Eerst reizen, dan betalen. Volgens dat principe startte de ANWB samen met alle ov-bedrijven in 2015 een proef. Die proef is inmiddels succesvol afgerond. De ANWB wil er graag mee verder, toch is onduidelijk op welke termijn er een vervolg op komt.
De ANWB wilde met de proef het openbaar vervoer aantrekkelijker en eenvoudiger maken. “Mensen die weinig reizen bijvoorbeeld, hoeven dan op het station niet eerst te staan hannesen om hun ov-chipkaart met een noodzakelijk bedrag op te laden,” legde een woordvoerder destijds uit. Dat doel is bereikt. De deelnemers waren erg te spreken over het gemak van reizen.
Tijdens de proef moest ook blijken of er een groot betalingsrisico was. Dat bleek mee te vallen. De ANWB is dan ook tevreden met de uitkomsten. “We willen er graag mee door, maar er zijn veel partijen bij betrokken en het is een complexe materie. Daardoor kunnen we nu niet zeggen wanneer er een vervolg komt” legt Ad Vonk van de ANWB uit. Tijdens de proef, die in 2016 beëindigd is, werd er gebruik gemaakt van het NS Business platform. Volgens de belangenvereniging wil ook NS door met de proef. NS bevestigt dat er een vervolg gaat komen. Nadere details heeft het spoorbedrijf niet gegeven. Het ANWB zou het liefst zien dat alle 4 miljoen leden straks gebruik kunnen maken van reizen op rekening bij NS.
NS schrijft in het jaarverslag van 2016 dat 95% van de deelnemers tevreden was over achteraf betalen. “Ze waren er met name over te spreken dat ze geen saldo meer hoefden te laden en geen startsaldo meer nodig hadden. De leerpunten uit de pilot nemen we mee in de verdere productontwikkeling van Reizen op Rekening voor de consumentenmarkt” schrijft het spoorbedrijf in het jaarverslag.
This post was last modified on 23 maart 2017 19:50
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…