Staking bij DB: machinisten leggen werk neer van 2 t/m 6 september

Duitse treinmachinisten gaan opnieuw en langer staken. Vanaf woensdag wordt het werk bij het goederenvervoer tot volgende week dinsdag stilgelegd en een dag later ook bij het reizigersvervoer. Dat maakte de machinistenvakbond GDL bekend.

Conflict

Het wordt de derde staking door Duitse treinmachinisten in enkele weken tijd. De staking is het gevolg van een loonconflict, waarbij het vooral gaat om de timing van loonsverhogingen. Deutsche Bahn heeft voorgesteld om de lonen met 1,5 procent te verhogen in januari 2022 en met nog eens 1,7 procent in maart 2023. De vakbond wil echter al in 2021 een loonsverhoging zien, plus een bonus van 600 euro, en een tweede loonsverhoging van 1,8 procent in 2022.

Ook internationaal treinverkeer geraakt

De staking treft het reizigersvervoer dus minimaal vijf dagen. Gedurende die periode zal de ICE Amsterdam – Frankfurt gewoon rijden. De trein naar Berlijn zal echter ingekort worden tot Bad Bentheim. De ICE naar Basel zal slechts tot Keulen rijden. Of de Nightjet zal rijden, is nog onduidelijk. Tijdens eerdere stakingen verviel de nachttrein naar Wenen steeds. Mogelijk valt de eerste Nightjet al op 1 september uit.

Bij de voorgaande stakingen werd het reizigers- en goederenverkeer op het Duitse spoor behoorlijk ontregeld. Toen reed ongeveer een kwart van de langeafstandstreinen. Reizigers met een treinticket van/naar/via Duitsland kunnen van 2 t/m 6 september hun treinreis annuleren of reizen in de periode 30 augustus t/m 17 september.

(c) ANP / treinreiziger.nl

This post was last modified on 31 augustus 2021 00:09

Bekijk reacties

  • Sommige vakbonden zitten in een driedubbele bubbel, de GDL voorop. Reizigers die wegblijven door corona. Reizigers die auto's hebben aangeschaft wegens corona, en die langer weg zullen blijven uit het ov. En dan gaan dit soort bonden hun eigen, zwaar gesubsidieerd bedrijf kapot staken om zielen bij de andere vakbonden te winnen.
    Om dit gedoe vóór te zijn heb ik enkele reizen naar en in D bij Flixtrain/bus geboekt. Die staken niet en hopelijk hebben ze geen last van hun wel stakende "collega's".

    • Die is wel heel erg zuur. Ten tijde van de vorige staking had ik Berlijn gepland, dat werd uiteindelijk Brussel. Achteraf een goede keuze, want in Duitsland reed bijna niets. Hoop dat dit de laatste staking is, wil zelf 19 september naar Zwitserland.

    • Persoonlijk zou ik op vakantie gaan op 22 augustus met de Nightjet, helaas ook niet doorgegaan door de staking. Dat gaf wel ruimte om onze reizigers die via Treinrondreis.nl hadden geboekt te informeren, hen om te boeken of de reis te annuleren. Ook nu hebben we weer een reeks van gedupeerde klanten. Het is echt heel vervelend en in mijn ogen buiten proportioneel.

    • Wij gaan van 02-09-2021 t/m 06-09-2021 ook naar München vertrek 07:00 uur vanaf station Elten/Emmerich. Wij zijn net op het station van Emmerich geweest, waar we de reis geboekt hebben. Het enige wat is veranderd is, dat we nu op de heenreis om 08:00 vanuit Elten vertrekken en op de terugreis 1 uur laten vanuit München. Geen ramp dus. Even contact opnemen met de DB.

  • @Hildebrand/Redactie Treinreiziger.nl waar ik nou echt naar benieuwd naar ben wat dit conflict zo heet en hard maakt. Het zal niet alleen de looneis zijn mag ik aannemen. Sowieso is de GDL niet de grootste vakbond binnen de spoorsector, want de Keolis en Abellio's in Duitsland blijven gewoon rijden. Hoe zit dat? Graag een artikel met meer achtergrond informatie zou ik wel waardevol vinden.

    • Leg eens uit: Waarom zou een medewerker van Abellio of Keolis gaan staken voor een hoger salaris voor mensen die bij DB werken?

      • Nou heel simpel de medewerkers vallen niet onder CAO van DB en hebben een CAO voor hun sector(private spoorwegmaatschappijen bij elkaar). Beetje net zoals in NL dat NS een eigen CAO heeft en Arriva/Transdev/Keolis veelal onder de CAO Streekvervoer of MultoModaalVervoer vallen.

    • Wat ik uit de Duitse media heb begrepen gaat het vooral om meer invloed binnen het bedrijf DB. De andere vakbond is akkoord gegaan in onderhandelingen. GDL wil echter behalve voor de machinisten ook vertegenwoordiger zijn voor andere medewerkers. Zij stellen zich dus nu uiterst strijdbaar en hard op. Iets van "komt allen naar ons, wij vechten voor jullie." En natuurlijk, als je roept dat je voor iemand gaatt knokken, meer geld beloofd, wie zou er dan niet voor gaan?
      Persoonlijk vind ik een "coronabonus" voor machinisten ook bijzonder slecht getimed in tijdem waar mensen in ziekenhuizen moeilijk vrij kunnen krijgen. Weet wat je vraagt. Deze staking lijkt mij zo een machtsstrijd en gaat over de rug van heel veel mensen, zonder dat er, naar mijs inziens, een groot onrecht bevochten word...

