AnsaldoBreda overweegt jurdische stappen tegen Belgen vanwege Fyra

klok 01 jun 2013 0:00

De fabrikant van de Fyra-treinen, de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda, gaat juridische stappen nemen tegen de Belgische spoorwegen, de NMBS. Volgens AnsaldoBreda kloppen verwijten die NMBS vrijdag maakte over de mankementen niet. Het Belgische spoorbedrijf gaat de order voor drie bestelde Fyra´s nu annuleren. 

AnsaldoBreda zegt nog geen officieel bericht te hebben ontvangen van het Belgische spoorwegbedrijf NMBS. Het bedrijf is verrast door de keuze van de Belgen. Het Italiaanse bedrijf heeft de aankondiging van de NMBS vrijdagmiddag met ´ontsteltenis en teleurstelling´ ontvangen.

Belediging
Het besluit van de NMBS strookt volgens de Italianen niet met de talloze vergaderingen die op verschillende niveaus over de hogesnelheidstrein zijn gehouden. AnsaldoBreda noemt het verder een belediging voor tientallen Nederlandse, Italiaanse en Belgische medewerkers die aan het project hebben gewerkt. Het bedrijf zegt alles te zullen doen om zijn belangen en internationale imago te verdedigen.

Gewoon doorgaan
Een woordvoerder van AnsaldoBreda zegt tegen Nieuwsuur dat NS gewoon door kan gaan met het project. "Nederland kan zeker doorgaan, wij hebben er vertrouwen in dat het doorgaat en daar werken we hard aan." Volgens de zegsman zijn er genoeg treinen van AnsaldoBreda die al jaren naar behoren functioneren en is het bedrijf heel betrouwbaar.

24 maanden
AnsaldoBreda gaf half januari aan een paar dagen nodig te hebben om de Fyra-problemen op te lossen. Nu vier maanden later zijn de problemen nog steeds niet opgelost. Volgens de NMBS gaat het minimaal 17 manden en wellicht wel 24 maanden duren voordat AnsaldoBreda alle problemen kan oplossen.

Defecten
Onaanvaardbaar, vindt topman Marc Descheemaecker van de NMBS. Uit onafhankelijk onderzoek dat de NMBS liet uitvoeren, bleken tal van gebreken die op termijn zelfs de veiligheid van reizigers in gevaar konden brengen. Zo bleken deuren los te gaan hangen, raken de batterijen oververhit en veroorzaken ze schroeiplekken en was er roestvorming bij de assen. "Dat is geen goed idee bij een rijdende trein.´´

Geen beslissing
Zonder het met zoveel woorden te zeggen, kunnen de Nederlandse Spoorwegen (NS) volgens Descheemaecker, op basis van wat nu bekend is, niet anders dan ook met de Fyra stoppen. "Die treinen hadden beter niet gekocht kunnen worden.´´ Maar NS en staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) willen eerst een eigen onderzoek van NS afwachten, zo lieten ze weten. Pas daarna wordt een besluit genomen.

Schade claim
De NMBS kondigde verder aan geleden schade te gaan verhalen op de fabrikant. Een precies bedrag noemde Descheemaecker niet, maar het gaat om enkele miljoenen euro´s. De NMBS had al 37 miljoen voorgeschoten voor de drie bestelde treinen. Nu die order is geannuleerd wil het bedrijf ook dat geld terug krijgen. Het bedrijf denkt dit te kunnen regelen omdat het bedrag is gedekt met bankgaranties.

Get Microsoft Silverlight

(c) ANP / Treinreiziger.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.