Amtrak medewerker naar rechter vanwege treinongeluk

Een medewerker van de spoorwegmaatschappij Amtrak, die dinsdag gewond raakte bij het ongeluk met de ramptrein in Philadelphia, heeft de vervoerder aangeklaagd. Dat blijkt donderdag (lokale tijd) uit documenten van de federale rechtbank.

Volgens de regionale krant Philly News wil het personeelslid Bruce Phillips meer dan 150.000 dollar, omdat naar zijn mening "is nagelaten om de trein goed en veilig te laten rijden, en omdat buitensporig hard is gereden." Phillips zat als reiziger in de trein die op weg naar New York ontspoorde en verongelukte. Daarbij liep hij onder meer traumatisch hersenletsel, kneuzingen en snijwonden op. Ook zegt zijn advocaat dat sprake is van "orthopedische en neurologische letsels".

Veel te snel
De medewerker van Amtrak wijst verder op het "ontbreken van noodzakelijke en passende systemen om de snelheid van de trein te verminderen of te doen stoppen". De trein verongelukte toen hij met 160 kilometer per uur door een scherpe bocht reed. Dat was veel te hard, wel twee keer de toegestane snelheid. De trein was niet uitgerust met een automatisch remsysteem. Zo´n systeem had de ontsporing op hoge snelheid kunnen voorkomen. In Nederland grijpt het ATB systeem (in veel gevallen) in als een trein te hard rijdt.

Machinist
De politie heeft intussen een strafrechtelijk onderzoek geopend naar de rampzalige rit. Volgens de Amerikaanse autoriteit voor transportveiligheid (NTSB) heeft de 32-jarige machinist enkele seconden voor het ongeluk aan de noodrem getrokken. Zelf zegt de machinist zich weinig tot niets van het remmen en de ontsporing te kunnen herinneren. "Hij weet dat hij op een bocht afging en vaart probeerde te minderen. Maar daarna was hij knock-out, net zoals alle passagiers in de trein." De machinist krijgt enkele dagen om aan van zijn verwondingen te herstellen (hij zou een hersenschudding hebben) en wordt daarna verhoord door onderzoekers van de NTSB.

Het dodental is opgelopen naar acht. Meer dan tweehonderd mensen raakten gewond.

(c) ANP

This post was last modified on 28 oktober 2016 11:25

Share
Tags: Treinongeluk

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug