau van 2019 is zal het qua capaciteit geen probleem zijn. Evenals tussen Schiphol - Leiden - Den Haag - Rotterdam. De drempel om de trein is vanwege coronavirus nog te hoog. De treinen samenstellingen zal korter zijn. Want NS wil niet vele miljarden euro's verlies maken.

    Bij forse toename van treinreizigers zal inzet van DDZ zoal noodzakelijk zijn. Véél zal bij de NS wat de ontwikkelingen van Covid - 19 zal zijn. Als de coronaepidemie over is zal het aantal treinreizigers toenemen.

    De vraag is dan hoe snel NS kan beschikken over de ICNG die ook getroffen wordt door Covid. Hoe snel kan Alstom & NS voor zorgen dat toelating van ICNG goedgekeurd wordt door IL& T en ERA? En DVIS speelt indirect ook een rol met toelating van ICNG België op Belgische spoornet. En na toelating van ICNG is de vraag hoe snel Alstom met zijn 18 toeleveranciers wereldwijd kan leveren aan NS? De treinmachinisten moeten ook worden opgeleid.

    Desnoods zetten de Traxx + ICR tijdelijk in op het hoofdrailnet tussen Groningen/Leeuwarden - Den Haag. Die kan net als DDZ tijdelijk als reserve materieel dienen totdat alle nieuwe NS treinen geleverd zijn.

    • Ja je kan TRAXX ICR wel inzetten overigens geen slecht idee want dan kan je 160 over de hanzelijn, maar dat gaat natuurlijk niet met de dienstregeling.
      Er is wel een probleempje niet alle machinisten zijn bevoegd de TRAXX te rijden.

      • Dat kan zeker, mits er voldoende ICR-stammen zijn en voldoende locs om defecte op de HSL op te kunnen vangen. Prestaties op de HSL gaan bij de NS en ProRail voor op die van het hoofdrailnet. Daarnaast zal de 160 km/h op de Hanzelijn in rijtijd nauwelijks verschil geven en is het voordeel eigenlijk teniet gedaan.

      • Je hebt een pool met Traxx treinmachinisten. Extra treinmachinisten kunnen alsnog opgeleid worden.

        Dat gaat zoal met ICNG treinmachinisten. Eerst zal een pool van ICNG treinmachinisten specifiek op de Intercity Direct Amsterdam - Breda/Brussel en Den Haag - Eindhoven ingezet worden. Grote kans dat een aantal Traxx treinmachinisten ook opgeleid worden om de ICNG te bedienen.

        En na instroom van ICNG op HSL kan Traxx + IC eventueel ingezet worden tussen Groningen/Leeuwarden - Den Haag. De (70) Traxx locomotieven worden toch als warme reserve gebruikt. Het is te vergelijken met de Vectron locomotief die ook extra ingezet wordt tussen Bad Bentheim - Amsterdam. Totdat het s nachts rijdt tussen Amsterdam - Wenen.

  • Studenten en scholieren vormen een belangrijke reizigers groep voor NS. Vooral in deze tijd waar dagjesmensen en toeristen de trein nog massaal mijdt.

    Dat zal in de marge voor zorgen dat de treinen niet altijd overvol zijn. Afhankelijk welke treinsamenstellingen NS op de drukke uren inzetten.

      • Forenzen is een grote groep. Als daar een deel de trein niet gebruikt vanwege thuiswerken, meerijden met auto etc. blijft de trein behoorlijk leeg.

  • De instroom van nieuw materieel duurt altijd lang, maar met ICNG wordt er wel helemaal een postje van gemaakt. Hoe lang lezen we nu al over dat materieel?