    • GDL is de grootste vakbond onder de machinisten van DB. 80% van de DB-machinisten is er lid van.

      Een deel van de DB-machinisten mag echter niet staken, omdat zij nog van voor de privatisering zijn en de ambtenaren-status hebben. Ambtenaren mogen in Duitsland niet staken.

    • Ik ga mijn best doen, het is echter ook een drukke periode hier met de combin-functie redactie en reisbureau, gecombineerd met staking en omboekingen.

  • Klopt het wel dat ICE Basel tot Keulen rijdt? In de DB reisplanner staat dat deze helemaal uitvalt.

    • De informatie van NS is dat deze rijden tot aan Keulen, was de vorige staking ook zo. Het viel mij op dat de reisplanner nog niet volledig actueel was vanmorgen.

      • De DB reisplanner klopt al dagen voor geen meter. Als ik voor vandaag de rit Frankfurt - Basel intik, krijg ik verbindingen met wel 5, 6 of 7 overstappen inclusief bussen. Als ik voor 10 september de rit intik, idem.

        • Ik zie in de planner zowel vandaag als de 10e directe treinen tussen Frankfurt Hbf en Basel.

  • weekend Berlijn geboekt... kan ik wel annuleren lijkt me? Of kan ik toch nog in Berlijn geraken?(met de trein)

  • @St v W:
    die GDL is-maar dat is mijn interpretatie uit het al jaren volgen van duitse fora en er zullen dus vast wel mensen meteen opstaan die hier over vallen gaan, de zeer sterk actiegerichte bond, ooit apart opgericht uit onvrede omdat sommigen de traditionale bonden te slap vonden (kennen we in NL en juist bij spoor eigenlijk ook wel). Vooral op de marken/sentjes gericht. En ze hebben enorm de wind mee, omdat er een schreeuwend gebrek is aan machinisten. En ach ja-DB, groot log burokratisch staatsconcern-hebben toch slappe was zat-vinden velen.
    Als die menselijke klanten wegblijven is er in DE altijd nog een erg omvangrijk goederenvervoer.

  • Schandalig die lange stakingen, hoe kun je je eigen bedrijfstak helemaal kapotmaken... En dat in deze tijden waarin die bedrijven het al zo moeilijk hebben. Zelf een retourtje van 8 t/m 13 september naar Berlijn, ik loop dan het risico dat ik de 13de niet meer terug kan reizen als die malloten wederom gaan staken, misschien toch maar met de auto gaan....

  • Hoe groot is de kans dat de trein naar Berlijn vanuit hengelo op 4 september rijdt? Ik zie de verbinding zonder overstap allemaal op gecancelled staan. De trein die naar Berlijn gaat met Hannover als overstap rijdt wel. Klopt dit?

    • IC Berlijn rijdt de gehele staking alleen maar tot Bad Bentheim. Deze trein zal daardoor ook geheel worden gereden door NS International personeel.

  • mijn plan is om zaterdag 4 sept vanaf empel-rees - duisburg (ICE913)- manheim (ICE151)- milaan te reizen . Lezende de berichten ziet het er slecht uit, wie weet of dit haalbaar is of kent een alternatief

  • Vandaag gebeld met de Oostenrijkse spoorwegen. De nightjet van 1 september van Brussel naar Wenen rijdt alvast niet. Spijtig want we hadden hier naar uitgekeken. De klantendienst raadt ons aan om onze tickets overdag te gebruiken en heeft ons (gratis) reserveringen gemaild op 2 ICE-treinen. Dit betekent wel 1 nacht extra hotel in Wenen.. en geen romantische nachttrein..

Share

Recent Posts

Spoorgebruik wordt 12% duurder (en daardoor ook het treinkaartje)

De Nederlandse Spoorwegen en andere vervoerders moeten in 2023 gemiddeld 12 procent meer gebruiksvergoeding betalen…

4 dagen terug

NS stopt wederom niet bij ArenA, dit keer wegens werkzaamheden

NS stopt zaterdag wederom een deel van de dag niet op station Amsterdam Bijlmer ArenA.…

6 dagen terug

NS vreest internationale lijnen kwijt te raken

Door de eisen die het kabinet wil gaan stellen aan een nieuwe spoorconcessie kan NS…

6 dagen terug

Trein met 250 reizigers ontspoort door aanrijding met spoorstaaf

Tussen het Limburgse Weert en Haelen is in de nacht van zaterdag op zondag een…

7 dagen terug

Treinreizigers brengen nacht door op station Amersfoort door storing

Tientallen tot honderd reizigers hebben de nacht op station Amersfoort doorgebracht. Door een storing konden…

1 week terug

Tijdelijk meer en langere treinen tussen Zwolle en Amersfoort

Het was de afgelopen periode flink behelpen tussen Zwolle en Amersfoort. Door eerdere kortsluiting op…

1 week terug