NS maakt zich op voor het nieuwe forensenseizoen. September is traditioneel de drukste maand van het jaar op het spoor. Door het einde van de vakantie beginnen veel mensen weer met werken en reizen studenten weer naar school. Vanaf maandag 30 augustus 2021 is er ook meer les op MBO, HBO en universiteit mogelijk.
NS rijdt daarom vanaf maandag ook weer alle forensentreinen: extra treinen die voor corona werden ingezet om piekdrukte in de spits op te vangen. Eind augustus zat er – vergeleken met dezelfde periode in 2019 – door de week ruim 60 procent van de reizigers in de trein en in het weekend bijna 80 procent.
Hoeveel reizigers er in september zullen zijn, is onzeker. De verwachting is nu dat door alle versoepelingen ongeveer 80 procent van het oude aantal reizigers de weg naar het ov weer gaat vinden. “De groep studenten en scholieren is ongeveer een kwart van het totale aantal reizigers, een hele belangrijke en grote groep dus”, zegt Pedro Peters van brancheorganisatie OV-NL tegen de NOS.
Voor de NS is september traditiegetrouw de drukste maand, voor de stads- en streekvervoerders zijn dat oktober en november. Peters: “De eerste weken zal het nog wel loslopen. Maar zeker in oktober en november, normaal onze drukste maanden, gaan we zien hoe het allemaal uitpakt.”
NS benadrukt dat er vanaf december meer treinen gaan rijden. Vanaf dat moment kunnen treinreizigers tussen Schiphol, Utrecht en Arnhem voortaan gebruik maken van de zogenoemde tienminutentrein. Ook tussen Schiphol en Rotterdam gaan er straks tot zes intercity’s per uur rijden.
Toch is er ook een tegenvaller: NS moet het doen met minder treinstellen. Nog altijd staan 49 treinen van het type DDZ aan de kant. Die zijn goed voor circa 23.000 zitplaatsen. Ook de nieuwe treinen van het type ICNG zijn door de coronacrisis later klaar dan gepland. Die treinen worden momenteel volop getest.
Behalve dat het druk wordt door de terugkeer van studenten in de trein, is er het komende weekend na 36 jaar ook de eerste Dutch Grand Prix. NS zet van 3 tot en met 5 september elke vijf minuten een Sprinter in tussen Amsterdam en Zandvoort. Daarmee is er capaciteit voor 10.000 reizigers per uur. Om de extra treinen en elders extra lange treinen mogelijk te maken, zijn er op een aantal trajecten juist ook treinen geschrapt.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 11:29
Na twee weken overlast door stakingen bij de verkeersleiding van ProRail, belandden treinreizigers afgelopen week…
Nieuwe stakingsacties van vakbond FNV bij ProRail zijn nu helemaal van de baan. De vakbond…
Tussen Amsterdam en Utrecht rijden vrijdag de hele dag veel minder treinen. In de ochtend…
Met ingang van de nieuwe dienstregeling is een reis van Schiphol naar Rotterdam Centraal tot…
Door tegenslag bij het herstelwerk aan het verzakte spoor in Groningen is het spoor hier…
Het treinverkeer is woensdag op verschillende plekken in het land flink verstoord. Een seinstoring, de…